#2 , 04 dec 2007 21:05
Dit is wat UNIZO daarover vertelt:
VRAAG: Sinds enkele maanden huur ik een nieuw pand, voorzien van een verwarmingsinstallatie met stookolietank. Ik vraag mij af wie er moet voor zorgen dat de stookolietank voldoet aan de wettelijke verplichtingen (overvulbeveiliging, inkuiping…) en wie er moet instaan voor de periodieke controles van de tank? Is dat een taak voor de huurder of voor de verhuurder?
ANTWOORD: Voor het bepalen van de verantwoordelijkheid is in de eerste plaats van toepassing hetgeen vastgelegd is in het huurcontract. Is er niets bepaald, dan moet de eigenaar/verhuurder zorgen dat zijn goed voldoet aan de wettelijke normen. Hij staat dus in voor de wettelijk voorziene uitrusting (overvulbeveiliging, eventuele inkuiping, dubbelwandige tanks, permanent lekdetectiesysteem…), en draait op voor de kosten die eraan verbonden zijn.
De huurder moet er op toezien dat de periodieke controles uitgevoerd worden en dat het conformiteitsattest (groene dop) afgeleverd wordt. Wat de kosten voor controle betreft is de rechtspraak niet eenduidig en wordt steeds aangeraden om vooraf overleg te plegen tussen partijen.
Piet Vanden Abeele, UNIZO-milieu-adviseur