Risico bij overlaten handelsfonds & handelshuur

PaulB
Topic Starter

Risico bij overlaten handelsfonds & handelshuur

#1 , 30 jul 2013 00:34

Wij hebben onverwacht een overnamebod gekregen op onze zaak, die wij twee jaar terug hebben opgestart.
Het is een heel mooi bod, dat we nu moeten nemen of laten.
Het enige waar ik mee inzit, is dat je bij het overlaten van je handelsfonds, je handelshuur ook doorgeeft.
Nu heb ik mij laten informeren en blijkt als dat de overnemers de huur niet meer zouden betalen en of schade toebrengen aan het pand dit voor de duur van de handelshuur op ons kan verhaalt worden?
Klopt dit? Is het mogelijk, in het ergste geval, zij geen huur betalen, de inboedel, die van de eigenaar is stelen enz.. De verhuurder dit verhalen op ons?
Lijkt mij in dat geval een zeer groot risico om je zaak over te laten? Of gaat het in de praktijk niet zo een vaart?
Laatst gewijzigd door webmaster op 30 jul 2013 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typfout in titel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2013 09:56

Je kan wel aan de eigenaar vragen of deze bereid is een volledig nieuwe huurovereenkomst af te sluiten met de overnemer en een einde te maken aan uw overeenkomst.

Je hebt wel het akkoord van de eigenaar nodig. Die kan weigeren.

mava105

#3 , 30 jul 2013 11:05

Bij de overlating van een handelshuur blijft de overlater meestal solidair met de overnemer voor het goed uitvoeren van de overeenkomst.
Heb zo al meegemaakt, tijdens mijn werkende periode, dat een overlater de schulden moest betalen van de 2 daaropvolgende overnemers, omdat beiden hun kosten niet meer konden betalen. De oorspronkelijke overlater was ondertussen al een paar jaar op pensioen, en naar Spanje verhuist, waar ze een appartementje hadden gekocht met het bedrag van hun overlating. Ze hebben dat terug moeten verkopen om de schulden van de 2 daaropvolgende overnemers te kunnen betalen, en wonen nu terug in het koude België. :(

Reclame

PaulB
Topic Starter

#4 , 30 jul 2013 12:26

Wij hebben de verhuurders gevraagd om ons contract te ontbinden en een nieuwe handelshuur aan te maken, met dezelfde voorwaarden... maar deze staan hier zeer weigerachtig over.
vrijdag wordt de overdracht in principe getekend, al zijn we nu wel zwaar aan het twijfelen... het is een een mes dat aan twee kanten snijd: het water staat ons momenteel aan de mond, als we toch zelf verder doen vrees ik ervoor dat we afstevenen op een faillisement, wat als eenmanszaak verstrekkende gevolgen heeft.
Al zouden de schulden beperkt blijven.
Als wij echter overlaten kunnen wij met dat geld alles effen zetten en een nieuwe start nemen, echter, als de overnemers onbekwaam blijken ( hebben reeds in het verleden een faillissement achter de rug ) kunnen wij in een later stadium echter ook zwaar in de problemen komen.

We weten momenteel niet welke uitweg we moeten nemen, misschien toch de gok wagen en dan bang afwachten hoe de zaken verlopen?
Mocht de eigenaar echter wel akkoord gaan met het ontbinden van onze huur dan zie ik inderdaad geen enkel probleem, dit wel ALS...

Kan er geen enkele clausule worden opgenomen in de handelshuuroverdracht die ons kan vrijstellen van eventuele latere schade?

mava105

#5 , 30 jul 2013 15:45

Wij hebben de verhuurders gevraagd om ons contract te ontbinden en een nieuwe handelshuur aan te maken, met dezelfde voorwaarden... maar deze staan hier zeer weigerachtig over.
Als verhuurder zou ik dat zeker niet doen. Nu hebben ze jullie nog om op terug te vallen als overnemer in gebreke blijft.

PaulB
Topic Starter

#6 , 05 aug 2013 14:54

Zo

De verhuurders zijn akkoord gegaan om onze handelshuur te ontbinden en de overnemers een nieuw contract aan te bieden.
Morgen worden wij allen verwacht bij de notaris ter ondertekening van de documenten.

Ik heb hen gezegd dat de ontbinden van de handelshuur mij moet ontslaan van alle rechten en plichten en dat er geen enkele partij aanspraak kan maken op een verbrekingsvergoeding, zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten?

alvast bedankt voor de tips!!!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”