verhuur materialen, is bijberoep de moeite waard?

nachtw.
Topic Starter

verhuur materialen, is bijberoep de moeite waard?

#1 , 31 mei 2013 04:44

Ik heb enkele tuin - en feestmaterialen die ik enkel keren per jaar aan familielid of vrienden uitleen.
Ik zou deze ook via via , mondreclame ... enkele keren per jaar kunnen verhuren aan andere mensen. Zijn deze inkomsten dan occasioneel? Ik verwacht hiervan jaarlijks een 250 euro te ontvangen.
Geef ik dit aan de belastingen aan onder 'diverse inkomsten'?
Stel dat ik 5x/jaar verhuur, is dit voor de fiscus dan op regelmatige basis (beroepsvorm)?

Heb erover nagedacht om dit als bijberoep te doen... MAAR ongeveer 250 euro/jaar ontvangen MIN aanvraag ondernemingsnr MIN aanvraag BTW nr (ook met vrijstelling vn btw) MIN proviciebelasting of gemeentebelasting MIN ev. kosten bankrekeningnr ....

Omdat ik nog geen andere klanten heb, dus ook geen zekerheid van inkomsten.
Is dit dan wel de moeite waard? Mag ik dit niet oplossen door deze inkomsten als prive persoon onder 'diverse inkomsten' aan te geven (met een soort van betalingsbewijsje van de gehuurde materialen)

Mag ik vb, reclame maken op een facebookpagina, strooibriefjes leggen (id frituur...) zonder zelfstandige in bijberoep te zijn, om te kijken of er meer interesse zou zijn id verhuurdienst?
Zoja, kan ik wel overschakelen naar bijberoep, maar ik wil eerst een soort van zekerheid hebben dat het allemaal niet voor niets is :)

Adviezen..... ik hoor het graag komen :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2013 11:57

Mag ik vb, reclame maken op een facebookpagina, strooibriefjes leggen (id frituur...) zonder zelfstandige in bijberoep te zijn, om te kijken of er meer interesse zou zijn id verhuurdienst?
Zoja, kan ik wel overschakelen naar bijberoep, maar ik wil eerst een soort van zekerheid hebben dat het allemaal niet voor niets is :)

Adviezen..... ik hoor het graag komen :)

Dit zou net teveel kunnen zijn, vergeet niet dat de concurrentie daar zeker oplet op deze flyers en andere.

In Belgie kan men dit niet proberen zonder eerst zelfstandig te worden in Bijberoep, kost prijs opstarten in bijberoep is toch niet zoveel -/+ 100€ en je heeft nog geen boekhouder nodig voor het opstarten.
je vraagt vrijstelling BTW en je vraagt om geen RSZ te moeten betalen voor te kunnen starten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis

#3 , 31 mei 2013 12:37

Het fijne radio-programma op onze openbare omroep dat consumentenvragen van luisteraars "Inspecteert" had het (geloof ik) over prestasties tot en met 90 loondagen per jaar die je fiscaal mag aangeven als occasionele activiteiten naast je hoofdberoep zonder dat jeje als zelfstandige in bijberope moet laten registreren.
Maar hoe je nu het verhuren van materiaal in loondagen vertaalt is me ook een raadsel.

Reclame

denlowie

#4 , 31 mei 2013 13:10

Het fijne radio-programma op onze openbare omroep dat consumentenvragen van luisteraars "Inspecteert" had het (geloof ik) over prestasties tot en met 90 loondagen per jaar die je fiscaal mag aangeven als occasionele activiteiten naast je hoofdberoep zonder dat jeje als zelfstandige in bijberoep moet laten registreren.
Maar hoe je nu het verhuren van materiaal in loondagen vertaalt is me ook een raadsel.

Dit gaat wel over werk maar niet over het stellen van daden van koophandel, en de opdrachtgever is verantwoordelijk voor het betalen van de RSZ, wat jij u nu schrijft zou iedereen 90 dagen (4 1/2 maand) zwart mogen gaan werken, ik zou toch zeer voorzichtig zijn met deze informatie van de radio, want dit zal wel uit zijn contex getrokken zijn !

Wanneer men roerende goederen verhuurt dan stel je een daad van koophandel en ben je een zelfstandige.

eylis

#5 , 31 mei 2013 15:56

lowie LEES mijn post eens goed...
zie je het woord zwart werk ergens staan?
Ik dacht het niet. Dus ik vat nog eens samen:
Een deskundige vertelde in het radioprogramma dat iedereen op zijn aanslagbiljet tot 90 dagen occasionele prestaties buiten je hoofdberoep fiscaal mag AANGEVEN.
Daarmee geef je toch AAN wat je doet? En nu ik toch bezig ben: die occasionele extra activiteiten worden wel anders belast dan je gewone job: aan 33% als ik me niet vergis.

denlowie

#6 , 31 mei 2013 19:18

Eylis het gaat in Belgie niet alleen over belastingen, niemand mag tewerkgesteld worden zonder vooraf een dimona aangifte gedaan te hebben, dat je daar niet op belast word is een andere zaak, maar ieder tewerkstelling moet aan gegeven worden voor het werk een aanvang heeft genomen, dit heeft niks met belastingen te maken.

De T.S vraagt om verhuring van roerende goederen en dan stel je een daad van koophandel en moet je in orde zijn met alles zoals een zelfstandige, daarom moet hij niet betalen maar moet een ondernemingsnummer hebben, dit is het punt van de vraag steller.

Wat de belastingen daar mee doet is hier niet ter zake.

Terug naar “Handelspraktijken”