erfenis na overlijden vader waarbij vader hertrouwd is

alcaTRES
Topic Starter

erfenis na overlijden vader waarbij vader hertrouwd is

#1 , 01 apr 2006 09:28

In de zomer van 2005 (augustus) is mijn vriendin haar vader overleden. Hij was een half jaar ervoor hertrouwd. Na het overlijden begon de miserie. Zijn rekening was geblokkeerd bij de bank en de nieuwe echtgenote zei dat mijn vriendin en haar broer een volmacht dienden te ondertekenen om de rekening vrij te maken. Volgens haar stond er toch maar net genoeg geld op die rekening om de begrafenis te betalen. Uiteraard hebben ze niet ondertekend. Ter controle gingen wij naar de bank om te vragen hoeveel op die rekening staat. De bankbediende zei dat enkel de echtgenote dit mocht zien en niet de kinderen (die toch wettelijke erfgenamen zijn)? Er is nooit een akte van overlijden opgesteld naar ons weten, of de echtgenote moet het gedaan hebben. Mijn vriendin en haar broer hebben er alleszinds geen gezien.
1 jaar voor het overlijden had haar vader zijn huis verkocht. Dat geld stond waarschijnlijk op die rekening (of het was er al op voorhand afgehaald). Nu is mijn vraag: wat kan mijn vriendin doen? Al het geld is (waarschijnlijk) bij die echtgenote en die laat natuurlijk niks meer van haar horen. Nochtans heeft zij en haar broer recht op 1/3e van zijn bezittingen op het moment van overlijden dacht ik? Stel dat haar vader alles had geschoken aan die echtgenote, hebben de kinderen dan recht op niks? Hij had wel minder contact met zijn kinderen maar dit was volgens mij toch niet zijn bedoeling. Is er geen enkele manier om te achterhalen wat er gebeurt is? Alle tips zijn welkom...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2006 11:43

Procedure voor de rechtbank beginnen om uit onverdeeldheid te treden. De rechtbank stelt een notaris aan. Die zal beginnen met een inventaris (boedelbeschrijving) van alles wat er was op het ogenblik van het overlijden. De echtgenote zal ook de eed moeten afleggen dat zij alles heeft aangegeven. Twijfelt men dan of zij niets verborgen heeft kan men klacht neerleggen voor meineed.

Zo zal er toch veel bovenkomen en ga je minstens weten wat er op de rekening stond. De woning was nog maar ??n jaar geleden verkocht zodat de kans ook groot is dat men zal te weten komen wat er met dat geld gebeurd is.

Conclusie: dat kan je niet allemaal alleen. Raadpleeg een advocaat die hier iets van kent.

scorpioen

Scoobsalamander

#3 , 03 jun 2006 21:44

Sorry, dat ik even gebruik maak van deze vraag maar ik bevind mij in een soortgelijke situatie. Mijn vader is onlangs overleden en net voor zijn overlijden begon het gedrag van mijn stiefmoeder nogal drastisch te veranderen. Er werd bijvoorbeeld nog snel een nieuwe wagen gekocht en er waren ineens plannen om een appartement aan zee te kopen, etc.... Dit alles met geld van mijn vader. Er mocht van haar absoluut niet tegen onze pa worden verteld dat hij ongeneeselijk ziek was. Zij kende hem het beste en zij zou dus wel bepalen wanneer dit verteld mocht worden, niet dus. Waarom? Kan iedereen wel raden zeker. Nu na de eerste samenkomst bij de notaris blijkt dat zij het geld krijgt uitbetaald dat onze pa had weggezet bij uitbetaling van zijn bijkomend pensioen (groepsverzekering van zijn voormalige werkgever). Dit had hij waarschijnlijk zo gewild maar de andere rekeningen van onze pa zijn zo goed als leeg wat mij toch enigzins verbaast.
Heb ik het recht, als enig kind, om de uittreksels van de laatste maanden op te vragen? En hoe kom ik te weten welke rekeningen onze pa had drie maanden voor zijn dood?
Kan ik eveneens een omzetting eisen van het vruchtgebruik van de gezinswoning? Ik zou het liefst deze situatie willen be?indigen en uit deze onverdeeldheid geraken, ik heb dan verder ook geen enkele band met mijn stiefmoeder.
Dank bij voorbaat

Reclame

Anke
Contacteer: Website

#4 , 03 jun 2006 22:42

Beste,

Wanneer u twijfelt aan de goede bedoelingen van uw stiefmoeder dient u een procedure tot ERFENISBEJAGING op te starten.

