Huurwoning en willekeur alg. kosten deel I

JohnD
Topic Starter

Huurwoning en willekeur alg. kosten deel I

#1 , 13 dec 2007 10:12

Ik woon sedert enige tijd in een app.blok met 10 appartementen.

Als vaste kosten voor verwarming - water en onderhoud trappen betaal ik forfaitair 120€ voorschot.

Wegens onduidelijkheden waren in de jaarafrekening vroeg ik inzage in de originele fakturen. Ik heb 3x een aangetekend schrijven en een gewoon schrijven gestuurd en nooit enige reactie gekregen.

Ik heb de zaak laten voorkomen bij de vrederechter waar de verhuurder mij een minnelijk voorstel gedaan. Ik heb dat aanvaard.

Had ik de exeptie van niet-uitvoering mogen toepassen omdat de verhuurder niet reageerde en ik dus een half jaar heb moeten wachten om enige reaktie; ik vroeg ook inzage in de fakturen kreeg die dus zolang niet ? Ik zou trouwens enkel gestopt hebben met het betalen van het maandelijks onkosten-voorschot in afwachting dat ik inzage kreeg in de fakturen. Dit werd mij echter afgeraden daar ik hierdoor beboet zou kunnen worden door een vrederechter. Ik heb wel hierdoor zelf alle stappen en kosten van aanmaning moeten doen.

Ik heb nu weer een jaarafrekening gekregen waar ik de originele fakturen ter inzage ga vragen omdat er weer een en ander niet klopt. Met dit groot verschil echter: ik moet dit jaar bijbetalen en en ik mag dus nu gewoon weigeren te betalen zolang mij geen inzage in de fakturen verleend word. Of hoe zit dat ? Indien het zover komt zal ditmaal de verhuurder zelf uit eigen initiatief naar de vrederechter moeten stappen.

Ik had nog een andere vraag ivm met kosten maar ga die later voorleggen.
Laatst gewijzigd door JohnD op 03 jul 2008 06:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 dec 2007 13:25

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat de aan u RECHTSTREEKS opgelegde kosten en lasten NIET in vaste bedragen worden bepaald.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).

De verhuurder kan dus later NIET op zijn schriftelijke overeenkomst terugkomen.

Het onroerend goed bestaat uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon.De inzage in de facturen diende dus te gebeuren ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN

JohnD
Topic Starter

#3 , 15 dec 2007 01:53

Dank U; van Art.1728ter.§ 1 BW was ik op de hoogte, echter niet zo uitgebreid als het hier staat.

Ik mag dus inzage vrage ten kantore van het Syndicus bureel.

De onkostenafrekening gebeurt jaarlijks en de bedragen zijn wisselvallig volgens het verwarmingsverbruik en het waterverbruik. Ik trok het eerste jaar geld terug (maar niet genoeg volgens mij > daarom vroeg ik inzage) en heb toen niettegenstaande verschillende aangetekende brieven geen reaktie gehad. M.a.w. was ik toen naar het syndicus bureel gestapt zou dit nutteloos geweest zijn.

Nu 2 jaar later wil ik weer inzage omdat er een en ander veel te hoog aangerekend word, maar zou willen weten of ik mag stoppen met het betalen van het maandelijks onkostenvoorschot (drukkingsmiddel dat ik destijds dus niet gebruikt heb) zolang ik geen inzage krijg. Het verschil tussen wat ik moet bijbetalen en het totaal van hetgeen ik het afgelopen jaar reeds maandelijks betaald heb is te verwaarlozen. Ik zou misschien dus kunnen stoppen met betalen v/h maandelijks voorschot zolang ik geen inzage gekregen heb (of bvb. slechts indien ik na een maand nog geen inzage gehad heb). Hierbij refererend naar het verloop 2 jaar geleden wat ik dus wil vermijden.
Laatst gewijzigd door JohnD op 03 jul 2008 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

RijmenamsK

#4 , 15 dec 2007 10:24

Ga eens langs bij de huurdersbond. Zij kunnen je bijstaan met raad. Zij hebben ook allerhande typebrieven. Om een huurdersbond in je buurt te vinden surf naar http://www.huurdersbond.be/
Met vriendelijke groeten,

Kelly Rijmenams

JohnD
Topic Starter

#5 , 15 dec 2007 14:15

Ik ben reeds een aantal jaren aangesloten bij de huurdersbond en ben reeds langsgeweest.
Maar voor zulke zaken hebben ze echt weinig tijd. Bovendien is het nooit kwaad andere opinies te horen. Zij hebben tenslotte ook niet altijd de wijsheid in pacht.
Om nog maar niet van de lange wachttijden te spreken. Een halve namiddag of een hele avond aanschuiven is niet ongewoon.
Die mensen zijn vrijwilligers wat dient geapprecieerd te worden. Als ge bovendien na een uur of twee aan de beurt komt kunt ge duidelijk zien dat die mensen doodmoe zijn. Nadat ze elk zo'n 15 mensen hun miseries hebben moeten aanhoren vind ik het normaal dat ze zich niet met details waarover ik het hier in principe heb; willen bezighouden.
Ik heb al meermaals meegemaakt dat mensen kwaad buiten gaan omdat ze van mening zijn slecht geholpen te zijn geweest.

Terug naar “Huren”