bewijs dat ex samenwoont

michiel54
Topic Starter

bewijs dat ex samenwoont

#1 , 09 jul 2013 08:25

Misschien is het ooit al eens aan bod gekomen maar ik vind er toch niets over .
Wat zijn de wettelijke middelen om bewijs te leveren aan de rechtbank dat mijn ex samenwoont met haar relatie .
Mijn dochter haar getuigenis wordt door de rechtbank niet gehoord . Ik moet dus andere middelen aangrijpen .
Wat is dan de beste methode , geldt de vaststelling door politie nog ?
Moet ik een detective inschakelen ?
Met dank .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 jul 2013 09:35

Toch eerst enkele vragen, want dit is een wat vreemde case:
Waarom zou je voor de rechtbank bewezen willen zien dat je ex samenwoont met haar relatie? Heeft dat belang?
jullie zijn gescheiden neem ik aan, ieder zet zijn leven voort....
En waarom getuigt je dochter hierover op de rechtbank, heb je dat haar gevraagd? is zij meerderjarig?
Kan je vertellen waarom je een zaak aanspant tegen je ex?

michiel54
Topic Starter

#3 , 11 jul 2013 12:33

Wel , mijn ex vraagt via vrederechter om alimentatie omdat haar inkomen uit ziekenfonds/invaliditeit niet voldoende zou zijn . Mijn dochter (20j) woont bij haar in en heeft een inkomen . Naar mijn weten en volgens mijn dochter woont de vriend van mijn ex ook in bij haar . Slim genoeg staat hij elders ingeschreven .
Ik ben met brugpensioen en hertrouwd , mijn huidige vrouw heeft geen inkomen . Mijn inkomen is 1700,-netto. Mijn ex krijgt 750/maand(netto) , dochter verdient 1200/maand(netto) en de vriend heeft ook een inkomen.
Nu vraagt zij van mij via rechtbank 300/maand .
Zoals reeds aangehaald : mijn dochter haar verklaring geld niet voor de rechtbank .
Moet ik nu hemel en aarde verzetten om de waarheid aan het licht te brengen ??!!

Reclame

eylis

#4 , 12 jul 2013 16:37

Dochter moet niet persé getuigen, maar haar info kan je op een andere manier in het dossier brengen.
Dochter kan u wel een attest van de dienst bevolking van de gemeente bezorgen waaruit blijkt dar je dochter ook bij de moeder woont. Dochter kan je een loonstrookje bezorgen. Dochter betaalt voor haar verblijf bij de moeder? Bankafschriften waaruit de stortingen blijken. Dan het bewijs/attest dat je echtgenote financieel van jou afhankelijk is. Die documenten neemt je advocaat mee in het pleidooi.
Hoe lang zijn jullie al gescheiden? Ik wist niet dat je via een vrederechter plostklaps een partneralimentatie kon aanvragen, jaren na de scheiding....het kan niet de bedoeling zijn dat een ex-partner te pas en te onpas moet opdraven als een vroegere partner het financieel moeilijk(er) krijgt....

Mariette

#5 , 12 jul 2013 16:53

Wel , mijn ex vraagt via vrederechter om alimentatie omdat haar inkomen uit ziekenfonds/invaliditeit niet voldoende zou zijn . Mijn dochter (20j) woont bij haar in en heeft een inkomen . Naar mijn weten en volgens mijn dochter woont de vriend van mijn ex ook in bij haar . Slim genoeg staat hij elders ingeschreven .
Ik ben met brugpensioen en hertrouwd , mijn huidige vrouw heeft geen inkomen . Mijn inkomen is 1700,-netto. Mijn ex krijgt 750/maand(netto) , dochter verdient 1200/maand(netto) en de vriend heeft ook een inkomen.
Nu vraagt zij van mij via rechtbank 300/maand .
Zoals reeds aangehaald : mijn dochter haar verklaring geld niet voor de rechtbank .
Moet ik nu hemel en aarde verzetten om de waarheid aan het licht te brengen ??!!
Ik vermoed dat uw ex een vermindering van haar invaliditeitsuitkering heeft gekregen omdat uw dochter inwoont én werkt. In dat geval wordt ze gerekend als zijnde ten laste (van haar dochter).

Met of zonder vriend denk ik niet dat de rechter U als gevolg van die vermindering gaat verplichten om extra alimentatie te betalen.