Een en ander zal niet zo eenvoudig zijn om aan te tonen, doch niet onmogelijk.

Terzake kunt u best een advocaat contacteren.

3399AAaa

#5 , 04 jun 2006 14:34

Beste,

Wanneer u twijfelt aan de goede bedoelingen van uw stiefmoeder dient u een procedure tot ERFENISBEJAGING op te starten.

Een en ander zal niet zo eenvoudig zijn om aan te tonen, doch niet onmogelijk.

Terzake kunt u best een advocaat contacteren.
Inderdaad, uw situatie is niet zo donker. Zit in soortgelijke situatie, zelfs over feiten die reeds 8 jaar geleden zijn. Maar het is echt nodig dat u ZO SNEL MOGELIJK tot een boedelbeschrijving overgaat. En het is ook echt nodig dat u een advocaat raadpleegt.

De echtgenote heeft trouwens toch een plicht om AANGIFTE VAN NALATENSCHAP te doen??? Is dat dan niet gebeurd?

3399AAaa

#6 , 04 jun 2006 14:37

Sorry, dat ik even gebruik maak van deze vraag maar ik bevind mij in een soortgelijke situatie. Mijn vader is onlangs overleden en net voor zijn overlijden begon het gedrag van mijn stiefmoeder nogal drastisch te veranderen. Er werd bijvoorbeeld nog snel een nieuwe wagen gekocht en er waren ineens plannen om een appartement aan zee te kopen, etc.... Dit alles met geld van mijn vader. Er mocht van haar absoluut niet tegen onze pa worden verteld dat hij ongeneeselijk ziek was. Zij kende hem het beste en zij zou dus wel bepalen wanneer dit verteld mocht worden, niet dus. Waarom? Kan iedereen wel raden zeker. Nu na de eerste samenkomst bij de notaris blijkt dat zij het geld krijgt uitbetaald dat onze pa had weggezet bij uitbetaling van zijn bijkomend pensioen (groepsverzekering van zijn voormalige werkgever). Dit had hij waarschijnlijk zo gewild maar de andere rekeningen van onze pa zijn zo goed als leeg wat mij toch enigzins verbaast.
Heb ik het recht, als enig kind, om de uittreksels van de laatste maanden op te vragen? En hoe kom ik te weten welke rekeningen onze pa had drie maanden voor zijn dood?
Kan ik eveneens een omzetting eisen van het vruchtgebruik van de gezinswoning? Ik zou het liefst deze situatie willen be?indigen en uit deze onverdeeldheid geraken, ik heb dan verder ook geen enkele band met mijn stiefmoeder.
Dank bij voorbaat
In de situatie die ik persoonlijk meemaak is het zo verlopen: vanaf het moment dat ik doorhad dat er meer geld in de erfenis zat dan men mij voorhield, heb ik direct een inventaris laten opmaken van nalatenschap. De rechtbank heeft mij via een vonnis erkend als mede-eigenaar van de rekeningen die bestonden toen mijn familielid overleed. Als u dat kan bekomen (dat hangt van de erfenisregeling) dan kan u een historiek van de rekeningen opvragen.

Anke

#7 , 04 jun 2006 15:03

Beste,

Zoals gezegd kan betrokkene zich terzake best zo snel als mogelijk laten bijstaan door een advocaat.

www.advocaat.be

Scoobsalamander

#8 , 04 jun 2006 22:29

Ik heb echter het gevoel dat ik hier aan het kortste einde ga trekken. Ik zal nu reeds erfenisrechten moeten betalen op dingen zoals de auto, huis, etc... Allerlei dingen die tot het vruchtgebruik horen en waar ik dus niets aan heb. Ik zou er dus niet graag een financi?le kater aan overhouden. Weet er iemand wat zoiets kan kosten indien ik een advocaat zou raadplegen? Ik vraag enkel een beetje gerechtigheid en een beetje waardigheid voor mijn overleden vader. Stiefmoeder is net terug van reisje naar Spanje (3 weken), vader is einde maart gestorven. Tja, 't kan er af nu h?. Enige emoties.....?

In elk geval bedankt voor de reacties.

Anke

#9 , 04 jun 2006 23:38

Beste,

De beslissing om terzake stappen te ondernemen, ligt natuurlijk in uw kamp.

Een advocaat raadplegen is niet zo duur dan sommige laten uitschijnen. Voor een eerste raadpleging met een duidelijke uiteenzetting van uw zaak en de te volgen strategie, wordt u gemiddeld een ereloon ten bedrage van 125 euro aangerekend.

