Hond, Misleidende reclame + allerlei problemen

crosser2007
Topic Starter

Hond, Misleidende reclame + allerlei problemen

#1 , 23 mei 2013 19:51

Ik weet niet waar ik dit mag plaatsen, dus plaats ik het even hier.

Een jaar geleden heeft mijn vriendin een hond gekocht, namelijk een dwerg pincher.
Toen hadden wij niet veel kennis over honden.

We zijn dus toen beginnen zoeken achter een hondje en kwamen een paar site's tegen.
eentje was niet echt ver weg en daarvoor hebben we daar een afspraak gemaakt. De naam zal ik vanzelfsprekend niet zeggen.
We hebben daar toen een goede uitleg enz gekregen. het waren echte rashonden volgens hun.
Ok, er was tamelijk volk, dus we hadden er toen een goed gevoel over.

Nu is het zo na enkele maanden de hond begon te manken.
We hebben dit verder laten onderzoeken en nu veel geld verder, weten we dat het probleem aan zijn knieschijf is.
de operatie zou +1000 € kosten.

Ook weten we nu dat de hond gekruist is met een chiwawa, bevestigd door verschillende hondenkenners.
terwijl er op de site staat en ze tegen mij ook zeiden dat het rashonden zijn.

Kijk, we zien de hond graag en willen hem niet kwijt.
Nu na een jaar zijn er veel slechte reactie's van andere mensen + het schandaal op telefacts.

Daarom vroeg ik me af wat we hier kunnen aan doen en of eventueel een rechtzaak met eventuele andere mensen te doen en haalbaar is ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 23 mei 2013 20:00

Naar mijn ervaring zijn dergelijke kwekers snel bereid U een nieuwe hond te geven ...
Ieder "beschaafd" mens vraagt dan wat er gaat gebeuren met deze hond ...

Dan geven ze een antwoord dat je al geen andere hond meer wenst ...

k.b.

crosser2007
Topic Starter

#3 , 23 mei 2013 20:05

Ja dat wil ik dus niet.

Als ik nu mijn aankoop prijs zou terug krijgen of dergelijke, zou ik toch al enigszins content zijn.
of een vergoeding om wat kosten te dekken.
Natuurlijk is het ook afwachten wat de operatie zal brengen.

De knie aandoening is trouwens erfelijk, dus als je weet dat een hond een aandoening heeft, kweek je deze toch niet voort.

De hond afstaan om af te maken en met een andere naar huis gaan is geen optie !!
Dit willen we niet, hij zit nu in ons leven en we zijn er gehecht aan!!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2013 20:13

En waren daar papieren bij?

crosser2007
Topic Starter

#5 , 23 mei 2013 20:13

nee, alleen een garantie certificaat

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#6 , 24 mei 2013 07:31

En wat garanderen zij? M.a.w. wat staat er in dat certificaat?

Het leveren van een bepaald hondenras is wel een resultaatsverbintenis. Vraag is wel wat u bewezen krijgt, aangezien u niet over een stamboom o.i.d. beschikt. Hangt dus af van de inhoud van dat certificaat.

Verstuurd van mijn HTC Incredible S met Tapatalk

crosser2007
Topic Starter

#7 , 24 mei 2013 18:46

dit staat er in:

hondenziekte: periode 10 dagen na overdracht. bijkomende garantie = totaal 2 jaar
parvovirose: 10 dagen
hepatitis: 6 dagen

ook staat er bij dat indien aangeboren afwijkingen worden vastgesteld binnen 10 dagen daar ook een garantie opzit.
Wij hebben dit pas enkele maanden later gezien dat hij dit had

Morgen zal ik het garantie bewijs eens inscannen en hier plaatsen

Xastheron

#8 , 28 mei 2013 12:43

De hondenkwekers waar ik al langs geweest ben, die leveren bijna evenveel als wat je moet afleveren om een hypothecaire lening te krijgen. Hieronder dus een vaccinatiebewijsje/boekje, het document dat zegt dat uw hond gechipped is (en de code), bij honden die gevoeliger zijn voor bepaalde afwijkingen (grote honden en heupdysplasie bvb) wordt op z'n minst het bewijs geleverd dat de ouders er niet aan leiden...

Degene waar we uiteindelijk onze hond bij gaan halen, vraagt zelfs om een contract te ondertekenen (ivm kweken, terugbrengen indien je er niet voor kan zorgen etc).

artemis

#9 , 28 mei 2013 12:51

Verkocht deze handelaar meer dan 1 ras?

Waarschijnlijk bent u slachtoffer van een broodfokker en/of een invoerder van pups uit Oost-Europa. Het verhaal klinkt erg typisch.

Geen raad wat u kan doen, maar de moraal van het verhaal is:
Koop nooit een pup bij dergelijke handelaars maar enkel bij een ernstige fokker die meestal maar 1 ras fokt en van wie u automatisch een stamboom krijgt.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 mei 2013 14:27

Mensen, toch. Je mag dan al niet veel van honden kennen, maar als je een RAShond koopt, dan verwacht je toch op zijn minst een stamboomdocument van Sint-Hubertus (KMSH tegenwoordig)? Als de fokker dit document niet mee aflevert, is het GEEN rashond. Ga daar maar van uit. Zoals Xastheron zegt krijg je in de meeste gevallen idd nog een boel andere documenten mee ook.

Los daarvan kunnen ook bij rashonden zaken als manken voorkomen. Rashonden zijn veel ziektegevoeliger dan "stratiers". Het is ook niet omdat een bepaalde aandoening erfelijk is, dat de ouders / grootouders /... van de hond dit ook al hadden en dit gekend was bij de fokker.

In ieder geval: als de fokker geen gerantie gegeven heeft op papier dat het een rashond betreft, vrees ik dat de topic starter vrij zwak staat. Misschien dat "misleiding" kan ingeroepen worden, maar dan moet je wel een zeer begrijpende rechter te pakken krijgen, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”