Belasting op speculatie

Michael2
Topic Starter

Belasting op speculatie

#1 , 01 mei 2013 17:33

Hoi,

Sinds 2012 handel ik regelmatig via een online broker op valutaparen. Dit betreft om meerdere trades per/week en ik weet dat dit dus om speculatief beleggen gaat, en allicht aan 33% belast zal worden. Dit is een bezigheid naast mijn beroep.

Mijn vraag is of verliezen ook afgetrokken kunnen worden van de behaalde winsten. Via mijn broker geven ze geen fiscaal advies, maw zoek het zelf uit. Een vraag via mail aan FOD Financiën wordt niet beantwoord :mrgreen:. Ik heb dit echter wel al eens gevraagd aan een advocaat via e-mail die regelmatig artikels schrijft online voor Knack, en die zei dat verliezen kunnen afgetrokken worden als het belast wordt als winst. Vorige week kwam ik een artikel tegen van 3 jaar geleden in De Standaard en daar vermeld men ook dat minderwaarden kunnen afgetrokken worden van meerwaarden als het gaat op speculatief beleggen of als je er je beroep van maakt.

Echter ging ik deze week langs bij de bank voor de belastingsaangifte en daar kreeg ik een ander verhaal te horen. De fiscus zou volgens hen niet praten over verliezen.

Dus hoe zit dit nu? Alvast dank voor jullie antwoorden :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mei 2013 22:35

Gaat het om verliezen die je wil aftrekken van winst van hetzelfde jaar? Dit moet m.i. kunnen. De activiteit van het handelen in aandelen moet als één activiteit beschouwd worden waarvan de winst die nog overblijft op het einde van het aanslagjaar belastbaar is.

Je kan het verlies niet overdragen naar het volgende aanslagjaar.

Michael2
Topic Starter

#3 , 01 mei 2013 23:48

Het gaat inderdaad om de nettowinst (winst-verlies) van 2012, voor het aanslagbiljet dat we dit jaar zouden moeten invullen.

Reclame

Highfield
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#4 , 04 mei 2013 21:47

"Voor de diverse inkomsten geldt daarentegen een beperkte verliescompensatie. Verliezen op vermogenstransacties zijn alleen aftrekbaar als het speculatieve verliezen betreft en verliezen op de overdracht onder bezwarende titel van bebouwde of onbebouwde onroerende goederen[150]. Deze aftrekbaarheid is bovendien verbonden aan bepaalde voorwaarden. Enerzijds dient de belastingplichtige het bewijs te leveren van het bestaan van het verlies en anderzijds zijn ze slechts overdraagbaar gedurende vijf jaar. Daarbij moet men wel aanvaarden dat de nakomende winsten die het compenseerbare verlies overschrijden weerom belastbaar zullen zijn[151]. "

zie http://www.law.kuleuven.be/jura/art/42n3/verduyckt.html

sanem

#5 , 27 dec 2013 19:58

een beetje thread necromancy

ik voorzie de mogelijkheid (een mens mag dromen) dat ik in de nabije toekomst speculatieve winsten zou boeken
ik dacht die eventueel te ontwijken door naar Luxemburg te emigreren, aangezien daar geen dergelijke belasting voor privépersonen bestaat

nu is mijn vraag, hoe wordt bepaald vanaf welke datum ik Luxemburger ben (en dus geen Belgische speculatieve belasting moet betalen)
is dat vanaf de dag van mijn emigratie?
maw, als mijn aandelen op maandag op winst staan en ik bij wijze van spreken op dinsdag emigreer, kan ik ze dan op woensdag verkopen zonder daar extra op belast te worden?
"...anderzijds zijn ze slechts overdraagbaar gedurende vijf jaar."
ah, dus voor die speculatieve belasting kan je tot 5 jaar terug verliezen in mindering brengen?
bvb in 2012 had ik (laten we zeggen) 200 euro verliezen, en in 2013 voor 20 euro verliezen. dus kan ik tot 2017 voor 220 euro vermindering krijgen, en in 2018 tot 20 euro (als ik die nog niet ingebracht heb)?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”