spaarrekening kinderen

cherokee
Topic Starter

spaarrekening kinderen

#1 , 04 dec 2007 14:11

ik heb sinds de geboorte van de kinderen een spaarrekening geopend en nooit eraan gekomen. Vorig jaar wou ik de intresten afhalen om iets voor hen te gaan kopen, maar dat mocht niet mits de toestemming van de vrederechter. Na een paar opzoeking op het internet heb ik gezien dat je toch mocht afhalen, als er geen misbruik van gemaakt word. Wat moet ik doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 04 dec 2007 15:20

Volgens wat ik al in andere berichten gelezen heb zou het afhangen van op welke naam de spaarrekening geopend is. Als u ze op de naam van het kind geopend hebt, zou u kunnen problemen hebben om er geld af te halen.

Als u echter de rekening op uw naam geopend hebt om er dan bedragen voor de kinderen op te zetten, zou het geen probleem zijn aangezien het zogezegd nog over uw geld gaat.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

cherokee
Topic Starter

#3 , 04 dec 2007 16:09

de rekeningen staan op naam van de kinderen maar ik heb de volmacht.

Reclame

mapleleiah

#4 , 04 dec 2007 16:16

de rekeningen staan op naam van de kinderen maar ik heb de volmacht.
En het was de bank die u het geld weigerde? Waarom hebben ze u dan destijds een volmacht toegestaan? Waarvoor diende die dan eigenlijk als het niet is om geld af te halen?

U moet wel voorzichtig zijn met "opzoekingen op het Internet" want als dat geen officiële wetteksten zijn, dan kan het pure speculatie zijn van een andere Internetgebruiker.

Een jurist kan u hier eventueel verderhelpen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wanton

#5 , 04 dec 2007 18:26

U heeft voor uw kinderen waarschijnlijk niet een simpele spaarrekening geopend , want daar kan je als ouder steeds terug geld afhalen.
De bank heeft U waarschijnlijk een spaarverzekering als belegging 'aangesmeerd' waar U regelmatig bijstorting kan van doen.
Voor dergelijke geldopvragingen heeft men idd de toelating van de vrederechter nodig. En vraag eens op de bank tot hoelang dat geld in principe moet vaststaan : waarschijnlijk tot hun 18 jaar als de kinderen meerderjarig zijn.
De bank heeft U niet gegeven wat U nodig had en vroeg : de bankbediendes moesten punten halen !!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 04 dec 2007 23:02

Wij hebben ook bij de geboorte van onze kinderen een spaarrekening geopend, waarop het kindergeld elke maand werd gestort. We hebben hier wel volmacht over.

Tot vorig jaar wisten de kinderen dat deze spaarrekening voor hen werd geopend. Ze wisten ook dat we er de volmacht over hadden, maar wisten niet hoeveel geld er op de rekening stond.

Er was één (mondelinge) voorwaarde aan verbonden: de kinderen moesten de spaarrekening onaangeroerd laten. Als ouder zouden we zelf hierover beslissen als we deze gelden aan hen ter beschikking stelden.

De dochter, die gehuwd is, heb ik een "deel" van het geld gegeven toen ze een bouwplaats ging kopen. Met mijn volmacht schreef ik het netjes over naar haar zichtrekeing bij een andere bank. Het andere deel heeft ze gekregen toen ze 25 jaar werd. Ze zal het nodig hebben. De nieuwbouw staat in de startblokken.

De ene trouwde, de andere woont samen. De dochter, die samenwoont zonder samenwoningscontract heeft nog geen bouwplannen en aan haar ken ik ook nog niet het recht toe om zelf dit geld te beheren. De volmacht laat ze ook wijselijk staan voor het geval de relatie de klippen opgaat.

Mocht ik of mijn partner overlijden, dan zijn beide kinderen wel op de hoogte dat er voor hen nog een spaarrekening openstaat.

Via netbanking kan ik tussendoor de kids blij maken. Beiden weten ze ook goed genoeg indien ze deze spaarboek zouden aanslaan zonder mijn weten, dat er een andere stok achter de deur staat. In september heb ik met de samenwonende dochter de gelden herbelegd. Ondanks de dochter 23 is en samenwoont, gaf ze me braafjes de volmacht.

Lex

#7 , 05 dec 2007 11:38

Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten(Rb.Brussel 25 april 1995).

Het plaatsen van eigen gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Terug naar “Andere”