wijkagent neemt burenruzie niet serieus

Loria
Topic Starter

wijkagent neemt burenruzie niet serieus

#1 , 26 jul 2013 23:32

een tijd terug deed ik melding bij de politie ivm een burenruzie. De wijkagent ging bij de buren langs en die hebben hem ingepalmd, hij liet het dus zo.
Ik legde opnieuw klacht neer en de wijkagent ging nog eens langs. Hij zei me dat ik echt moest stoppen want die personen hebben geen slechte bedoelingen.
Intussen gaan de pesterijen gewoon verder ( vandalisme en zelfs paar keer op heterdaad betrapt). Andere buren weten ook hoe ze in elkaar zitten.

Mijn vraag is: wat kan je doen als je merkt dat een wijkagent partijdig is en geen aandacht meer schenkt aan de zaak? Op zich denk ik dat het geen slechte mens is, die agent. Hij is gewoon vrij naief en de buren winden hem rond hun vinger.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JanVates

#2 , 27 jul 2013 18:23

Wijkagenten doen met al die burenruzies vaak niks meer dan eens gaan praten. Beide partijen geven hun versie van de zaken en dan gaat ze eens een vingertje opsteken en dat is het dan. Woord tegen woord is waardeloos. Zorg voor bewijzen (audio en/of video) en dan nog is het maar de vraag of ze iets gaan doen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2013 18:33

Hangt van zoveel factoren af dus conclusies trekken zonder het ganse verhaal te kennen is voorbarig.
U hebt een melding gemaakt van bepaalde feiten..... dan zal er alleen met partijen gepraat worden.
U kan een aangifte doen van STRAFBARE feiten ...aangifte zal tegen onbekenden zijn gezien er door de politie geen vaststelling is van wie de daders zijn.
u kan getuigen hebben of bewijsmateriaal (opgenomen gesprekken zijn wettelijk toelaatbaar- filmbeelden als deze uw eigendom filmen is dat ok).
In alle gevallen is het de rechtbank die zal beslissen.

ga desnoods een praten met de teamleider (hoofdinspecteur) of de teammanager( commissaris) van het wijkteam.
Leg daar de ganse situatie uit...
Geen in een document met tijdslijn alle elementen/feiten die al zijn gebeurd met alle akties die u hebt ondernomen en alle betrokken partijen.

Reclame

Vandebos

#4 , 27 jul 2013 19:32

Voeg eventuele schadebestekken die het gevolg zijn van dat vandalisme toe aan uw tijdslijn.

Vraag bij het melden van een feit aan de politie aan de agent aan de lijn steeds het meldingsnummer van uw klacht en deel hen mee dat u de dag nadien een afschrift van deze melding komt ophalen.

Loria
Topic Starter

#5 , 28 jul 2013 10:28

ik heb van een tijd terug nog audio-opnames met vooral dreigementen van: als je dit doet, slaan we alles kort en klein of: wij willen dat je je gordijnen sluit zodat je ons niet meer ziet lopen op straat. Dat lijkt veeleer te wijzen op iets psychisch, maar als je dan merkt dat er zich vandalisme voordoet, zijn het toch geen loze woorden.
De wijkagent heeft die audio-fragmenten beluisterd en vond het waardeloos, het vervolg is echter dat die woorden daden werden.

Franciscus

#6 , 28 jul 2013 23:26

Als dan .... dan zijn we toch al in de richting van strafbare feiten aan het gaan.

Dis zeker met alles en op de wijze hierboven gegeven raadgevingen naar de politie.

Uiteraard ook met de aanvulling van Vandebos... :lol:

Loria
Topic Starter

#7 , 29 jul 2013 18:24

Hoe doe je dat concreet? want ga je tijdens de openingsuren gewoon naar het kantoor, dan wordt je echt niet serieus genomen. Zelfs al zeg ik dat er ooit dreigementen waren en die zijn doorgevoerd, krijg je een "wat wil je dat ik eraan doe?". Je komt dan bij een "met alle respect" vaak minder intelligente agent en het wordt hoe langer hoe minder serieus genomen terwijl de daden zich opstapelen. Je moet aanvaarden dat die mensen een vijs kwijt zijn. OK, maar wat als jij het slachtoffer van een "gestoord" iemand bent?

Franciscus

#8 , 29 jul 2013 18:30

Rangorde bij de politie
burgerpersoneel die meestal de balie - onthaal doen.
Agenten die houden zich quasi uitsluitend bezig met verkeerszaken.
Inspecteurs zijn bevoegd voor alle strafbare feiten.
Hoofdinspecteurs hebben de leiding van een team of doen de dienst klachten en aangiften. (teamleider). Ze zijn officier van gerechtelijke politie (is een bevoegdheid)
Commissarissen hebben de leiding van diensten of afdelingen.(teammanagers). Deze zijn officier van gerechtelijke politie EN van bestuurlijke politie.

U vraagt om te beginnen de naam van die agent/inspecteur die weigert een strafbaar feit op papier te zetten.
En dan vraagt u een officier te spreken dus een HI of een CP...
Met uw document ...copie aan de politeambtenaar legt u de situatie uit.

Terug naar “Andere”