Nut van Testament

Amaroulla
Topic Starter

Nut van Testament

#1 , 26 mei 2013 18:49

Mijn zus is overleden en heeft een zoontje <10jaar) - Ze was niet gehuwd. Ze liet daarom een testament na om mij, haar broer, als voogd op te geven, toeziend voogd om haar geld belangen te beheren of controleren. Ik begrijp dat de vader kan rekenen op indexen en er ook gebruik van kan maken.
Probleem is dat alles aan een notaris is overgelaten van zijn keuze en dat 5 maand later, alles nog steeds niet is opgelost of afgehandeld. Hoewel ik de testament heb laten registreren, heb ik tot op heden nog steeds geen bericht of opvolging gekregen. Ik zou graag willen weten wat ik kan doen, waar kan ik terecht? Geld haar testament of niet? Kan ik dat aanvechten? Spreek ik hiervoor mijn notaris aan of moet ik naar een advocaat stappen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 26 mei 2013 21:03

Aangezien het zoontje minderjarig is, moet de nalatenschap aanvaard worden onder voorwaarde van boedelbeschrijving. De vrederechter komt hier tussen. De minderjarige erfgenaam wordt bij wet volledig beschermd.
Stel gewoon de vraag aan de notaris, die momenteel de nalatenschap afhandelt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2013 22:32

Er is een vader?
Die is gekend?
Dan is het de vader die in rechte treedt en wettelijk de ouder is die de belangen van minderjarige zal verdedigen.
Begrip toeziende voogd bestaat niet meer net zomin als familieraad.
Bij minderjarigen duidt de vrederechter de voogd aan.

http://www.houvast.be/tekst312_1.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook

http://www.elfri.be/voogdij" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”