over uren

joren j
Topic Starter

over uren

#1 , 02 mei 2013 22:07

beste, ik ben joren J.

ik ben 20 jaar, verjaar op 4 mei en zit met een ietwat lastige vraag.

ik ben momenteel in dienst bij een aannemers bedrijf en het is echt een leuke sfeer, leuk werk.
kortweg ik ben gedreven en doe het werk graag.

nu heb ik het probleem dat ik vast zit een een 40 uren week.
wat voor mij veel te weinig is.

ik zou liefst tussen de 10 en 14 u per dag werken als het even kan.
want er is werk in overvloed.
zodoende kan ik veel sneller het vak onder de knie krijgen en aan een aanvaardbaar tempo sparen voor een huis/auto.

is er een mogelijkheid om dit legaal te doen?
want ik ben niet zo te vinden voor het zwart werk en de bijhorende consequenties alsook het feit dat het belangrijk is om ons systeem te onderhouden ipv. het te ontduiken.

heeft iemand een gepaste oplossing of suggestie?

mvg joren

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 03 mei 2013 07:52

legaal: als zelfstandige of via 2 verschillende werkgevers. 10 uur of meer per dag, 5 dagen per week, kan je anders niet wettelijk doen bij 1 werkgever.

Hou gewoon rekening met het feit dat een moderne job in de bouw, hoewel voorzien van véél meer hulpmiddelen, véél sneller gaat en dus een hogere belasting voor je lichaam oplevert. Dit betekent dat 10/14 uur per uur werken jaar na jaar, uiteindelijk ervoor zal zorgen dat een gemiddeld lichaam reeds vroeg zware fysieke problemen zal krijgen. Ik hoop dat tegen dan je woning uitgerust is van voldoende aanpassingsmaatregelen voor rugpatiënten.

eylis

#3 , 03 mei 2013 09:06

Maar je kan natuurlijk ook wel aan je werkgever duidelijk vertellen dat hij steeds op jou kan rekenen als er eens een klus dringend af moet geraken. Vertel er ook bij dat dit in deze fase van je leven mogelijk is:je bent jong en hebt nog geen gezin of andere verplichtingen.
Hij zal dat appreciëren en wellicht zal je af en toe eens wat overuren kunnen doen. Bekijk wel met hem vooraf hoe ze overuren in jouw bedrijf regelen.
Maar zoals JPV zegt: overbelast je lichaam niet, want later krijg je daar de rekening voor gepresenteerd. Wekelijks een uur of 4 meer, is toch wel het maximum.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2013 13:25

Werken is zeer gezond en overuren die maken fitnes overbodig, ben 68 jaar werk van mij 14 jaar en dit dagelijks 13 uur en meer en dit was altijd 6 dagen per week, en dit tot ik 65 jaar geworden ben, nu werk ik nog steeds 6 uur per dag, en mijn werk is niet het zwaarste maar toch altijd rechtstaand op één vierkante meter, nu natuurlijk gaat het kalmer aan.

Ik zou je aanraden om een tweede job te zoeken, voor het weekend en de verlofdagen.

max 8.00 uur per dag werken, en dan nog 2 uur gaan lopen, dit is pas ongezond en brengt niks op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#5 , 03 mei 2013 13:47

een rechtstaand werk zonder verdere zware fysieke belasting zal je idd gemakkelijk 13 uur volhouden, dat is namelijk wat ik ook buiten het werk doe.

En zoals gezegd: de belasting in vergelijkbare jobs vroeger was véél minder dan nu. Daarover bestaat uitgebreid wetenschappelijk onderzoek. De werkdruk is véél hoger dan vroeger in vele jobs.

de reden

#6 , 04 mei 2013 15:01

zoek via google een niosh calculater vul uw werkgegevens in , boven de niosh index heb je kans en vanaf je aan 2x de niosh index zit krijg je onvermijdelijk blijvende lichamelijke schade

typ ook eens in google ; fysieke belasting bouw (gewoonlijk zijn de nederlanderse brochures op dit vlak wat beter)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

joren j
Topic Starter

#7 , 05 mei 2013 23:41

ik weet dat het zwaar werk is.
ook zal ik niet over mijn grens gaan. ik vindt het gewoon wat jammer dat ik gelimiteerd wordt in mijn uren.
ik wil namelijk bij mijn bedrijf langer werken.
ik ben aan het bekijken om zelfstandige helper te worden of als het niet anders kan volledig zelfstandige, maar bij dit laatste zal ik geen rechten kunnen opbouwen voor later.
ik zal het een goed bekijken en alvast bedankt voor de reacties.

joren j

denlowie

#8 , 06 mei 2013 05:41

Wat deze rechten van zelfstandige zijn, wel dit is de laatste jaren zo goed als voor een werknemer, Pasop met zelfstandig worden en bij je baas blijven werken als zelfstandige dit kan niet!!, dit is schijnzelfstandigheid, het kan wel na je uren als zelfstandige in bijberoep maar niet voor bij je baas te werken.

JPV

#9 , 06 mei 2013 07:20

je kan wel als zelfstandige in opdracht van je baas blijven werken, maar dan moet het over duidelijk verschillende taken gaan.

denlowie

#10 , 06 mei 2013 09:45

Kan natuurlijk, maar men moet wel de regel van drie respecteren, dus niet onder leiding - gezag en toezicht werken.

JPV

#11 , 06 mei 2013 11:50

zelfs dat kan, afhankelijk van het concrete geval.

de reden

#12 , 06 mei 2013 12:32

zelfs dat kan, afhankelijk van het concrete geval.
zodoende kan ik veel sneller het vak onder de knie krijgen
er gaan al heel wat zelfstandige over de kop , zonder voldoende ervaring zelfstandige worden en dan nog op de rand van wat wel en niet kan , is dit wel verantwoord ? je kan in dit geval beter een tweede arbeidsovereenkomst aangaan met enige flexibilliteit . alhoewel ik van mening ben dat uw werkgever niet staat te springen om met één van beide akkoord te gaan

ik zou ook aanraden een tweede deeltijdse job als taxi-chauffeur of in de bewaking te zoeken , wil je veel werken en verdienen , doe het dan verstandig , lichamelijke beperkingen uiten zich vaak pas jaren later en zijn vaak onherstelbaar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”