Schenking van huis

screamer75
Topic Starter

Schenking van huis

#1 , 29 apr 2013 22:10

Mijn grootmoeder wou graag een huis aan mij schenken, volgende situatie is van toepassing:

haar gezin bestaat uit 2 kinderen: mijn vader die overleden is en een oudere zoon die niet meer naar huis komt, ze wil deze op een of andere manier buiten spel zetten.
Zelf is ze haar man al heel lang geleden verloren en opnieuw met iemand gaan samenwonen die is ondertussen ook overleden en heeft een huis geschonken (het huis was volledig van hem).
Dit huis zou ze op een of andere manier aan mij willen schenken/verkopen zonder dat ik er iets in betaal.

Zijn er mensen die hier ideeen voor hebben? stuur eventueel een prive bericht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut

#2 , 01 mei 2013 01:32

schenkingen terwijl de schenker in leven is lijkt mij los te staan van andere erfgerechtigden, heeft hij de woning geschonken of nagelaten? in het geval van nalatenschap, was hij gehuwd of wettelijk samenwonend met uw grootmoeder?

De schenking van een onroerend goed (huis, grond) moet verplicht op de officiële manier gebeuren, met tussenkomst van een notaris.

Als de gift officieel moet worden gemaakt door een voor de notaris verleden akte of wanneer u dit zo wenst, betaalt u schenkingsrecht, de honoraria van de notaris en diverse kosten (zegels, opzoekingen, hypotheek …). Het bedrag van de schenkingsrechten varieert naargelang de waarde van de overgedragen goederen en de graad van verwantschap tussen schenker en begunstigde. De tarieven van het schenkingsrecht zijn de bevoegdheid van de gewesten. Ze variëren naargelang de fiscale woonplaats van de schenker.

wanton

#3 , 01 mei 2013 08:12

Uw grootmoeder mag en kan dat huis aan u schenken. U betaalt dus idd nu de voorziene kosten, zoals vermeld. Maar bij overlijden van grootmoeder kan ( en zal) uw oom zijn deel opeisen. In principe heeft die recht op de helft , dat geschonken huis meegerekend. Uw grootmoeder kan wel laten noteren dat zijn deel beperkt wordt tot 1/3 van het totaal.
Indien dat deel voor uw oom niet kan bekomen worden uit de aanwezige tegoeden op moment van haar overlijden , kan u verplicht worden hem persoonlijk te vergoeden.
Zij kan het huis ook aan U 'verkopen' , maar u betaalt niets. Maar dan is het best dat grootmoeder nog 3 jaar leeft. Anders moet u oom nog vergoeden.
Vermits hoedanook de tussenkomst van een notaris nodig is , lijkt het mij goed dat u vooraf dat eens met hem bespreekt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

screamer75
Topic Starter

#4 , 01 mei 2013 16:02

hij heeft het nagelaten en volgens mij woonden zij enkel wettelijk samen, ik dacht doordat zij dit op deze manier gekregen heeft en zij niet een rechtstreekse band hebben dat zij ermee kan doen wat ze wilt.
mijn grootste probleem is eignelijk de notariskosten en dergelijk die bij de schenking zullen komen.
Mijn gootmoeder wilt zelf ook dat ik er niks voor betaal kan dit op een of andere manier?

wanton

#5 , 01 mei 2013 20:04

Het is niet omdat zij zelf dat huis geschonken heeft gekregen dat zij geen rekening moet houden met al haar kinderen. Het huis behoort nu tot haar vermogen.
Indien zij het u kosteloos wil schenken , kan zij alle kosten , schenkingsrechten , ereloon notaris enz. ook ten laste nemen. In principe betaalt de koper of begunstigde de kosten , maar dat is geen verplichting. Op deze manier wordt dit wel aanzien als een onrechtstreekse schenking aan u.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”