Vandalisme, wagen tot schroot.

konijntje1
Topic Starter

Vandalisme, wagen tot schroot.

#1 , 04 jul 2013 06:26

Beste,

Dit weekend van zaterdag op zondag is NB. een vervangwagen die ik ter beschikking had tot schroot herleid door opzettelijk daden.
Dader heeft het weekend ervoor dreigende sms'jes gestuurd en na de middag nog een aantal sms'jes. Deze laatste waren wel met een andere tel Nr. gestuurd.

Feiten,
Omstreeks 02u snachts is de vervangwagen die op mijn eigendom geparkeerd stond goed aangepakt.
- 4 banden plat gestoken
- Afbijtmiddel voor verf over dak, koffer, motorruimte gegoten met als resultaat: alle lak is tot op het blote ijzer afgebladerd = automatisch schroot wagen.

De garage heeft zich reeds burgerlijke partij gesteld ook bij de aangifte die wij gedaan hebben.
Er is mij daar verteld dat hun verzekeringen niet zullen tussenkomen doordat het vandalisme betreft en dat ze na opmaken bestek deze rekening aan mij zouden presenteren.
Ik zou nadien dan maar moeten terug vorden van de dader.

Ik denk niet dat ze mij de rekening zomaar kunnen verplichten om te betalen. Ze kunnen natuurlijk altijd proberen maar zolang het proces in werking is ben ik toch niet verplicht om te betalen? of wel?

Wat gebeurd er als ze de dader niet met zekerheid kunnen aanwijzen? Dan is er in feite geen dader. Wie betaald de kosten dan?

Ik dank jullie bij voorbaat,
Mvg,
Konijntje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2013 09:23

Konijntje, was staat erin het contract voor de vervangwagen? Het zou me niet verbazen als jij inderdaad verantwoordelijk bent om de wagen in goede staat terug af te leveren aan de garage. U hebt dreigende SMS-jes gekregen, dus de vermoedelijke dader is iemand die uw telefoonnummer kent (en waarschijnlijk "een reden" heeft voor het vandalisme). Je kan van de garage moeilijk verwachten dat zij de gevolgen dragen van een conflict tussen u en de sms-stuurder, niet?

Maar begin eerst met te kijken wat de vermeldingen zijn in het contract van de vervangwagen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

konijntje1
Topic Starter

#3 , 04 jul 2013 10:46

Ikzelf heb geen copy van het contract.
Ik zal dit eens navragen bij de garagist wat er allemaal instaat.
thx

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2013 12:33

Ikzelf heb geen copy van het contract.
Ik zal dit eens navragen bij de garagist wat er allemaal instaat.
thx
U hebt toch iets getekend om die vervangwagen mee te krijgen? Vraag daar best idd een copietje van op, maar ik vrees dat garages zich tegen dit soort situaties wel indekken. Neem ook alvast contact op met uw eigen verzekeraar / makelaar voor advies.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kingfisher

#5 , 04 jul 2013 16:29

Inderdaad en zeer spijtig, maar u zal eerst de schade moeten vergoeden en u dan verhalen op de dader. U had een bruikleenovereenkomst met de garage, u bent gehouden tot het teruggeven van de auto in dezelfde staat zoals u hem heeft gekregen. De garagist heeft een overeenkomst met u en niet met de dader.
Indien de dader niet veroordeeld wordt, zal u de kosten moeten dragen.

Helaas.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”