Sabam stuurt rekeningen voor Powerpoint presentatie

Dakurt71
Topic Starter

Sabam stuurt rekeningen voor Powerpoint presentatie

#1 , 26 apr 2013 16:30

Ik heb een klein frituur. Daarin hangt een TV/monitor waarop ik de reclamefilmpjes van van Mora draai (en prijslijst) .Paar weken kwam er een controleur van Sabam en die zij u hebt een TV . Ik zei (twas nogal druk) ik speel geen muziek. Mensen (jongeren begonnen de controleur uit te jouwen) en ze vertrok. Nu krijg ik een rekening. 600 euro????? Ik bel , ik schrijf aangetekend enz... Nu krijg ik een laatste aanmaning. Wat kan ik hiertegen doen? Hoe kan ik bewijzen dat ik niks verschuldigd ben (volgens MORA zijn er geen auteursrechten op die filmpjes) Ik krijg een rekening voor AUDIO VISUEEL (adres is dan nog is verkeerd). Als ik naar de rechtbank ga en ik zeg dat er geen rechten zijn op die filmpjes. Ik lees dat SABAM zonder proces deurwaarders kan sturen en dat hun controleurs beëdigd en gemachtigd zijn ofzo? Dus die kunnen doen wat ze willen?
Kan er iemand mij wat uitleg geven?

MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 22 mei 2013 10:33

indien u alleen filmpjes van mora afspeelt, vraag aan mora om hun standpunt schriftelijk op papier te zetten met erin duidelijk vermeld dat ze geen auteursrechten eisen voor het gebruik van hun filmpjes.

ik vermoed dat sabam er simpel van uit gaat dat aangezien u over een TV beschikt, u mogelijks beschermd materiaal zou kunnen afspelen.

indien zij niet reageren op u aangetekend schrijven(s), kan dat alleen maar in uw voordeel spelen.

Vandebos

#3 , 22 mei 2013 12:11

Lokale pers eens inlichten, Sabam is een geliefd onderwerp vanwege de werkwijze van een aantal van hun controleurs die het niet zo nauw nemen met de eigen regels en etische code.

Reclame

katwezel

#4 , 22 mei 2013 17:24

wordt een probleem geval , je zult moeten kunnen bewijzen dat je vb geen tv aansluiting hebt ( dus geen telenet of belgacom enz ) en de tv dus als monitor gebruikt , als echter de controleur toevallig toch zo een aansluiting heeft gezien achter je tv dan gaan ze er van uit dat je die ook gebruikt en dus zul je moeten betalen , dus ofwel start je een dure procedure en anders ga je akkoord met die € 600.

Drone

#5 , 22 mei 2013 19:16

eeuh, nee toch niet katwezel

ik betwijfel sterk dat de controleur gaat kijken welke aansluiting er daadwerkelijk is.

sabam controleurs gaan er altijd van uit met vermoedens dat de uitbater, hun (sabam), geld moet.

het gebruik van een tv scherm (als pc monitor) wilt niet zeggen dat de uitbater enige auteursrechten verschuldigd is, wat als de uitbater zelf gemaakte powerpoint presentaties/reclame filmpjes afspeelt?

dan zou hij volgens u eerst sabam moeten betalen, de welke dan toch nooit geld uitkeert naar de "artiest", in dit geval de uitbater.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”