belastingvermindering energiesparen samenwonenden

peter1974
Topic Starter

belastingvermindering energiesparen samenwonenden

#1 , 24 mei 2013 19:33

Beste,
In 2012 hebben wij uitgaven voor energiebesparende maatregelen gedaan. Wij zijn ook in 2012 getrouwd, maar klopt het dat wij nu nog twee aparte aangiften moeten doen (het jaar na het huwelijk)?

Wij zijn beiden 50% eigenaar van onze woning, dus dit percentage moet ik alvast invullen bij 1334-24. Welk bedrag moet ik vermelden bij 1314-44: het volledige factuurbedrag of elk 50% van dit factuurbedrag?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 mei 2013 10:20

U vult ieder apart uw aangifte in , met vermelding in 1334 : 50 %. Ieder neemt ook 50 % van de uitgaven voor zich. Het zijn eerste kosten , dus u krijgt een vermindering van 30 %. Weet dat u dit jaar enkel vermindering kan genieten voor dakisolati. Voor andere kosten in 2012 zoals zonnepanelen , moet u een contract voorleggen van voor 28/11/2011.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TIMVR

#3 , 28 mei 2013 23:53

Ik zit in een gelijkaardige situatie als peter1974, maar wij zijn nog altijd feitelijk samenwonenden (50% eigenaar elk) met gescheiden aangiftes: wij hebben in 2011 ook zonnepanelen gelegd, maar de facturen (3 schijven) zijn enkel van mijn zichtrekening gegaan. Mijn partner betaalt mij maandelijks haar deel van de groene lening terug, maar buiten een maandelijkse storting (zonder commentaar) van haar naar mijn zichtrekening heb ik hier geen bewijzen van. De belastingen willen enkel de 50% van mij terugbetalen aangezien 1) de factuur enkel op mijn naam stond 2) mijn partner geen bewijs van betaling kan voorleggen. Ik ben van plan nu verzet aan te tekenen, en wil als bewijs een nieuw verkregen factuur op onze beide namen, en het contract van mijn groene lening hiervoor (ook op onze beide namen) toevoegen. Is dit de beste manier?

Reclame

krisss

#4 , 29 mei 2013 12:00

Toepassing circulaire nr. Ci.RH.241/587.093 (AAFisc. nr. 38/2011) dd. 20/7/2011

De factuur hoeft niet per sé op uw beider naam staan:

Wanneer de belastingplichtige die de uitgaven draagt slechts voor een gedeelte eigenaar is van de woning, wordt de belastingvermindering berekend op de uitgaven die hij zelf gedragen heeft en proportioneel verminderd tot zijn eigendomsaandeel in de woning. De factuur mag in dat geval opgesteld worden op naam van één van de mede-eigenaars.

Wat de betaling betreft is de fiscus strenger:

In geval van betaling via een gemeenschappelijke rekening die toebehoort aan mede-eigenaars die op fiscaal vlak als alleenstaanden moeten worden aangemerkt, kan worden geacht "dat ieders aandeel in de betaling van de werken overeenstemt met hun eigendomsaandeel in de woning". (Vr. & Antw., Kamer, 2008-2009, nr. 52-42, 11.271 ).

Worden de uitgaven daarentegen volledig betaald door één van de mede-eigenaars die op fiscaal vlak als alleenstaanden worden aangemerkt, via zijn 'eigen' rekening, dan heeft alleen deze mede-eigenaar recht op de belastingvermindering. Het van toepassing zijnde maximumbedrag van de belastingvermindering moet uiteraard worden beperkt in functie van zijn eigendomsaandeel in de woning. De andere mede-eigenaar heeft dan geen uitgaven gedaan die voor de belastingvermindering in aanmerking komen.

Een terugbetaling van uitgaven aan de andere partner voldoet niet om die uitgaven in aanmerking te nemen voor de beoogde belastingvermindering.

TIMVR

#5 , 29 mei 2013 16:01

Dank je Krisss, heel verhelderend. Ik was jammergenoeg niet op de hoogte van het bestaan van deze circulaire toen we de zonnepanelen aankochten.

