Huur opzeg vraagje bij huurcontract van 9 jaar

joyrider
Topic Starter

Huur opzeg vraagje bij huurcontract van 9 jaar

#1 , 04 mei 2013 14:52

Beste,

Ik heb een simpel vraagje ivm het opzeggen van een huurcontract. Het huurcontract heeft een duur van 9 jaar en valt onder de wet van 1997 en is aangegaan op 15 november 2010.

Dit jaar 15 november 2013 zal ik 3 jaar de woning gehuurd hebben. Nu ik heb vernomen dat men vergoedingen moet betalen als men het contract opzegt binnen de eerste 3 jaar. Nu aangezien ik al het 3de jaar aan het huren ben wil ik die extra maand huur dat ik als vergoeding zou moeten betalen vermijden. Maar ik begrijp niet goed wanneer ik mijn opzeg zou moeten doen dan ?

Moet ik daarvoor bvb mijn opzeg per aangetekende brief versturen na 15 november 2013 en nog 3 maand langer hier blijven om die vergoeding te vermijden of kan ik mijn opzegging al doen op 1 september 2013 (3 maand op voorhand opzeggen) zodanig dat het contract zou stoppen op 1 december 2013 wat na 15 november 2013 valt en ik dus geen 1 maand huur vergoeding meer moet betalen.

Ik weet feitelijk dus niet goed wat er daarvoor juist geld, de datum waarop het contract dan zou verlopen dan (1 december 2013) of de datum waarop men de opzegging doet 3 maand op voorhand (bvb 1 september 2013) wat bepaald of je die vergoeding moet betalen. Of moet ik gewoon een opzegging doen zodanig dat ik op 15 november 2013 de woonst zou verlaten hebben ?

Het is me dus niet echt duidelijk wat hier geld om die vergoeding niet te moeten betalen

Alvast bedankt voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 04 mei 2013 15:06

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
Het is dus de datum waarop de huurovereenkomst een einde neemt die telt. Opzeggen op 1 september.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

joyrider
Topic Starter

#3 , 04 mei 2013 15:16

Hartelijk dank dat is dan ook weer duidelijk

Reclame

Turaki

#4 , 04 mei 2013 15:49

Correctie: opzeggen voor 1 september, anders gaat opzeg maar in op 1 oktober.

Voor TS: het is de datum van vertrek die telt, niet de datum waarop u opzegt, of waarop uw opzeg in gaat. Zolang u maar vertrekt na 15 november (1e datum is dan 30 november, met ingang van opzeg 1 september, dus opzeg hiervoor bij de huisbaas), moet u geen vergoeding betalen.

Terug naar “Huren”