huur contrakt

gypsi
Topic Starter

huur contrakt

#1 , 05 dec 2007 18:50

is een huur contrakt altijd verplicht,is die altijd vor 3,6,of 9jaar,moet die ook altijd geregisteerd worden?
of bestaat er zoiets als tijdelijk verhuring
vb:wij zouden iets paar maanden huren om tijd te hebben ons huis te verkopen en iets anders zoeken,ik zie zoiets als een oplossing want verkopen en kopen is niet evident zelfs met overburg krediet dat ook heel duur is,of bestaat er een andere oplossing.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 05 dec 2007 19:36

Ik sta ook op punt om mijn huis te koop aan te bieden .We zouden graag in buitenland een zaak overnemen en dit kan enkele maanden in beslag nemen waardoor we dus in tussentijd hier voorlopig iets zullen moeten huren .Maar met die nieuwe huurcontractenwetgeving en de boetes die er bij horen ,vraag ik me ook af of we op een kortere basis iets kunnen huren ? Een echte tijd aangeven hoelang we iets nodig hebben ,kunnen we voordien niet inschatten ,een probleem dus. :( .
Graag zou ik ook hierin advies krijgen :wink:

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2007 19:51

U kan een overeenkomst afsluiten voor bepaalde duur (maximum drie jaar), waarbij de huurder het recht heeft de overeenkomst te beëindigen voor het einde van de termijn van drie jaar.

scorpioen

Reclame

Lori

#4 , 06 dec 2007 11:00

En kan men daar dan ook laten in opnemen dat men de vooropzeg doet in 1 maand in plaats van 3 maanden ?

Groetjes ,

gypsi
Topic Starter

#5 , 06 dec 2007 11:11

U kan een overeenkomst afsluiten voor bepaalde duur (maximum drie jaar), waarbij de huurder het recht heeft de overeenkomst te beëindigen voor het einde van de termijn van drie jaar.

scorpioen
kunt u daar wat meer uitleg bij geven
vb:hoe moet men die overeenkomst maken?moet die ook geregisteerd worden,en waar vind men zo een verhuring?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 dec 2007 12:06

En kan men daar dan ook laten in opnemen dat men de vooropzeg doet in 1 maand in plaats van 3 maanden ?
Ja. Het is een kwestie van afspraak maken met de verhuurder en dit in het contract te zetten.

scorpioen

Lori

#7 , 06 dec 2007 12:58

Ik heb hier een stukje uit een modelhuurcontract gehaald en gewijzigd .Kan de vetgedrukte passages zo veranderd worden op een contract ? Kan ik dan steeds met bv.2 maanden vooropzeg opzeggen een heel jaar door ?En als ik eventueel toch nog een extra jaar nodig moest hebben , verleng ik het dus gewoon met een aangetekend schrijven .

B. voor een duur van ......1 jaar.............................................. (maximum 3 jaar).
De huurovereenkomst kan ter alle tijden beëindigd worden indien een van beide partijen ten minste 2 maanden
een opzegging betekent per aangetekende brief. Indien niet tijdig werd opgezegd
of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, wordt de huurovereenkomst
geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de oorspronkelijke
huurovereenkomstvan korte duur in werking is getreden. ln dit geval blijven de huurprijs en
de andere in het oorspronkelijke huurcontract overeengekomen voorwaarden ongewijzigd.
In onderling akkoord tussen beide partijen kan de overeenkomst van korte duur onder dezelfde voorwaarden verlengd worden.Dat moet verplicht schriftelijk gebeuren .Een verlenging is slechts éénmaal mogelijk .De totale duur van de huur mag dan in geen geval langer zijn dan 3 jaar .

Groetjes ,

Lori

#8 , 06 dec 2007 13:07

scorpioen
kunt u daar wat meer uitleg bij geven
vb:hoe moet men die overeenkomst maken?moet die ook geregisteerd worden,en waar vind men zo een verhuring?
Ja, dat vraag ik me ook af wie zo geneigd is op deze basis ter verhuren .Ik heb wel weet van verhuurders die hun pand verhuren voor zeer hoge prijzen aan bv. expats omdat die ook kort en vrij snel iets willen huren en opzeggen.
Buitenverblijf huren in zo'n geval is ook al niet meer mogelijk omdat ze daar ook al een stop hebben opgezet ,zou voor mij althans perfect uitkomen .
Mijn zorg zal net zoals jou zijn dat je niet aan hoge opzegkosten komt te zitten.Die nieuwe huurwet maakt het niet gemakkelijk vooral dan die drie maanden opzeg ? boetes als je niet correct opzegt en dan die wederverhuring .
Lijkt allemaal zo simpel nog niet he :wink:

Terug naar “Huren”