(Nep)Camerabewaking inkomhall appartementsgebouw

bartman
Topic Starter

(Nep)Camerabewaking inkomhall appartementsgebouw

#1 , 15 mei 2013 18:00

Vorig jaar besliste de algemene vergadering van medeeigenaars om iets te doen aan de talloze vandalenstreken en diefstallen die in de gemeenschschappelijkendelen plaatsvinden. Een paar maanden terug merkte ik een (nep) camera aan het plafond in de inkomhall (zone toegankelijk voor iedereen). Mijn vraag is nu, of dit niet met een plaatje moet aangekondigd worden? Diende hier geen dossier aan de privacy commissie te worden. Ik schrijf nep omdat dit eventueel de verklaring zou kunnen zijn dat er geen bordje hangt dat er camerabewaking is. Er is ons medeeigenaard ook nooit gecommuniceerd geweest over wie de beelden ging bewaren en hoelang.

De syndicus van het gebouw heeft zopas aan elke bewoner een brief bezorgd waarin hij zegt dat hij persoon x (naam en voornaam wordt vermeld) op de beelden heeft gezien en dat deze aan het parket werden overgemaakt.
Kan deze persoon klacht indienen ook al zou hij inderdaad duidelijk zichtbaar op de beelden staan, maar gewoon door het feit dat de syndicus hem bij naam en toenaam vermeld in een brief?

Zelf hoop ik ook dat dat de dader gevat wordt, gelukkig heb ik zelf er nog geen schade van geleden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2013 21:13

Als het een nep camera is hoe kunnen er dan beelden zijn?
Het noemen in een brief van een persoon met naam en voornaam is een inbreuk op de privacy, mogelijk laster en of eerroof, lasterlijke aantijgingen.....
Overgemaakt aan het Parket??
Vraag dan eens het PV nr?

bartman
Topic Starter

#3 , 15 mei 2013 21:22

Ik zal het op de vergadering vragen maar ik denk dat het bluf is. Kan de dader ons medeeigenaars aansprakelijk stellen of enkel de syndicus?

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Reclame

Franciscus

#4 , 15 mei 2013 22:46

Iedereen die brief heeft gekregen kan worden gehoord door politie.

bartman
Topic Starter

#5 , 19 mei 2013 01:56

Blijken toch echt werkende camera's te zijn. Verdachte is er duidelijk op te zien tijdens plegen vandalisme. Cameras al meerdere keren moeten worden opnieuw geplaatst. Beelden zijn in beslag genomen, maar of dit tot een straf zal leiden?dader woont in het app van zijn vader die er eigenaar van is.

float
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 mei 2013 17:46

Het probleem situeert zich op een bovenliggend niveau. De vraag is of de VME in orde is met de wet op de camerabewaking van 2007.

bartman
Topic Starter

#7 , 20 mei 2013 21:49

Er hangen stickers die wijzen op cameratoezicht en vermelden de wet

Franciscus

#8 , 20 mei 2013 22:09

Dat wil niets zeggen.
http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... abewaking/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Privacy-bescherming”