Gsm gesprek opnemen?

Joeri_J
Topic Starter

Gsm gesprek opnemen?

#1 , 31 mar 2013 19:19

http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF ... 9_00523000" onclick="window.open(this.href);return false;
De app houdt geen rekening met de wettelijke aspecten. Telefoongesprekken opnemen mag niet zomaar, je moet de tegenpartij waarschuwen. Vandaar dat bedrijven als Belgacom en Telenet een gesprek met de helpdesk steevast beginnen met de zin 'Dit gesprek kan opgenomen worden'.
Ik dacht dat zolang 1 partij de toestemming geeft, dit wettelijk was?

Maw, als ik mezelf toestemming geef, om een gesprek waar ik aan deelneem op te nemen, dat dit wettelijk correct was?

Of vergis ik me hierin?

Voor bedrijven is dit misschien anders, als voor mezelf als particulier?

Kan iemand dit wettelijke kaderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 31 mar 2013 22:40

Een mooie afgeleide vraag: als Belgacom, Telenet of wie dan ook zegt dat het gesprek kan opgenomen worden, heb je dan het recht om je daar tegen te verzetten? Zo niet, kan je zelf bij het begin van het telefoongesprek gewoon zeggen dat je het gesprek gaat opnemen, en dan heeft de tegenpartij niets in de pap te brokken - als het hen niet aanstaat kunnen ze altijd inleggen. Of zie ik dit weer te simpel?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2013 23:16

Diegene die de app gebruikt geeft zichzelf toch toestemming?
Dus wat is het probleem?
Regelgeving zegt ale EEN van de partijen toestemming heeft gegeven... de andere partij moet dus geen toestemming geven en hoeft dat ook niet te weten.

Reclame

gumball4000

#4 , 11 jun 2013 23:29

Diegene die de app gebruikt geeft zichzelf toch toestemming?
Dus wat is het probleem?
Regelgeving zegt ale EEN van de partijen toestemming heeft gegeven... de andere partij moet dus geen toestemming geven en hoeft dat ook niet te weten.
Vraag is dan: Waarom maken ze een onderscheid tussen het opnemen van telefoon gesprekken en opnemen van gewone gesprekken tussen personen? (waarbij de andere partij wel akkoord moet gaan)

Turaki

#5 , 11 jun 2013 23:49

Is geen onderscheid. Lijkt mij te gaan om een journalist die zijn bronnen niet heeft gecontroleerd, nl de relevante wetgeving.

eylis

#6 , 12 jun 2013 10:25

Journalist is inderdeed niet echt beslagen in de juridische context.
Dit is overigens een algemene tendens. We kunnen - jamer genoeg - kranten en tijdschriften zeer vaak niet meer als een betrouwbare bron van informatie beschouwen. Bronnen worden inderdeed niet meer gechekt, laat staan dubbel gecheckt.
Omnog een voorbeeld te geven. In kranten én tijdschriften over leven na de scheiding verwart men nog steeds bilocatie met co-ouderschap. Wéét men nog steeds niet dat dit standaard de wet is.
En nog erger: in bijna elk stuk valt nog de term HOEDERECHT.
Heb daar al eens wat hoofdredacteurs over gemaild. en dan is het antwoord: de mensen kennnen dat woord en het maakt het interview leesbaarder dan met het woord "omgangsregeling of verblijfsregeling" in de titel... sensatie dus.

Terug naar “Privacy-bescherming”