HYpoth krediet en heropname inbrengen belastingen

rolelael
Topic Starter

HYpoth krediet en heropname inbrengen belastingen

#1 , 02 mei 2013 08:15

Hallokes

NU ik alleenstaand ben, viel mijn oog op een rubriek 1355 ( Vak IV ) Kapitaalaflossingen van hypoth leningen aangegaan voor verwerving of verbouwing woning ).

Ik heb in 2008 een heropname gedaan van mijn bestaand reeds afbetaald hypoth kapitaal ( 11200 eur voor de aankoop en plaatsing van een keuken ). Deze heb ik echter nooit ingebracht en nu was de vraag of ik toch niet de kapitaalaflossing die ik vorig jaar heb gedaan (1048 eur ) kan inbrengen onder deze rubriek ?

Of moet die vanaf het 1ste jaar ingevuld worden ? Indien ja, kan ik echt niets meer invullen ergens ?

Onder 1370 heb ik uiteraard mijn huidige hypoth kapitaal + interest ingevuld ( aankoop woning )

En kan ik dan ng ergens ook de interest inbrengen van de heropname keuken ? ( 366 eur )

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 mei 2013 08:30

Om te kunnen inbrengen moet uw hypothecaire lening minimum 10 jaar lopen. Ik denk zo dat dat niet het geval is met die lening voor de keuken. Bovendien , als u de aflossingen van de aankoop inbrengt , kan u geen andere lening meer aftrekken. Waarschijnlijk is uw korf reeds vol.
De intresten van die lening voor de keuken , kan u wel bijschrijven onder nr 1146. Administratie zal wel een document van lening vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rolelael
Topic Starter

#3 , 02 mei 2013 08:39

Beste,ze loopt idd 10 jaar
Mijn korf is niet vol volgens mij, want als ik de 1048 eur van het kapitaal inbrang onder 1355, heb ik een extra teruggave van 500 eur ongeveer ..
Wat nu ? Wel inbrengen of niet ?
En kan ik de interesten dan wel onder 1146 ook inbrengen ?
Document wordt zowieso attached

Reclame

wanton

#4 , 02 mei 2013 19:08

Sorry , ik lees nu dat uw vorig krediet was afbetaald. Dus kan je idd de aflossingen invullen onder 1355 en de intresten onder 1146. U dient wel een document van de bank te bezorgen aan de fiscus , anders zullen ze het vragen : het éénmalig attest of het groot attest. Daar staat op dat alle voorwaarden vervuld zijn om de belastingaftrek te kunnen doen. Dat document heb je ontvangen bij de ondertekening van uw krediet.
Toet-anch-Amon

rolelael
Topic Starter

#5 , 03 mei 2013 09:20

Hey

Neen mijn vorig is niet afbetaald. Maw ik heb een heropname gedaan voor de keuken van het bedrag dat reeds afbetaald was. Heb dus momenteel 2 hypoth lopen.

En het is me nog niet duidelijk dat ik de 2de van de keuken, die ik nog nooit heb ingebracht, mag inbrengen. Volgens mijn bank niet, want die zegt dat ik slechts 1 lening mag inbrengen

Uitleg bank:

De code 1355 heeft 2 mogelijkheden zijnde leningen afgesloten vanaf 1/01/1989 en leningen afgesloten voor 01/01/1989. Deze codes zijn van toepassing voor HK’en die in aanmerking komen voor bouwsparen (nvt op HK’en na 2005). Code 1146 daarentegen is de gewone interestaftrek. 1355 en 1146 zijn de codes van de oude fiscaliteit, waarin een opsplitsing wordt gedaan van kapitaal en interest. In de nieuwe fiscaliteit na 2005 wordt deze opsplitsing niet meer gemaakt.

Dus wat ik eruit opmaak is dat de lening (heropname in 2008 ) niet mag inbrengen, ook de interest niet ?

wanton

#6 , 03 mei 2013 18:04

Dan was mijn eerste opmerking toch correct.
Toet-anch-Amon

rolelael
Topic Starter

#7 , 04 mei 2013 19:00

dus de interesten kan ik alsnog inbrengen ? Of niet; is me niet duidelijk Wanton ?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”