vof, bvba en tos

bosmans
Topic Starter

vof, bvba en tos

#1 , 13 jun 2013 16:07

Ik ben - samen met een zakenpartner - van plan een vennootschap op te richten voor de ontwikkeling van een webapplicatie en bijgevolg de software als een dienst aan te bieden (SaaS).

Nu ben ik er nog niet volledig uit of het interessanter is om een VOF al dan niet een BVBA op te richten.

Een extra vraag hierbij die ik nergens beantwoord kon vinden: is het mogelijk om via de ToS ('terms of service' aka 'terms and conditions') de aansprakelijkheid te beperken? De dienst zou een internationale markt betrekken. Ik weet niet hoe "legally binding" deze dingen zijn en of ik er zomaar vanalles kan inzetten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2013 16:37

Bij een VOF is ieder aandeelhouder onbeperkt aansprakelijk, een vennoot is ook aansprakelijk voor de handelingen van zijn partner(s) in de vennootschap, deze aansprakelijkheid kan niet beperkt worden door dit in de statuten te vermelden.

Bij een BVBA is men slechts aansprakelijk voor zijn inbreng in de vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosmans
Topic Starter

#3 , 13 jun 2013 16:45

Maar wat als we voor een VOF opteren en onze aansprakelijkheid limiteren in de "terms and conditions" van onze software? Met andere woorden dat - uiteraard enkel wat betreft het gebruik van de software - we niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor verlies van data bijvoorbeeld.

Is dit wettelijk bindend in België?

Reclame

bosmans
Topic Starter

#4 , 14 jun 2013 00:26

En ik ga er nog een vraag bijsteken :-)

Mag ik voor de maatschappelijke zetel van mijn vennootschap (vof / bvba) het adres gebruiken van mijn huurappartement?

In het contract staat er beschreven dat ik geen beroepsactiviteit mag uitvoeren en dat ik logischerwijs ook geen huur mag inbrengen als beroepskost.
Ik zou echter fysiek ergens anders werken (in een kantoorruimte die kan wijzigen van adres). Dus ik breek het huurcontract niet (toch niet dat ik weet).

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

hanse

#5 , 14 jun 2013 09:37

Beste,

aangezien jullie met 2 zijn dient er 6200 euro volstort te worden van het kapitaal. ik neem aan dat de opstart toch wel wat kosten met zich meebrengt en dat je snel dit bedrag nodig zal hebben. Dit in het achterhoofd zou ik zoals lowie zegt eerder opteren voor een bvba met de beperkte aansprakelijkheid (gaat verder dan de terms en conditions die u vermeld). Inzake de huur denk ik dat de volgende situaties mogelijk zijn. 1) je doet aan onderverhuring. De vennootschap betaalt huur aan jou en jij aan de verhuurder. b) de vennootschap betaalt jou iedere maand een forfaitaire kostenvergoeding waarin een deel van de huur voorzien. Mij lijkt de 2de mogelijkheid de meest transparante. Wat betreft de terms of conditions zou ik u aanraden om contact op te nemen met een jurist.

bosmans
Topic Starter

#6 , 14 jun 2013 12:12

@denlowie & @hanse: bedankt voor jullie antwoorden.

Wat betreft de huur ben ik misschien wat onduidelijk geweest. Ik wil geen huur inbrengen of de vennootschap laten huren (dit mag contractueel niet).
Ik wil gewoon weten of ik de BVBA bij de inschrijving op mijn eigen adres (en dat is van een appartement dat ik nu huur) mag zetten? Zonder dat ik daar effectief werk.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jun 2013 12:33

Je kan problemen krijgen met de verhuurder, daar je de bestemming van het appartement wijzigt, en niks zegen is zeker geen opties, daar hij het toch te weten komt, ieder bedrijf betaald bepaalde gemeente taksen op de maatschappelijke zetel.

Eerst eens gaan praten met de verhuurder en mischien overeenkomen dat je een contractje tekent dat je niks gaat aangeven van de huur aan de belastingen, daar de vestiging van het bedrijf op een ander adres is en enkel de maatschappelijke zetel op het adres komt.

Ieder bedrijf heeft minstens 2 adressen, 1 voor de maatschappelijke zetel en 1 voor de vestiging, die kunnen ook perfect het zelfde adres zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosmans
Topic Starter

#8 , 14 jun 2013 12:40

Bedankt voor de verduidelijking. Ik zal het voorzichtig aanbrengen aan mijn verhuurder :-)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”