Contractbreuk - Immo vraagt extra vergoeding

MaST
Topic Starter

Contractbreuk - Immo vraagt extra vergoeding

#1 , 25 nov 2007 15:59

Hoi,
ik heb een tijdje zitten zoeken hier maar niet direct een antwoord gevonden, dus bij deze onze situatie en vraag:

wij huren een huisje (contract van 3 jaar) en zijn van plan binnen een half jaar te verhuizen. Deze verhuis valt in het 3e huurjaar, dus we zijn sowieso een maand huur van onze waarborg kwijt aan de eigenaar.

We hebben nu ons contract nog eens nagelezen en nu blijkt dat bij contractbreuk het immokantoor ook nog eens een vergoeding eist ter waarde van 1 maand huur:
Voor alle administratiekosten, verbonden aan deze contractbreuk, dient de huurder alleszins supplementair een éénmalige vergoeding, die gelijk is aan een maand huurprijs, BTW inclusief, te betalen aan Immo XXXXX.
Het staat in het contract en we hebben het getekend, maar is dit wel rechtsgeldig dat het immokantoor ook nog eens een vergoeding moet hebben bij contractbreuk? We vinden het alleszins overdreven veel geld voor 'administratiekosten'.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 nov 2007 17:53

Een contract van bepaalde duur, maximum drie jaar, kan enkel door de hurder opgezegd worden indien die mogelijkheid in de huurovereenkomst voorzien is en mits betaling van de som hiervoor in de overeenkomst bepaald.

De mogelijkheid om de huurovereenkomst op te zeggen is echter iets anders als "contractbreuk".

Vaak voorziet de huurovereenkomst een vergoeding van drie maand huur voor de mogelijkheid om de huurovereenkomst van bepaalde duur op te zeggen.

Ik vermoed dat u met "zijn sowieso een maand huur kwijt" niet verwijst naar uw huurovereenkomst maar verwijst naar de wet die voorziet dat de huurder een vergoeding betaalt gelijk aan één maand huur als hij de huur beëindigt tijdens het derde jaar. Dit is enkel van toepassing voor de huur van negen jaar, niet voor huur van korte duur.

scorpioen

MaST
Topic Starter

#3 , 25 nov 2007 19:33

Ah zo.
De mogelijkheid om het voortijdig op te zeggen staat inderdaad in het contract vermeld. Ik zal voor de volledigheid wat meer quoten.

Ik denk dat het inderdaad een contract van bepaalde duur is, dat zonder opzegging automatisch wordt omgezet in een contract van 9 jaren:
De verhuring wordt toegestaan voor een termijn van: 3 jaar.
Beginnend op: (datum)
Eindigend op: (datum)
Deze huurovereenkomst wordt in ieder geval beëindigd mits de verhuurder of de huurder een opzegging betekent van 3 maanden voor het verstrijken van deze driejarige periode. Bij ontstentenis van een binnen die termijn betekende opzegging, wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaren, te rekenen vanaf (datum)
Dan het deel waarin ze spreken over vroegtijdig beëindigen door de huurder:
Indien de huurder het gehuurde pand vroeger verlaat dan de einddatum zal hij de verhuurder en Immo XXXXX bij een aangetekende brief hiervan verwittigen, uitdrukkelijk vermeldend vanaf welke datum het pand mag verhuurd worden, evenals de bezichtigingsuren, rekening houdend met de bepalingen van het hierna volgend artikel 16.

In dat geval zal de huurder maximaal een forfaitaire vooropzegperiode van 3 volle maanden moeten eerbiedigen en de huurgelden en lasten voor deze periode moeten blijven betalen, zonder dat deze vooropzegperiode de contractuele einddatum mag overschrijden.
De huurder heeft zo geen huurverplichtingen meer betreffende de periode gelegen na de voornoemde vooropzegperiode.

...(deel waarin gezegd wordt dat als er binnen die 3 maanden vooropzegperiode een andere huurder wordt gevonden, de huidige huurder 'vrijgesteld is van verdere betalingen vanaf de wederverhuring')...

Voor alle administratiekosten, verbonden aan deze contractbreuk, dient de huurder alleszins supplementair een éénmalige vergoeding, die gelijk is aan een maand huurprijs, BTW inclusief, te betalen aan Immo XXXXX.

In geval van beëindiging door de huurder tijdens de eerste drie jaren, dient de huurder een vergoeding gelijk aan 3 maanden, 2 maanden of 1 maand huur te betalen, naargelang de huurovereenkomst eindigt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar van de verhuring.

