Ik verdien mijn boterham met online verkopen. Zo verkoop ik o.a. via Ebay.
Nu is daar vlak na de zomer mijn verkoop volledig in elkaar gestort. Voor mij lijkt dit plots een site die totaal geen bezoekers meer over de vloer krijgt. Het gebrek aan verkoop is volledig toe te schrijven aan een gebrek aan verkeer. Van een bloeiende shop blijft er na een maand niets meer over van mijn bezoekersaantallen en verkoop.
Nu ben ik er zelf van overtuigd dat dit niet zo maar toeval is. Als ik naar mijn concurrenten zie, zie ik dat de verkoop iets minder is (logisch in dit economisch klimaat) maar niemand van mijn concurrenten die zijn omzet met 70%-80% ziet dalen.
Na heel wat over een weer gemail met Ebay heb ik een bericht waarin letterlijk geschreven wordt dat mijn teruglopende verkoop toe te schrijven is aan beslissingen door Ebay.
Op de vraag welke beslissingen en waarom dit zo'n invloed heeft op mijn shop en niet van mijn concurrenten kreeg ik nooit een antwoord. Deze kwestie sleept nu al maanden aan en gaat alleen maar van kwaad naar erger.
Na een aangetekend schrijven werd er beloofd de zaak te onderzoeken. Toen 2-3 maand niets gehoord. Op de vraag of het onderzoek gestart was en of er iets gevonden was, werd simpel weg niet gereageerd. Nu heb ik die onlangs een ingebrekestelling gestuurd. Duidelijk antwoord op een aantal vragen geëist, met ook een deadline. Bericht ontvangen dat ze dit schrijven goed ontvangen hebben en dat ze binnen de deadline een antwoord zouden geven.
Die deadline is ondertussen verstreken en zoals ik verwacht had heb ik er niets van gehoord.
Het enige drukkingsmiddel dat ik nu heb, is effectief een advocaat onder de hand nemen. Aan mijn bezoekersaantallen en verkoop is zeer duidelijk te zien dat er een probleem is. Het probleem is natuurlijk dat je nergens niets hebt om te bewijzen. Het enige wat ik als bewijs kan gebruiken is de email waarin letterlijk staat dat dit alles te maken heeft met beslissingen door Ebay.
Voor ik hieraan begin zou ik willen weten of ik een poot heb om op te staan (volgens mij niet). Bijkomend wat kan ik als kleine man tegen zo'n multinational beginnen? Die hebben zonder twijfel een heel leger advocaten.
Ik weet dat wel dat dit pure broodroof is!!!
Er zijn verschillende andere professionele verkopers die in hetzelfde schuitje zitten. Met een paar heb ik contact gehad. Daar zijn er nog die juridische stappen overwegen.
Wat heel duidelijk is, is dat alle verkopers dezelfde kosten betalen, maar absoluut niet dezelfde service krijgen.