Dubieuze zaak, advies gevraagd!?

Broek
Topic Starter

Dubieuze zaak, advies gevraagd!?

#1 , 06 dec 2007 03:27

Moeder Mieke was getrouwd met Hendrik en heeft 2 kinderen. Hendrik is gestorven en Mieke is weduwe.
Dat betekent dus dat de 2 kinderen een erfdeel van vader krijgen, maar zolang moeder leeft krijgen ze nog niets, alleen op papier. Daar gaat het hier niet om.

Vader heeft een familie A met 10 broers en zussen en pa en ma zijn gestorven.
Moeder heeft een familie B met ook 10 broers en zussen en haar moeder leeft nog, hierna C te noemen.
Aangezien moeder weduwe is, heeft ze geen banden meer met familie A. De 2 kinderen daarentegen nog wel.

In het ergste geval dat zowel moeder als haar 2 kinderen sterven, tegelijkertijd bv tijdens een vliegtuigvlucht, wie erven er dan?
Gaat alles van de kinderen én de moeder naar de moeder C en kan zij het daarna verdelen over haar kinderen als zij sterft, dus de broers en zussen van Mieke, familie B?
Of gaat er ook een deel naar familie A?

Waarom deze vraag? Moeder Mieke wil absoluut niet dat er geld gaat naar familie A!
Maar heeft deze familie in dit geval wel of niet recht op een erfdeel?
Heeft familie A recht op de helft van alles, omdat de kinderen nog wel familie zijn van A?
Heeft deze familie A recht op alleen de vooraf bepaalde erfdelen van de 2 kinderen, aangezien alleen de kinderen nog familie zijn van familie A?
Of krijgen ze helemaal niets?

Graag uw advies?
Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 dec 2007 14:37

Beste Broek ,
ik ga proberen een overzichtelijk antwoord te geven op uw vraag , die op zich niet zo abnormaal voorkomt.
Eerst : wat gebeurt er in het wettelijk stelsel di. zonder testament of zo.
Bij een overlijden moet eerst en vooral bepaald worden wat tot diens nalatenschap behoort.
Indien Moeder overlijdt , erven de twee kinderen ieder de helft.
Als één van de kinderen overlijdt , erft de moeder 1/4 en 3/4 gaat naar de broer/zus.
Indien moeder en de 2 kinderen tegelijkertijd sterven -indien dit niet zo is , zelfs met 5 min. verschil , wordt eerst onderling een vererving toegepast :
- deel van moeder : gaat voor 1/4 naar grootmoeder C en 3/4 wordt verdeeld tussen alle broers en zussen van fam. B.
- deel van de kinderen : 1/2 aan grootmoeder C ; 1/2 wordt verdeeld tussen alle ooms en tantes van fam. A.
Dit is op te vangen indien elk - moeder en de twee kinderen- ieder afzonderlijk een testament maken.
Moeder : ' bij ontstentenis van beide kinderen' : heeft de vrije keuze mits het reservatair gedeelte van 1/4 zolang grootmoeder C leeft te vrijwaren.
Beide kinderen : alles aan moeder. 'Bij ontstentenis van moeder ' : alles aan broer/zus. 'Bij ontstentenis van moeder en broer/zus' : vrije keuze van begunstigde mits inachtname van het reservatair gedeelte van 1/4 zolang grootmoeder C leeft.
Laat de redactie van het testament wel over aan een notaris , voor de juiste formuleringen. Let wel op dat de testamenten voor de kinderen herzien worden zodra zij een relatie aangaan en/of zelf kinderen krijgen.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Broek
Topic Starter

#3 , 06 dec 2007 20:05

Hey hallo,

Ontzettend bedankt! Helpt me enorm. Aardig dat je de tijd ervoor genomen hebt. Ik kan ermee vooruit en dit was het antwoord wat ik zelf ook al in gedachten had. Dus het wordt notaris...bedankt nogmaals!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”