[DRINGEND] Bovenbuur wil niets doen aan de brandweerfactuur

dKarl
Topic Starter

[DRINGEND] Bovenbuur wil niets doen aan de brandweerfactuur

#1 , 20 nov 2007 21:17

Wij zijn nog maar een maand vertrokken uit ons appartement en wonen nu in ons eigen huis.

De maand dat we alles aan het inpakken waren op ons appartement is er een leiding gesprongen van de bovenbuur. Hij mocht er officieel nog niet in zitten maar hij was zijn spullen al aan het verhuizen. Toen hij vertrok naar zijn voormalig appartement heeft hij een kraan laten openstaan waardoor er een lek is ontstaan bij ons en daarvoor hebben wij de brandweer gebeld die de lek is komen dichtdoen. De bovenbuur was natuurlijk niet meer ter plaatse.
Voor de interventie van de brandweer hebben WIJ een factuur ontvangen van maar liefst 166euro. Iets waarvan wij slachtoffer zijn.

Nu komt het probleem. Wij hebben die factuur ontvangen en hebben gezegd aan de bovenbuur van 'U mag de factuur opnemen en overhandigen aan de verzekering'. Het is gebeurd tussen de verhuis heen. Nu hebben wij contact gehad met de brandweer en zij hebben niets meer gehoord van die factuur en dreigen nu met een deurwaarder binnen te springen.
Vandaag sturen we een SMS-berichtje naar de bovenbuur om hem te zeggen dat het serieus is en we een deurwaarder mogen verwachten als het nodige niet gedaan wordt. Hij stuurt ons terug met een gemeen antwoord en zegt ons dat het onze fout is en dat we het zelf mogen oplossen.

Wij zijn een jong koppel en zijn gelukkig met ons hardverdiende huisje. Wij zoeken nooit ambras enkel als we stevige argumenten hebben en dat is in dit geval zo.

Wat kunnen we nu doen om dit zo snel mogelijk op te lossen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 21 nov 2007 00:04

ik denk dat als u ex-buur niet echt wilt meewerken, het beste is om eens een afspraak te maken met het vredegerecht ( is gratis ) en u probleem daar nog eens te formulieren :)

dKarl
Topic Starter

#3 , 21 nov 2007 07:47

Het probleem is dat wij daar niets van geld aan willen geven. Als ik gerechtelijke stappen wil ondernemen gaat het mij meer dan 166euro kosten waarschijnlijk en daarmee gaan we niet mee beginnen.

Mocht ik naar de vrederechter stappen moet ik dat dan in mijn nieuwe gemeente doen of de oude waar het appartement is?

Oplossing 1 (dat ik zie) -> Het geld betalen (166euro) en deze terugvragen aan mijn verzekeraar die dan de verzekering van de buurman raadpleegd. Gaan die dat terugbetalen met dat ik dat zelf betaald heb?

Oplossing 2 -> Gewoon niets betalen en zeggen aan de brandweer (nogmaals) dat ze de factuur gewoon naar de buurman moeten sturen. (vrees voor gerechtsdeurwaarder)

Oplossing 3 -> Bij de vrederechter stappen en mijn probleem daar uitleggen. Ik riskeer daar om meer te betalen dan de factuur bedraagt.

Oplossing 4 -> Ideeën?

Reclame

Beachcomber

#4 , 21 nov 2007 09:40

U heeft gehandeld volgens het principe van de zaakswaarneming. U kan zichzelf niets verwijten, u heeft juist gehandeld door de brandweer te laten komen.
Uw bovenbuur is verplicht u de kosten terug te betalen, net als die van de deurwaarder als hij in gebreke blijft.

begin alvast met een aangetekend schrijven te sturen gericht aan uw bovenbuur, neem daarin een omstandig verslag op van wat is gebeurd. Daarna kan u, als hij niets onderneemt, bij de vrederechter te rade gaan (die is zogoed als gratis).

U moet niet bang zijn, u zal uw geld terugkrijgen.

Kiri

#5 , 29 dec 2007 23:46

Ik ben verrast, moeten huurders ook brandverzekering nemen?

Terug naar “Huren”