Scoobsalamander

#10 , 05 jun 2006 01:19

Misschien is het dan toch beter dat ik even contact opneem met een advocaat. (Misschien iemand een adres in de buurt van Heist-Op-den-Berg?)

Wat met de gezinswoning? Is het mogelijk om een omzetting te vragen van het vruchtgebruik?

Anke

#11 , 05 jun 2006 01:56

Misschien is het dan toch beter dat ik even contact opneem met een advocaat. (Misschien iemand een adres in de buurt van Heist-Op-den-Berg?)

Wat met de gezinswoning? Is het mogelijk om een omzetting te vragen van het vruchtgebruik?

Beste,

Ik meen dat u een wijs besluit heeft genomen. Op die manier hoeft u zich achteraf ook geen verwijten meer te maken.

Een advocaat uit uw buurt kunt u best bekomen via : www.advocaat.be

Inzake uw vraag met betrekking tot het omzetten van het vruchtgebruik, is het zo dat het kind dat tijdens het huwelijk verwekt is door de overledene en een andere persoon dan de langstlevende echtgenoot, kan niet om de omzetting van het vruchtgebruik verzoeken (art. 745quater ? 1 B.W.).

Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot (art. 745quater ? 4 B.W.).

Het langstlevende echtlied kan hier wel om verzoeken :

Het recht om de omzetting van het vruchtgebruik of de toewijzing in volle eigendom van de goederen bedoeld in artikel 745quater, ? 4, te vorderen, geldt voor elk vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot, onverschillig of het verkregen is krachtens de wet of bij testament, dan wel ingevolge huwelijkscontract of contractuele erfstelling ? (art. 745quinquies ? 1).

Wanneer u hieromtrent nog verdere vragen mocht hebben, wil ik deze gerust beantwoorden.

Geert D'hondt

#12 , 11 jun 2013 20:46

het verhaal;
moeder komt te overlijden maar alles stond op naam van vader.
Vader hertrouwt 11 maand later en kinderen worden vanaf die aankondiging gezegd dat ze nooit meer welkom waren. Hij had iemand die voor hem zou zorgen, niettegenstaande de "volkscommentaar" op het gedrag van de nieuwe echtgenote die niet aan haar proefstuk is qua huwelijk met oudere heren.
wat kan er gebeuren met zijn rekeningen en zijn aandelenpakket?

tuzzi

#13 , 26 jun 2013 22:06

Mijn vader is onlangs overleden. Wij zijn 2 kinderen uit zijn eerste huwelijk. Hij heeft geen kinderen met zijn tweede echtgenote en ook geen huwelijkscontract. In zijn testament laat hij het grootst beschikbaar deel van zijn nalatenschap aan zijn 2de echtgenote (dus 1/3 van zijn helft, of 1/6 van de gehele nalatenschap) alsook het wettelijk vruchtgebruik op zijn andere goederen.
Wij hadden geen relatie met onze stiefmoeder (zij is maar 14 jaar ouder dan wij). Haar notaris laat ons nu weten dat wij voor 1/6 blote eigenaar in 2 onroerende goederen worden (wat ik begrijp) maar ook dat ons deel van de roerende goederen (ook 1/6) op onze naam geblokkeerd blijft tot aan het overlijden van onze stiefmoeder. Door haar vruchtgebruik krijgt ze ook de intresten op deze gelden.
Wij moeten dus nu successierechten betalen op ons deel van de onroerende goederen waar we enkel maar blote eigenaar van worden, maar ook op de roerende goederen waar we niet eens kunnen over beschikken. Ik hoopte dat we onze successierechten zouden kunnen betalen van ons deel van de roerende goederen die we zouden krijgen!
Bij wie kan ik het best juridisch advies inwinnen over onze "rechten", bij een notaris of een advocaat gespecialeerd in erfrecht?
Wij hebben weinig financiële middelen en moeten nu succesierechten betalen op een "deel stenen" en op een "deel geld" dat geblokkeerd is.
Wie kan mij hierbij helpen?

Mariette

#14 , 27 jun 2013 01:37

Vermits de "stiefmoeder" ook maar enkel kan beschikken over de interest van die roerende goederen, kan U misschien overeenkomen dat U dat vruchtgebruik op die roerende goederen afkoopt zodat zij ook kan beschikken over die som en jullie de successierechten kunnen betalen van de rest.

Hou er rekening mee dat de leeftijd van de stiefmoeder als twintig jaar ouder dan het oudste kind wordt beschouwd voor de bepaling van de afkoopwaarde van het vruchtgebruik.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”