Schenking vastgoed

femke00
Topic Starter

Schenking vastgoed

#1 , 13 mei 2013 12:29

Beste

ik heb enkele vragen omtrent een schenking die ik wil uitvoeren

Mijn man is 2 jaar geleden overleden. Nu heb ik een nieuwe partner die bij mij komt inwonen .

Omdat ik voor mijn zoon alles wil in orde maken met mijn erfenis zou ik het volgende willen doen:

Nu zou ik graag mijn appartement op mijn zoon zijn naam krijgen waarde ongeveer 450.000 euro

Ook zou ik geld willen overschrijven tot 150.000 euro

Hoe gaat dit het goedkoopste en wat zijn ongeveer de bedragen die ik hierop moet betalen

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 13 mei 2013 12:51

Waarom zou je dat willen doen?

Je zoon is je enige wettelijke erfgenaam en erft dus sowieso het appartement en je geld.
Je nieuwe partner erft niets, tenzij je dat bij testament zou regelen. Hij krijgt enkel het vruchtgebruik op de woning als jullie wettelijk samenwonen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 mei 2013 15:08

Het geld kan u overschrijven (bankgift). Indien u drie jaar blijft leven zijn daar geen erfenisrechten meer opverschuldigd.
Mits de schenling te registreren (3 % registratierecht) zijn er geen erfenisrechten te betalen, ook niet één dag na de schenking.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton

#4 , 13 mei 2013 15:43

Misschien is je zoon reeds blote eigenaar van de helft van dat huis. Zorg er in elk geval voor dat je het vruchtgebruik behoudt , zodat je zonder problemen kan blijven wonen. Je moet alleszins een notaris inschakelen. Vraag hem eens na te rekenen wat de goedkoopste oplossing is : erven of schenken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”