Het laten stelen van loonbriefjes en andere attesten e.d. door uw dochter lijkt me nu niet bepaald het goede voorbeeld als rolmodel. De rechter zou dat ook eens in overweging kunnen nemen.

eylis

#6 , 12 jul 2013 16:58

mariette wil je je BRIL opzetten ajb?
Dochter moet geen attesten stelen..
Dochter kan haar EIGEN loonbriefjes, bankafschriften en bewijs van woonst aan het dossier toevoegen....zucht....

Mariette

#7 , 12 jul 2013 19:04

mariette wil je je BRIL opzetten ajb?
Dochter moet geen attesten stelen..
Dochter kan haar EIGEN loonbriefjes, bankafschriften en bewijs van woonst aan het dossier toevoegen....zucht....
waarom? Als moeder gekort is op haar uitkering, dan is dit net omdat ze die inkomsten van de dochter kennen en die inkomsten meer bedragen dan een bepaald minimum. De dochter hoeft toch niks te bewijzen?

Maar de rechter kan wèl oordelen dat de dochter het gederfde deel (of een aantal kosten) moet bijbetalen aan haar moeder, vermits men net de uitkering inkort als de uitkeringsgerechtigde samenwoont met iemand. En in dit geval is
dat dus de DOCHTER die er officieel gedomicilieerd is. En wordt er verondersteld dat de dochter weldegelijk meebetaalt in de kosten.
De vriend is er niet officieel gedomicilieerd. Men kan proberen te bewijzen dat hij er weldegelijk woont maar dat heeft dan evenmin iets te maken met de loonbriefjes van de dochter. Indien bewezen wordt dat zowel dochter als vriend met de mevrouw samenwonen kan dat zelfs nadelige gevolgen hebben voor de dochter indien die vb. ziek wordt of werkloos, want dan wordt de dochter beschouwd als ten laste van de werkende vriend.

Maar me dunkt kan ze niet gaan terugvallen op extra alimentatie van de ex omdat men haar uitkering heeft gekort omdat ze samenwonend is (met de dochter dan wel).

Indien de dochter echter naar een andere woonst verhuist, dan krijgt mevrouw weer terug een uitkering als alleenstaande persoon.

Vermoedelijk stopt heel het zaakje eenmaal duidelijk wordt dat de DOCHTER het gemis aan inkomsten moet bijbetalen en zal ze wel op de vriend terugvallen.

eylis

#8 , 12 jul 2013 19:36

waarom je je bril moet opzetten? Omdat je concludeert dat de dochter attesten gaat STELEN...en dat is er niet gezegd.
Evengoed is het wél een goed idee dat de dochter haar attesten en bewijzen aan het pleitdossier voor de RECHTBANK toevoegt.
Want het waarom van de inkorting van de invaliditeitsuikering is uiteraard geweten door de uitkerende instelling, en dat de dochter bijdraagt in de kosten is iets waar jij uit van gaat, maar dat wil een rechter objectief kunnen vaststellen: dus ja: wél bankafschriften bijvoegen in het dossier. de rechter gaat dat niet allemaal zelf uitzoeken hoor... hij wenst dat zwart op wit te zien.Dus papieren in het dossier.
enne...als de dochter ooit werkloos of ziek wordt kan ze NOOIT ten laste van de werkende vriend komen te staan.
Het zaakje zal niet vanzelf stoppen, het bal ligt in het kamp van poster om voor de rechtbank aan te tonen en te staven waarom ex een kleiner vervanginkomen krijgt en wat de werkelijke financiele draagkracht van het gezin is . (en dat kan met die attesten) De rechter gaat dat niet vanzelf concluderen... Bewijs is dat de zaak blijkbaar al lopende is en dat de getuigenis van de dochter geweigerd is. Dus blijkbaar moet nog aangetoond worden waarom de uitkering zo laag is, maar dat ex wel geniet van financiele bijstand der inwonenden.

Mariette

#9 , 12 jul 2013 20:31

waarom je je bril moet opzetten? Omdat je concludeert dat de dochter attesten gaat STELEN...en dat is er niet gezegd.
OK misverstand.
Evengoed is het wél een goed idee dat de dochter haar attesten en bewijzen aan het pleitdossier voor de RECHTBANK toevoegt.
Want het waarom van de inkorting van de invaliditeitsuikering is uiteraard geweten door de uitkerende instelling, en dat de dochter bijdraagt in de kosten is iets waar jij uit van gaat, maar dat wil een rechter objectief kunnen vaststellen: dus ja: wél bankafschriften bijvoegen in het dossier. de rechter gaat dat niet allemaal zelf uitzoeken hoor... hij wenst dat zwart op wit te zien.Dus papieren in het dossier.
Hier loopt het mank.
het is niet IK die veronderstelt dat de dochter bijdraagt, het is het RIZIV of mutualiteit of RVA. Daarom wordt de uitkering gekort.
Als de dochter niet bijdraagt, dan wordt de moeder ook gekort, gewoon omdat ze samenwonen.
In dat geval kan de moeder de vader toch niet gaan verantwoordelijk stellen om extra alimentatie te betalen? Dat zal de rechter ook wel weten.

