Dagvaarding verkeerde persoon

Wieke
Topic Starter

Dagvaarding verkeerde persoon

#1 , 19 jul 2013 14:09

Mijn zoon werd gedagvaard in plaats van iemand anders met dezelfde naam, het gaat dus om een persoonsverwisseling. De advocaat in kwestie, en de deurwaarder hebben via internet een naam en gegevens opgezocht en zo de onbetaalde facturen aan de verkeerde persoon gelinkt.(met opzet als ge een slechte betaler hebt, dan probeert ge het bij iemand anders?) Ondertussen hebben wij al kennis gekregen over de identiteit van de andere persoon, zijn telefoonnummer en adres, en hebben we contact opgenomen met zowel de firma , als de advocaat, maar niets is er veranderd. Zij willen dan wij bewijzen met identiteitsbewijzen dat wij niet die andere persoon zijn. Voorlopig hebben wij nog niets ondernomen, omdat wij nu gewoon de bewijzen aan het verzamelen zijn dat het om iemand anders gaat, wat niet moeilijk is in deze zaak, en wij het wel aan de vrederechter zullen uitleggen, dan zijn tenminste de kosten van een verkeerde dagvaarding al voor hen. Maar kunnen wij hiervan nog aangifte bij de politie doen? Nemen wij best ook een advocaat, of is dit voldoende, en kunnen wij de kosten die wij ondertussen ook gemaakt hebben ook terugeisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2013 14:22

Heeft de werkelijke schuldenaar op een of andere manier fraude gepleegd?

Hoe komt het dat de juiste identiteit van de werkelijke schuldenaar niet duidelijk was voor de schuldeiser?

Wieke
Topic Starter

#3 , 19 jul 2013 14:51

Heeft de werkelijke schuldenaar op een of andere manier fraude gepleegd?

Hoe komt het dat de juiste identiteit van de werkelijke schuldenaar niet duidelijk was voor de schuldeiser?
De identiteit is wel duidelijk voor de schuldeiser, er is al een heel dossier van hem, dit weten uit een telefoongesprek met de firma. Er werden verschillende verwittigingen tot betaling naar hem zijn gestuurd die hij niet betaald heeft, vandaar de dagvaarding door de firma via de advocaat. Deze heeft dan de foute handelsregisternummer opgezocht en gelinkt aan de verkeerde naam, waardoor wij de dagvaarding gekregen hebben en niet de juiste persoon. Ondertussen kregen we al het dossier in handen, waaruit blijkt dat ze goed wisten dat het om een andere persoon ging, maar nu nog vragen ze om onze identiteitspapieren ter bevestiging, maar dat betrouwen we niet. De firma zelf geeft toe dat het naar de verkeerde persoon is gestuurd, maar verwijst telkens naar hun advocaat, maar daar loopt het dus vast. En binnenkort is het verlof.

Reclame

scorpioen

#4 , 19 jul 2013 15:20

Schrijf aan de advocaat van de eisende partij dat hij u schriftelijk bevestigt dat hij afstand van geding zal doen ter zitting, zodat u niet moet verschijnen.

Als hij dit weigert en eist dat u ter zitting aanwezig bent, kan u een tegenvordering instellen wegens tergend en roekeloos geding en schadevergoeding vorderen. Dit moet u wel schriftelijk doen: conclusie neerleggen ter zitting, vooraf aan de advocaat van de tegenpartij overleggen.

U moet niets bewijzen. De tegenpartij moet bewijzen dat u haar schuldenaar bent.

Wieke
Topic Starter

#5 , 19 jul 2013 16:57

Dank u voor het advies, wij zullen uw raad opvolgen.

Wieke
Topic Starter

#6 , 20 jul 2013 00:07

Hoe gaat dat in de praktijk een tegenvordering wegens tergend en roekeloos geding indienen? Wat wil zeggen: conclusie neerleggen ter zitting? Wat zijn de spelregels? Zijn er kosten aan verbonden? Alvast bedankt voor de hulp.

scorpioen

#7 , 20 jul 2013 00:40

Een conclusie is een geschrift waarin u uw argumenten klaar en duidelijk uiteen zet èn duidelijk vraagt wat u wil dat de rechter uitspreekt.

U vermeldt eerst uw identiteit
Voor : de heer A
verweerder

Tegen : NV X
eiseres

Daarna zet u uw argumenten uiteen:

Eiseres heeft mij gedagvaard. Ik heb met eiseres en haar factuur niets te maken.
Ik heb dit aan de advocaat van eiseres meegedeeld, maar eiseres blijft toch betaling van mij eisen.
Eiseres jaagt mij zo totaal nutteloos op kosten, terwijl zij ondertussen weet dat ik met deze zaak niets te maken heb.
Daarom vraag ik een schadevergoeding van X euro.

Daarna komt uw vordering

Om deze redenen
Behage het de vrederechter

De vordering van eiseres als ongegrond af te wijzen.

De tegenvordering door concluant bij huidige conclusie ingesteld ontvankelijk en gegrond te verklaren en NV X te veroordelen te betalen X euro, meer de gerechtelijk intrest aan de wettelijke intrestvoet vanaf heden.

Daarna volgt nog: naam en handtekening.

Niet vergeten te tekenen.

U maakt een kopie van deze conclusie over aan de tegenpartij en geeft die op de inleidingszitting aan de vrederechter.

Hieraan zijn geen kosten verbonden.

Rene

#8 , 20 jul 2013 07:04

Mooi antwoord van U Mr. Scorpioen.
Jammer voor Wieke en dom, zeer dom van de advocaat van de tegenpartij.
En ik die dacht dat een deurwaarder altijd de adres gegevens moest controleren.

Wieke
Topic Starter

#9 , 20 jul 2013 09:37

Bedankt Mr. Scorpioen. Dat is echt een grote hulp. Ik heb de deurwaarder inderdaad ook gebeld, maar die had de opdracht om naar ons een dagvaarding te sturen, en hij kent niets van de achtergrond zei hij. Hopelijk komt alles snel in orde nu.

Terug naar “Handelspraktijken”