Voor al hetgeen niet uitdrukkelijk in onderhavig artikel is opgenomen, zijn de bepalingen van de wet 20/02/1991 houdende wijziging van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek inzake huishuur van toepassing.
- Ik snap wel niet goed waarom ze zeggen "maximaal een forfaitaire vooropzegperiode van 3 volle maanden". Waarom maximaal? Zouden we dan ook later kunnen opzeggen, ik denk het niet. Verder niet van belang want we zijn van plan mooi 3 maanden op voorhand op te zeggen, maar ik vind het gewoon raar

- Die vergoeding van 3, 2 of 1 maand(en) huur uit de voorlaatste paragraaf, gaat die eigenlijk naar de verhuurder, of naar het immokantoor?

- Zoals ik het interpreteer, zullen we dus 1 maand huur als vergoeding aan de verhuurder moeten betalen omdat we in het 3e jaar vertrekken. Plus nog een 'contractbreuk vergoeding' van 1 maand huur aan het immokantoor omdat we geen 3 volle jaren gehuurd hebben.

Maar als jij zegt dat wanneer de mogelijkheid tot vroegtijdig beëindigen vermeld is in het contract (en dat is hier het geval, niet?) dan kan er geen sprake zijn van contractbreuk en kunnen ze ook geen 'contractbreuk vergoeding' eisen. Juist?

Alleszins al bedankt voor je hulp!

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 nov 2007 20:05

In de overeenkomst wordt met "contractbreuk" ook bedoelt de mogelijkheid om op te zeggen.

U moet een opzegperiode van drie maanden respecteren en daarenboven nog twee manden huur betalen. Zo interpreteer ik de overeenkomst.

Dit is wettig.

scorpioen

MaST
Topic Starter

#5 , 27 nov 2007 20:21

Vaak voorziet de huurovereenkomst een vergoeding van drie maand huur voor de mogelijkheid om de huurovereenkomst van bepaalde duur op te zeggen.
Dan mogen we eigenlijk nog van geluk spreken dat het bij ons 'maar' 1 maand is. Toch absurd veel geld voor administratiekosten, 't gaat hier om 575€, bij het aangaan van het contract waren de administratiekosten maar 250€. 't Lijkt me straf dat ze aan een vroegtijdige opzegging van een contract meer kosten hebben.

We zouden eens bij de verhuurder zelf kunnen gaan horen of hij uit sympathie toch niet onze volledige waarborg zou willen terugstorten, dan blijven de kosten nog iets of wat beperkt. Voorstellen van zelf een nieuwe huurder te zoeken zal weinig zin hebben vermits dit toch de taak is van het immokantoor, dus heeft de verhuurder er geen voordeel bij als wij dat zouden doen hé?

dpeter

#6 , 28 nov 2007 22:15

Hoi,
ik heb een tijdje zitten zoeken hier maar niet direct een antwoord gevonden, dus bij deze onze situatie en vraag:

wij huren een huisje (contract van 3 jaar) en zijn van plan binnen een half jaar te verhuizen. Deze verhuis valt in het 3e huurjaar, dus we zijn sowieso een maand huur van onze waarborg kwijt aan de eigenaar.

We hebben nu ons contract nog eens nagelezen en nu blijkt dat bij contractbreuk het immokantoor ook nog eens een vergoeding eist ter waarde van 1 maand huur:
Het staat in het contract en we hebben het getekend, maar is dit wel rechtsgeldig dat het immokantoor ook nog eens een vergoeding moet hebben bij contractbreuk? We vinden het alleszins overdreven veel geld voor 'administratiekosten'.
Ga voor alle zekerheid toch maar eens langs bij een huurderssyndicaat.
Wij hebben ongeveer hetzelfde aan de hand gehad met een immobiliënkantoor en volgens het huurderssyndicaat waren zij volledig onwettig bezig. Wij hebben heel goed advies meegekregen bij het syndicaat.

MaST
Topic Starter

#7 , 04 dec 2007 13:04

Update: 'k ben gisteren langs het huurderssyndicaat gegaan (1e 'consultatie' is gratis trouwens) en het blijkt volledig wettig zoals scorpioen al zei. We mogen nog van geluk spreken dat deze immo maar 1 maand schadevergoeding vraagt bij contractbreuk, de meeste anderen vragen inderdaad 3 maanden.

Immokantoren speculeren erop dat huurders geen 3 jaar blijven en sluiten dus heel graag contracten van korte duur af om zo makkelijk poen te scheppen. Spijtig voor de huurder, maar er is niks aan te doen.

Terug naar “Huren”