Soms toch beter als je eerst eens alles leest voor je vragen stelt.kan je bij zo'n online depot meer dan 1 werk voor 30 euro laten opslaan?
Op de link die ik poste staat duidelijk "Het depot is GRATIS. U hoeft geen lid te zijn van SABAM."...
Soms toch beter als je eerst eens alles leest voor je vragen stelt.kan je bij zo'n online depot meer dan 1 werk voor 30 euro laten opslaan?
Dit is het meest complete en juiste antwoord mogelijk. Ik schrijf zelf en registreer mijn werken bij de FOD Financiën. Je betaalt 25 euro, en zij zetten een stempel in het werk die datum en tijdstip van de registratie aantoont. Je moet het ook handtekenen. Vervolgens houden zij een kopie van het werk bij voor 30 of 50 jaar (dit ben ik niet zeker uit het hoofd) waarna, na afloop van die periode, het werk permanent bewaard wordt in het Rijksarchief. Omdat ik de site van het archief niet heel goed begreep (nogal veel jargon) en nogal bekommerd ben om mijn creaties, heb ik het de mensen van het Rijksarchief simpelweg gevraagd hoe ik mijn werk kan beschermen. Indienen bij FOD Financiën betekent dat de overheid zelf je werk gaat archiveren en het Rijksarchief houdt dit later bij "voor de eeuwigheid" (quote van de mensen van het rijksarchief die me uitleg gaven)Ingevolge het gemene recht, bestaan er twee manieren om zich juridisch een bewijsmiddel voor de datum van een creatie te verschaffen:
Zo kunt u zich richten tot eender welk registratiebureau van de Federale Overheidsdienst Financiën. Een stempel met vermelding van datum wordt dan op het document aangebracht.
De tweede mogelijkheid is het opmaken door een notaris van een authentieke akte die het bestaan van het werk vermeldt. De notaris kan de ingediende documenten bewaren en ze van een datum voorzien.
Naast deze twee gemeenrechtelijke wijzen, bestaat een andere mogelijkheid om de datum van creatie van een werk te bewijzen: gebruik maken van het systeem van de i-DEPOT envelop, dat door het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) wordt aangeboden.