Erfenis na overlijden van partner (ingewikkelde zaak)

malitina
Topic Starter

Erfenis na overlijden van partner (ingewikkelde zaak)

#1 , 19 jun 2013 13:23

Mijn tante is verleden maand plots overleden. Zij was al 33 jaar samen met mijn onkel.Samen hadden ze geen kinderen, wel had zij één dochter uit haar eerste huwelijk en had mijn onkel ook drie kinderen uit zijn eerste huwelijk.
Nu blijkt dat ze dus al 33 jaar samen waren, maar dat mijn tante al die jaren alles op haar naam heeft laten staan. Zij hebben twee appartementen (één in België en één in Spanje) op haar naam. Zij waren ook niet getrouwd en ook niet samen gedomicilieerd (dit zou kunnen te maken hebben met feit, dat mijn tante weduwepensioen trok voor haar eerste echtgenoot in Spanje...). Al dat geld heeft ze al die jaren ook zorgvuldig bewaard op een rekening in Spanje (dit zijn we nu te weten gekomen :? )Wel betaalde mijn onkel 'huur'aan mijn tante...
Nu is de vraag, heeft mijn onkel na 33 jaar samenleven recht op niets?? t'zit namelijk zo dat de dochter van mijn tante nu alles opeist! Daar zij in Spanje woont, wilt ze hier ook iemand aanstellen die dan alles kan regelen bij de notaris.
Kan zij mijn onkel nu zomaar achter laten met niets? Wetende dat hij toch gedurende die 33 jaar meebetaald heeft voor die appartementen?? Of heeft hij echt geen poot om op te staan? :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 jun 2013 13:31

Hij kan niets erven omdat ze niet gehuwd waren, niet wettelijk samenwoonden en zelfs (gezien verschillend domicilie) niet feitelijk samenwoonden.
Indien geen andersluidend testament erft de dochter uit haar huwelijk alles (u spreekt van "eerste", er was toch geen tweede huwelijk?).
Voor de wet waren uw tante en haar partner twee vreemden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

k.b.

#3 , 19 jun 2013 14:50

Laten we eerst en vooral hopen voor deze nonkel dat er een testament is ...
maar een "plots overlijden" ....
Anders erft hij niets ...

Hij kan misschien wel nog aanspraak maken op de door hem geinvesteerde gelden in de appartementen ( als wederneming) ... maar veel hangt af van wat jij noemt "mee betaald heeft voor die appartementen" ... want betaalde huurgelden , energiekosten , ... zijn natuurlijk geen "investeringen in die appartementen"

k.b.

k.b.

Reclame

malitina
Topic Starter

#4 , 20 jun 2013 08:23

Bedankt voor jullie antwoorden. Er was idd geen tweede huwelijk (sorry voor de onduidelijkheid). T'is toch allemaal ingewikkeld hoor! En wat dan met het geld dat mijn onkel van de rekening heeft gehaald één dag na het overlijden van mijn tante? Moet hij dat dan ook teruggeven?

wat betreft de appartementen, tja, ik denk dat hij enkel mee de lening heeft afbetaald en de energiekosten ed..

Nu vraag ik mij af of het wel de moeite is om hier een advocaat of een jurist op te zetten? Zoals jullie zelf zeggen, het is alsof mijn onkel en tante twee vreemden waren voor elkaar. Toch wel een vreemde situatie voor twee personen die al 33 jaar samen waren...

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2013 12:39

Hij kan enkel proberen met de enige erfgenaam overeen te komen, en mist voorlegging van de facturen, een deel MINNELIJK te recupereren.

roharro

#6 , 20 jun 2013 13:22

En wat dan met het geld dat mijn onkel van de rekening heeft gehaald één dag na het overlijden van mijn tante? Moet hij dat dan ook teruggeven?
Indien dat geld niet diende om uitgaven van tante te betalen -dus als hij zich dat gewoon heeft toegeeigend- dan kunnen de wettige erfgeamen dat terugvorderen want dan is het gewoonweg diefstal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”