Schenking van aandelen binnen het huwelijk - waardebepaling

kdg1
Topic Starter

Schenking van aandelen binnen het huwelijk - waardebepaling

#1 , 23 mei 2013 12:27

Mijn vrouw en ik zijn getrouwd zonder huwelijkscontract. Ik heb 5 jaar geleden een zaak gestart, een gewone comm. vennotschap. Kapitaal werd gestort via onze gemeenschappelijke rekening. Statuten zeggen 50% aandelen van mij, 50% van mijn vrouw. Bedoeling is om ons huwelijkscontract zo te laten aanpassen dat ik 100% eigenaar wordt. Dat zou kunnen, maar dan met de waarde van het bedrijf bepaald worden en daar moet dan 3% registratierechten op betaald worden. Vervolgens zou het aandelenregister moeten aangepast worden zodat ik 100% eigenaar wordt.

1. Is het zowiezo wel mogelijk om alle aandelen op mijn naam te zetten (moeten er niet minstens 2 aandeelhouders zijn in een gcv)?
2. Is de waardebepaling effectief nodig, of kunnen mijn vrouw en ik een ander bedrag overeenkomen (bvb bedrag van originele kapitaalinbreng)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2013 12:48

Er moet minstens twee vennoten zijn, maar mag wel één werkende en de andere stille vennoot.

Daar het kapitaal uit de gemeenschap komt, kan ik je daar niet op antwoorden, er zal wel iemand zijn die deze materie goed beheerst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”