Zou de belastingsdienst rekening houden met het feit dat de kredietverlener van de groene lening het totale bedrag op mijn rekening heeft overgemaakt, ipv 50% op de zichtrekening van mijn partner? Zoals reeds gezegd hebben wij die groene lening samen aangegaan, dus je zou toch verwachten dat zij de helft op elk van beide rekeningen zet? Ik was me van geen kwaad bewust toen het bedrag op mijn rekening is gestort en heb dit integraal doorgestort naar de installateur van de zonnepanelen, maar hierdoor is de initiële fout wel ontstaan bij de kredietverlener.... Maak ik hier enige kans om die resterende 50% te kunnen recupereren?

TIMVR

#6 , 29 mei 2013 16:10

Misschien nog even aanstippen dat we nu verzet gaan aantekenen, maw. een onafhankelijke instantie zal zich nu over het dossier buigen, en niet de belastingsdienst zelf meer, die ongetwijfeld bovenstaande circulaire toepassen. Zal deze onafhankelijke instantie rekening houden met het feit dat de kredietverlener hier een fout heeft gemaakt, en we wel degelijk kunnen bewijzen dat de groene lening op onze beide namen staat? Of past deze onafhankelijke instantie gewoon ook de circulaire toe, en moeten we een kruis maken over die 6.000 EUR?

WeQu

#7 , 30 sep 2013 11:45

Beste TIMVR,

Wij bevinden zich in dezelfde situatie en ik zal héél binnenkort een gecorrigeerde aanslag krijgen. Maar die moet ik nog goedkeuren.
Er is aangeraden om de controledienst van mijn vriendin te laten weten om ook alles daar recht te zetten. Wat we in principe ook gaan doen.
Ik had de volledige bedragen ingevuld (100% van de facturen) bij beide partners, omdat ik dacht dat de 50% aandeel woning voldoende was.
Dit was dus foutief en daarom is er een volledige controle geweest.

Na controle komt het er op neer dat ik bijna alles kan inbrengen, mijn vriendin maar een héél klein deel.

Exacte situatie:
- Controle ketel = 45 € (ik betaald via groupon coupon)
- Isolatie Dak = 4160 € (betaald van gemeenschappelijke rekening - gelukkig!)
- Zonnepanelen = 8745 € (beide betaald via ecocheques: 2x375 € + rest via mijn rekening = 7995 €)

Groene lening (10.000 €) op afbetaling aangegaan door ons beide, gestort op mijn rekening (vandaar dus ook de factuur van zonnepanelen betaald vanaf die rekening)
Vriendin stort elke maand helft van de maandelijkse aflossing van de groene lening op mijn rekening.

Wijziging voorgesteld door belastingsdienst:

Ik:
- Code 1318: € 2.125,- (50% 4160 + 45)
- Code 1320: € 8.370,- (375+7995)
Vriendin:
- Code 1318: € 2.080,- (50% 4160)
- Code 1320: € 375,- (375)

Uiteraard zou ik graag de helft van de zonnepanelen zien bij het deel van mijn vriendin.
Is er al nieuws van de onafhankelijke instantie?
Kan je me eventueel contacteren via mail?
Alvast bedankt!
Sven

Koenv

#8 , 01 dec 2013 20:08

Ook wij zijn niet gehuwd en hebben niet betaald van een gemeenschappelijke rekening.
Nochtans had ik op de rekening van de partner gestart vooraleer zij de factuur heeft betaald, mét vermelding van 'betaling zonnepanelen.

Aangifte ondertussen betwist, dienst belanstingsbemiddeling ingeschakeld, maar vorige week brief gekregen dat belanstingsdienst bij zijn beslissing blijft.

Volgens mij kan ik nu alleen nog naar de rechtbank. Is er iemand die daarmee ervaring heeft. Nog mensen die in de zelfde situatie zitten?

alvast bedankt,

Koen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”