bescherming songteksten

Sirius legal
Contacteer: Website

Re: bescherming songteksten

#16 , 23 nov 2010 09:52

kan je bij zo'n online depot meer dan 1 werk voor 30 euro laten opslaan?
Soms toch beter als je eerst eens alles leest voor je vragen stelt.

Op de link die ik poste staat duidelijk "Het depot is GRATIS. U hoeft geen lid te zijn van SABAM."...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tsunami

#17 , 06 jun 2013 23:13

Ingevolge het gemene recht, bestaan er twee manieren om zich juridisch een bewijsmiddel voor de datum van een creatie te verschaffen:

Zo kunt u zich richten tot eender welk registratiebureau van de Federale Overheidsdienst Financiën. Een stempel met vermelding van datum wordt dan op het document aangebracht.

De tweede mogelijkheid is het opmaken door een notaris van een authentieke akte die het bestaan van het werk vermeldt. De notaris kan de ingediende documenten bewaren en ze van een datum voorzien.

Naast deze twee gemeenrechtelijke wijzen, bestaat een andere mogelijkheid om de datum van creatie van een werk te bewijzen: gebruik maken van het systeem van de i-DEPOT envelop, dat door het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) wordt aangeboden.
Dit is het meest complete en juiste antwoord mogelijk. Ik schrijf zelf en registreer mijn werken bij de FOD Financiën. Je betaalt 25 euro, en zij zetten een stempel in het werk die datum en tijdstip van de registratie aantoont. Je moet het ook handtekenen. Vervolgens houden zij een kopie van het werk bij voor 30 of 50 jaar (dit ben ik niet zeker uit het hoofd) waarna, na afloop van die periode, het werk permanent bewaard wordt in het Rijksarchief. Omdat ik de site van het archief niet heel goed begreep (nogal veel jargon) en nogal bekommerd ben om mijn creaties, heb ik het de mensen van het Rijksarchief simpelweg gevraagd hoe ik mijn werk kan beschermen. Indienen bij FOD Financiën betekent dat de overheid zelf je werk gaat archiveren en het Rijksarchief houdt dit later bij "voor de eeuwigheid" (quote van de mensen van het rijksarchief die me uitleg gaven)

In de meeste steden in België is een bureau van de FOD Financiën, dus registratie is min of meer snel gebeurd en zonder veel moeite. Het kost 25 € per registratie maar ik zou zeggen: als je ietwat geeft om je eigen creaties, dan betaal je die 25 € met plezier.

Aan jezelf verzenden via aangetekend schrijven en dan de enveloppe niet openen is een optie maar stel dat je zelf die enveloppe ooit verliest is er een probleem, en bovendien is dit een omslachtige manier voor iets wat veel eenvoudiger kan via de door de overheid hiervoor bestemde kantoren.

Let op: in principe is intellectuele eigendom een feit vanaf de creatie van het werk (in dit geval een tekst) , alleen valt dit nadien lastig te bewijzen als je geen extra zekerheid inbouwt.

onlinedepot.be biedt je slechts 5 jaar bescherming, nadien moet je bijbetalen als je de bescherming wilt voortzetten. Dat wordt dus een dure aangelegenheid als je permanent wilt beschermd zijn. Dan betaal je beter die ene keer 25 € eerder dan na die 5 gratis jaren bescherming te moeten dokken voor verlenging van de bescherming door onlinedepot.be

Kleine sidenote: toen ik 3 jaar in Spanje verbleef heb ik daar ook enkele creaties laten registreren als mijn intellectuele eigendom. Daar kostte het 4.5 euro slechts per registratie, en in plaats van een stempel met datum en tijd kreeg je een certificaat van de lokale overheid. Mogelijks verschilt de procedure wel van regio tot regio gezien in Spanje de autonome regio's behoorlijk verschillend functioneren. Catalonië, Madrid, Andalucia, ... mogelijks niet allen dezelfde prijzen of procedures. België is in elk geval veel duurder dan wat ik in Spanje betaalde maar als ik eerst mijn tijd, energie en emotie steek in het schrijven, dan betaal ik met veel plezier 25 euro om qua intellectuele eigendom beschermd te zijn. Het klinkt misschien wat raar, maar wat stelt 25 € voor? De doorsnee persoon gaat ook niet elke week iets registreren tenslotte.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”