Navulbare inkt

patjebrussel
Topic Starter

Navulbare inkt

#1 , 10 mei 2013 12:31

Ik heb vandaag een setje besteld op een be-site met lege patronen om makkelijk inkt bij te vullen.
Nieuwe inktpatronen van het merk van de printer kost enorm veel geld (50 euro voor alle patronen) en ik moet telkens de lege vervangen, anders valt de printer in storing.

Reden is dat de VDAB me vraagt van alles af te printen van sollicitaties. Ik heb daar niets aan, maar ja, als het moet zal ik dat doen. En inktpatronen zijn duur.

Nu de vraag : is navulbare inkt met die patronen wel wettelijk ? Want eigenlijk is dit namaak, of niet ? De site lijkt in orde met BTW-nummer en al.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2013 15:27

Ik laat ze navullen in een winkel 9,90€ per vulling !

Carrefour heeft ook witte producten van inkt patronen, dus ik denk dat dit volledig wettelijk is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

my_key
Contacteer: Website Facebook

#3 , 10 mei 2013 16:49

De vraag zou moeten zijn of het wel wettelijk is van fabrikanten om printerinkt met woekerwinsten te verkopen.

Maar om op uw vraag te antwoorden, sinds december 2002 is er een EU richtlijn die zegt dat fabrikanten hervullen niet mogen tegengaan, dus het is wel wettelijk. cf. WEEE richtlijn (Waste Electrical and Electronic Equipment).

Reclame

patjebrussel
Topic Starter

#4 , 10 mei 2013 17:06

De vraag zou moeten zijn of het wel wettelijk is van fabrikanten om printerinkt met woekerwinsten te verkopen.

Maar om op uw vraag te antwoorden, sinds december 2002 is er een EU richtlijn die zegt dat fabrikanten hervullen niet mogen tegengaan, dus het is wel wettelijk. cf. WEEE richtlijn (Waste Electrical and Electronic Equipment).
Ok, bedankt, dat is duidelijk.
Net wat je zegt : woekerwinsten. Wat ik vroeger deed was openprutsen en er een gat in boren, maar je kunt dat niet blijven doen want ze lekken aan alle kanten. Nu heb ik er besteld die ervoor dienen om na te vullen. Komt me stukken goedkoper uit.
En die printers spelen het handig, een cartridge, en je mag een nieuwe kopen. Printen enkel in zwart lukt niet meer. Bij mijn vorige lukte dat wel, en kocht ik op den duur enkel zwarte cartridges.
Swoit, niet dat ik het me veel aantrok, maar anderzijds wel goed dat het wettelijk is.

patjebrussel
Topic Starter

#5 , 10 mei 2013 17:06

Ik laat ze navullen in een winkel 9,90€ per vulling !
.
:shock: is ook wel veel vind ik.

Firesoul

#6 , 10 mei 2013 17:18

Vind die 50 euro voor alle patronen ook wel veel :o
ik betaal voor 5 patronen 38 euro fzo :s

patjebrussel
Topic Starter

#7 , 10 mei 2013 17:45

Vind die 50 euro voor alle patronen ook wel veel :o
ik betaal voor 5 patronen 38 euro fzo :s
23 euro voor zwart, 12 euro voor een kleur. Daarom kocht ik ze in een pack, 48 euro of zoiets, met nog een gratis zwart erbij. Had altijd veel te veel zwarte cartridges, maar was er eigenlijk niks mee, waardoor ik afzonderlijke kleur moest kopen, anders ging ie in storing.
Dus ja, navullen deed ik dan, maar zoals ik al schreef, op den duur lekte de boel.

artemis

#8 , 10 mei 2013 18:41

Ben je zeker dat je niet meer kan printen in zwart alleen? Soms moet je een beetje zoeken hoe je het moet doen.

roharro

#9 , 10 mei 2013 19:41

Beter een goedkope printer kopen MET patronen en printer weggooien als de patronen leeg zijn?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fore

#10 , 10 mei 2013 19:41

De patronen in een printer die je koopt zijn niets eens voor de helft gevuld
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

patjebrussel
Topic Starter

#11 , 10 mei 2013 21:06

Ben je zeker dat je niet meer kan printen in zwart alleen? Soms moet je een beetje zoeken hoe je het moet doen.
Absoluut, het kon niet. Staat zo in het boekje, net zoals dat 'zuiveren' elke dag, wordt er inkt verspild voor niks. (ik trek altijd de stekker eruit als ik gedaan heb)
Daar zal wel een hack voor te vinden zijn of met een dummy-patroon ofzo, maar nu ik die lege patronen heb gevonden op die site, zal het makkelijker (hoop ik zonder de boel onder te smossen zoals vroeger) zijn na te vullen.

Allemaal geldklopperij, zoals met wagens die ze soms met verlies verkopen. Het is hen te doen om de klant en het onderhoud.

artemis

#12 , 11 mei 2013 10:38

Ja, het is net zoals met de elektrische tandenborstels, de vervangborstels zijn schandalig duur en daar moeten ze het van hebben.

Wat ik bij dit topic wel geleerd heb is dat ik er bij een volgende printer zeker op zal letten dat ik ook in zwart alleen kan printen, zoals bij mijn huidige. Ik zou er niet aan gedacht hebben dat zoiets niet altijd vanzelfsprekend is.

Gehenna

#13 , 12 mei 2013 17:55

Het ook dat probleem. Onmogelijk in het zwart te printen als bv geel op is.
Allemaal truuken van de fabrikant en het past perfect in onze wegwerp welvaart.

Joeri_J

#14 , 12 mei 2013 21:18

Koop je inkt gewoon op Europese (vooral Duitse) markt..
Nog geen 2€ per patroon, geen gezever met navullingen...
En chips kan je resetten enz...
Zoek maar via Google ;-)

patjebrussel
Topic Starter

#15 , 13 mei 2013 12:35

Koop je inkt gewoon op Europese (vooral Duitse) markt..
Nog geen 2€ per patroon, geen gezever met navullingen...
En chips kan je resetten enz...
Zoek maar via Google ;-)
ja jong ja,.....
via een PM mag je me gerust eens een link geven van die 'winkels' die cartridges versturen van 2 € naar BE.
Ik wou gewoon weten of het allemaal wel wettelijk was, en zal uiteindelijk nog vele malen goedkoper uitkomen dan 2 €, want heb nog inkt liggen van de vorige printer, enkel zwart en geel zijn op.

Terug naar “Archief”