Verandering co-ouderschap met onderlinge toestemming

s.d.mv3
Topic Starter

Verandering co-ouderschap met onderlinge toestemming

#1 , 17 jun 2013 12:28

Wij hadden co-ouderschap, met iedere woensdagnamiddag tijdens de schoolperiode in zijn week, kids ook bij mij.
Kinderrekening waar kinderbijslag werd opgestort...
Dit was zo uitgesproken.

Op de duur kwamen ook de kids in zijn week op maandagavond slapen, soms dan ook andere avonden.
Enfin nu is er geen sprake meer van week/week regeling, onderling overeen gekomen dat het kinderbijslag volledig voor mij is. Maar dat papa wel maandelijks 200€ stort op de nog bestaande kinderrekening. Iedere 14dagen gaan ze het wknd nr hem en op donderdagavond in 'zijn' week haalt hij ze op van school en brengt ze dan op vrijdag dan ook terug nr school. Papa woont in de week bij vriendin en wanneer kids er zijn woont hij met hen bij zijn ouders.

Intussen is dit al 3 mnd zo dat de kids bij mij zijn, hij heeft nog maar 1 keer geld op die kinderrekening gestort...

Dit is zo wat de grote lijnen die belangrijk zijn om weten..

Mijn vraag is nu, we zijn in alles onderling akkoord gekomen, we hebben een goed contact. Ik wil nu wel alles laten bekrachtigen want heb geen zin om binnen x-aantal maand terug een andere regeling te hebben louter en alleen omdat ik zie dat het een grote impact is op hen.

Kunnen wij dit zelf opstellen of beter met notaris en/of advocaat,
kan dit verzoek geweigerd worden?
Duurt de 'goedkeuring' lang?
Eenmaal nieuwe, uitgepsroken vonnis kan dit zomaar weer veranderd worden?
Kan papa verplicht worden alimentatie te betalen ook al hebben wij dit onderling zo niet besproken?

groetjes S

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 17 jun 2013 12:55

Vermits papa afstapt van de week/week regeling lijkt het me niet meer dan normaal dat hij zijn bijdrage in onderhoudsgeld drastisch verhoogt. Tenslotte staat U nu praktisch volledig alleen in voor de opvang van de kinderen.

defoo

#3 , 17 jun 2013 13:15

Let wel op! U ex kan die bijdragen pas fiscaal aftrekken als hij over een vonnis van de rechter beschikt. Het lijkt me zeer sterk aangewezen om dit in orde brengen, anders ontloopt uw ex (lees: uw kinderen dit fiscaal voordeel)....

Reclame

s.d.mv3
Topic Starter

#4 , 17 jun 2013 18:51

Het is voor hem een fiscaal voordeel dat wel, voor mij dan weer een nadeel. Maar als het geld nu op een kinderrekening gezet wordt en niet aan mij toegewezen wordt, word dat dan ook aanzien als alimentatie? Als hij bvb niet wil dat ik het geld kan gebruiken (ok klinkt absurd maar hij kan wel raar uit de hoek komen..)

Indien dit voor mij fiscaal in mijn nadeel speelt, hoeveel kan ik daar dan op belast zijn? (3 kids)

defoo

#5 , 17 jun 2013 22:04

fiscaal is het voor u geen enkel nadeel ! Informeer u a.u.b....
u dient geen enkele aangifte te doen voor het alimentatiegeld dat u ontvangt....dat dient immers voor uw kinderen...Zodra ze 18 zijn zullen ze het zelf op hun aangifte moeten invullen maar op uw aangifte komt niets!

Kijk maar eens op http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... tkeringen/" onclick="window.open(this.href);return false;

of bel gewoon eens naar de belastingen...http://www.belgium.be/nl/nieuws/2013/ne ... 6364-64-a1" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jun 2013 22:39

Gezien de andere verhouding zou ik toch een correcte alimentatie vragen en eventueel ook de bijzondere kosten.
Als voorbeeld:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3778,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

s.d.mv3
Topic Starter

#7 , 18 jun 2013 12:12

Danku wel allezins om mij al iet op weg te helpen.
Ivm de alimentatie, hij gaat ervanuit dat ik met de kinderbijslag 'toekom' en denkt dat ik de alimentatie zal 'opboemelen'.. Hij heeft vroeger héél duidelijk gezegd, ik betaal NIETS voor mijn kinderen.. in de zin van, zal er wel zelf voor zorgen :?

Is er ook een mogelijkheid dat er iemand mij een voorbeeld kan geven van hoe zo'n verzoek (verandering week/week, ev alimentatie, enzo..) op te stellen?

Mariette

#8 , 18 jun 2013 12:25

Danku wel allezins om mij al iet op weg te helpen.
Ivm de alimentatie, hij gaat ervanuit dat ik met de kinderbijslag 'toekom' en denkt dat ik de alimentatie zal 'opboemelen'.. Hij heeft vroeger héél duidelijk gezegd, ik betaal NIETS voor mijn kinderen.. in de zin van, zal er wel zelf voor zorgen :?

Is er ook een mogelijkheid dat er iemand mij een voorbeeld kan geven van hoe zo'n verzoek (verandering week/week, ev alimentatie, enzo..) op te stellen?
Als er één ding met zekerheid vaststaat is dat elke ouder MOET (geen drie-keuzevraag) INSTAAN voor de opvoeding en het onderhoud van de kinderen;

Dit kan gebeuren door eigen fysieke inbreng zoals gebeurt als enkel of hoofdzakelijk de moeder instaat voor het natje, droogje, opvoeding en hoede van de kinderen. In dat geval wordt vader verplicht om alimentatie te betalen om zodoende de inspanning van de moeder te delen.

Dit kan ook gebeuren - zoals na de afschaffing van het enkelvoudige hoederecht- waarbij verkozen wordt om tot bi-locatie over te gaan - door week om week zowel vader als moeder voor die taken te laten instaan, en de kosten dan te delen.

In ieder geval is er géén keuzeoptie : ge moet maar toekomen met het kindergeld, ik betaal niks.
Dringend naar de rechtbank om een correcte regeling te laten bepalen, en mijnheer vervolgen indien hij niet aan zijn ouderlijke plichten (betalen alimentatie) voldoet. Het is namelijk strafbaar.

j.demoor

#9 , 20 jun 2013 08:21

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...Art.203bis. § 3. De kosten omvatten de gewone kosten en de buitengewone kosten. De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind. Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden.”(Burgerlijk Wetboek).

De huisvesting van een kind gelijkmatig spreiden over beide ouders houdt niet in dat voornoemde evenredigheid in acht genomen is

“Art.374.§1.Wanneer de ouders niet samenleven,blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...”(Burgerlijk Wetboek).

Dit houdt in dat beide ouders GEZAMENLIJK hun overeenkomst uit art.1288,2° en 3° Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.) kunnen wijzigen,al dan niet met bijstand van advocaat of notaris. Om afdwingbaar te zijn is evenwel vereist dat hun nieuwe overeenkomst door de jeugdrechter gehomologeerd wordt net zoals in art.1298 Ger.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sharonvanrie

#10 , 20 jun 2013 22:56

Kijk eens op tweehuizen.be. Daar heb ik al heel veel informatie opgevonden om een ouderschapsplan op te stellen.

Terug naar “Echtscheiding”