#6 , 04 dec 2007 23:02
Wij hebben ook bij de geboorte van onze kinderen een spaarrekening geopend, waarop het kindergeld elke maand werd gestort. We hebben hier wel volmacht over.
Tot vorig jaar wisten de kinderen dat deze spaarrekening voor hen werd geopend. Ze wisten ook dat we er de volmacht over hadden, maar wisten niet hoeveel geld er op de rekening stond.
Er was één (mondelinge) voorwaarde aan verbonden: de kinderen moesten de spaarrekening onaangeroerd laten. Als ouder zouden we zelf hierover beslissen als we deze gelden aan hen ter beschikking stelden.
De dochter, die gehuwd is, heb ik een "deel" van het geld gegeven toen ze een bouwplaats ging kopen. Met mijn volmacht schreef ik het netjes over naar haar zichtrekeing bij een andere bank. Het andere deel heeft ze gekregen toen ze 25 jaar werd. Ze zal het nodig hebben. De nieuwbouw staat in de startblokken.
De ene trouwde, de andere woont samen. De dochter, die samenwoont zonder samenwoningscontract heeft nog geen bouwplannen en aan haar ken ik ook nog niet het recht toe om zelf dit geld te beheren. De volmacht laat ze ook wijselijk staan voor het geval de relatie de klippen opgaat.
Mocht ik of mijn partner overlijden, dan zijn beide kinderen wel op de hoogte dat er voor hen nog een spaarrekening openstaat.
Via netbanking kan ik tussendoor de kids blij maken. Beiden weten ze ook goed genoeg indien ze deze spaarboek zouden aanslaan zonder mijn weten, dat er een andere stok achter de deur staat. In september heb ik met de samenwonende dochter de gelden herbelegd. Ondanks de dochter 23 is en samenwoont, gaf ze me braafjes de volmacht.