enne...als de dochter ooit werkloos of ziek wordt kan ze NOOIT ten laste van de werkende vriend komen te staan.
Bon, als "samenwonende" dus en niet als alleenstaande. Ze zal dus minder ontvangen voor haar ziekteverzekering of RVA uitkeringen. Er zijn hier al verschillende topics lopende over de problematiek van samenwonenden (én de gevolgen daarvan voor uitkeringen), terwijl die mensen ENKEL onder één dak wonen.
Als de vriend van moeder mee onder één dak woont, dan heeft dat effekt op haar uitkering. Vermits de moeder te weinig verdient wordt de dochter in geval van uitkering als gezinshoofd beschouwd, als die vriend (ik neem aan dat die wel een redelijk inkomen heeft) erbij komt wonen (officieel dan), dan verliest de dochter het statuut van gezinshoofd ingeval zijzelf terugvalt op uitkeringen. zie ook: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 31&t=48835" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zaakje zal niet vanzelf stoppen, het bal ligt in het kamp van poster om voor de rechtbank aan te tonen en te staven waarom ex een kleiner vervanginkomen krijgt en wat de werkelijke financiele draagkracht van het gezin is . (en dat kan met die attesten) De rechter gaat dat niet vanzelf concluderen... Bewijs is dat de zaak blijkbaar al lopende is en dat de getuigenis van de dochter geweigerd is. Dus blijkbaar moet nog aangetoond worden waarom de uitkering zo laag is, maar dat ex wel geniet van financiele bijstand der inwonenden.
1. een dochter/broer/zus kan nooit getuigen tegenover een familielid.
2. ik neem aan dat de rechter op de hoogte is van de sociale wetgeving?
3. dan zal TS gewoon een bezoekje aan een of anders mutualiteit-site moeten brengen en de voorwaarden afprinten. Lijkt me eenvoudig.
4. Zoals U zelf al stelde is het onmogelijk te bewijzen dat de inwonenden een bijdrage leveren, het RIZIV veronderstelt dat officieel samenwonenden de kosten delen.

Bovendien: ik was gescheiden en mijn echtgenoot geraakte later failliet. Blijkbaar liep ik dan het risico om alimentatie voor hem te moeten betalen? komaan!

michiel54
Topic Starter

#10 , 26 jul 2013 07:28

Ja , nog niet echt duidelijk voor mij ..maar mijn advocaat zal hopelijk wel enkele argumenten bovenhalen die in mijn voordeel pleiten .
De rechter in deze zaak is een vrouw en daar heb ik al geen goed gevoel bij . Dikwijls hangt veel af van de interpretatie van de rechter als je bekijkt wat er in het verleden al werd geoordeeld .
Afwachten dus ..
Bedankt en groeten . ;)

lucgescheiden

#11 , 26 jul 2013 20:44

'Ik wist niet dat je via een vrederechter plostklaps een partneralimentatie kon aanvragen'

Enerzijds meende ik ook dat; uw ex wettelijk enkel een persoonlijke alimentatie kon vorderen TIJDENS de echtscheidingsprocedure.
Anderzijds doet het er wettelijk niet toe wat; uw nieuwe partner, of u dochter, of haar vriend aan inkomsten hebben;
zij zijn immers geen partij in jullie echtscheiding.
Enkel het voordeel dat ex hiermede behaalt, door deze inkomens zouden argumenten kunnen vormen,
echter de wet op privacy zal u dit verhinderen!
Indien uw ex echter uitspraken doet inzake haar inkomen, zou
uw partij kunnen eisen om het beweerde ook te staven....
Handige documenten voor Personenrecht

duma

#12 , 29 jul 2013 12:25

Dat de rechter een vrouw is, daar moet je geen schrik voor hebben, hoor.
In de rechtszaak van mijn man en zijn ex, waren het allemaal vrouwen en dat heeft geen verschil gemaakt.

Terug naar “Echtscheiding”