HUWELIJK

Sophie7
Topic Starter

HUWELIJK

#1 , 28 nov 2007 15:42

Mijn vader heeft een zaak samen met mijn moeder,mijn moeder is tien jaar geleden overleden.
Mijn vader gaat binnenkort trouwen met iemand met 2 kinderen.
Het huis is achter de zaak en daar gaan ze wonen.
Het is met een huwelijkscontract dat ze trouwen met scheiding van goederen.
Ik doe sinds het overlijden van mijn moeder de zaak verder met mijn vader.
Nu is mijn vraag wat gebeurd er indien mijn vader er later niet meer is en ik eventueel de zaak moet verkopen.
Moet ik haar een vergoeding betalen?
Kan ik iets doen zonder handtekening en toestemming van haar?
Ik ben hopeloos wie kan mij helpen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 nov 2007 20:49

Bij overlijden van uw vader krijgt zij het vruchtgebruik van gans zijn nalatenschap (en U de blote eigendom). U kan dat niet verkopen zonder haar akkoord, tenzij een rechter de verkoop verplicht op uw verzoek.

Nu moet U natuurlijk zien van wie de zaak was (uw ouders samen of alleen uw pa; misschien is er een verschil tussen de gebouwen en de firma). Het zou dus kunnen dat u al voor de helft blote eigenaar bent en dan wordt U voor de helft volle eigenaar bij zijn overlijden. Helaas heeft zij dan nog steeds vruchtgebruik op de andere helft, maar uw positie is toch al helemaal anders.

Sophie7
Topic Starter

#3 , 28 nov 2007 21:28

Hartelijk dank voor u antwoord Dino.
De zaak en huis is van allebei mijn ouders geweest.
Das natuurlijk heel erg dat ik de toestemming moet vragen aan haar,zijn er geen andere oplossingen daar tegen?
Ik zet mij daar 100% in voor de zaak en dat weet mijn vader.
En later zal ik voor alles toestemming moeten vragen dat kan toch niet??

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”