Misschien is het dan toch beter dat ik even contact opneem met een advocaat. (Misschien iemand een adres in de buurt van Heist-Op-den-Berg?)
Wat met de gezinswoning? Is het mogelijk om een omzetting te vragen van het vruchtgebruik?
Beste,
Ik meen dat u een wijs besluit heeft genomen. Op die manier hoeft u zich achteraf ook geen verwijten meer te maken.
Een advocaat uit uw buurt kunt u best bekomen via :
www.advocaat.be
Inzake uw vraag met betrekking tot het omzetten van het vruchtgebruik, is het zo
dat het kind dat tijdens het huwelijk verwekt is door de overledene en een andere persoon dan de langstlevende echtgenoot, kan niet om de omzetting van het vruchtgebruik verzoeken (art. 745quater ? 1 B.W.).
Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot (art. 745quater ? 4 B.W.).
Het langstlevende echtlied kan hier wel om verzoeken :
Het recht om de omzetting van het vruchtgebruik of de toewijzing in volle eigendom van de goederen bedoeld in artikel 745quater, ? 4, te vorderen, geldt voor elk vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot, onverschillig of het verkregen is krachtens de wet of bij testament, dan wel ingevolge huwelijkscontract of contractuele erfstelling ? (art. 745quinquies ? 1).
Wanneer u hieromtrent nog verdere vragen mocht hebben, wil ik deze gerust beantwoorden.