verhuurder eist geld

ikkete
Topic Starter

verhuurder eist geld

#1 , 30 jul 2013 11:29

1/ ik zou gezocht worden door de politie --> leugen
2/ de verhuurder raakt niet aan zijn waarborg --> hij is zelf het papier kwijt dat naar de bank moest, is ondertussen in orde
3/ verhuurder eist een maand huur omdat ik daar nog ingeschreven sta --> ik sta ingeschreven op een ander adres
4/ hij is hiermee naar zijn advocaat gegaan en wil alles zo regelen

ik ben inderdaad vervroegd uit de woning gegaan maar die is direkt opnieuw verhuurd en moest daardoor dus geen huur meer betalen van de verhuurder, nu komt hij met alle bovenstaande dingen af. dit doet hij allemaal via sms en dit op een bedreigende toon, wat kan ik hiermee doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ikkete
Topic Starter

#2 , 30 jul 2013 11:31

heeft hij trouwens het recht mijn waarborg in te houden? Kan hij me een maand laten betalen en wat als hij naar de rechtbank trekt daarmee?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2013 11:52

Wel type huurovereenkomst: korte duur of 3-6-9 jaar?
Geregistreerd?
Heb jij een aangetekend opzeg gegeven?
In welk jaar van de overeenkomst?
Is er een ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving?

Reclame

mapleleiah

#4 , 30 jul 2013 11:57

en nog een aanvullende vraag: heb je schriftelijk bewijs dat de verhuurder akkoord ging met het stoppen met betalen omdat de woning direct weer verhuurd was?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

ikkete
Topic Starter

#5 , 30 jul 2013 12:17

9 jaar, geregistreerd weet ik niet, ik heb aangetekend opgezegd in het eerste jaar en er is geen in en uitgaande plaatsbeschrijving. Ik heb geen schriftelijk bewijs dat de verhuurder daarmee akkoord ging maar iedereen weet het wel en dat geeft hij ook toe.

Vandebos

#6 , 30 jul 2013 12:25

Zolang het niet op papier staat is het woord tegen woord...

ikkete
Topic Starter

#7 , 30 jul 2013 12:30

dus eigenlijk kan hij me niet veel maken dan ...

Vandebos

#8 , 30 jul 2013 12:34

Integendeel, u kan niet bewijzen dat er een afwijking van de wetgeving en het contract werd afgesproken. Bij gebrek aan dergelijk bewijs zal de vrederechter steeds van het contract en heersende wetgeving uitgaan. In dit geval artikel 3§5 Woninghuurwet.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

ikkete
Topic Starter

#9 , 30 jul 2013 12:35

dus als ik het goed begrijp moet ik hem 3 maanden huur dus de waarborg van 2 maanden + 1 maand huur ...

Vandebos

#10 , 30 jul 2013 12:40

Wanneer is het contract gestart? Wanneer heb je je opzeg gegeven? wanneer is deze geëindigd?

ikkete
Topic Starter

#11 , 30 jul 2013 12:48

het contract is gestart half oktober 2012 en opzegbrief verstuurd eind juni en als hij een nieuwe huurder had moest ik niet meer betalen, 1 juli is er dan ook een andere huurder ingetrokken

Vandebos

#12 , 30 jul 2013 13:03

Aangezien het appartement vroegtijdig opnieuw verhuurd en bewoond werd en er blijkbaar geen moment van leegstand is geweest kan u een aangepaste opzegperiode in onderlinge overeenstemming aantonen.
Dat ontslaat je echter niet van de schadevergoeding die de verhuurder kan vanwege vroegtijdig opzeggen van de huurovereenkomst. voor een opzeg in het eerste jaar is die effectief 3 maand huur.

ikkete
Topic Starter

#13 , 30 jul 2013 13:12

ok, dan sta ik al iets verder, behalve die maand extra huur dan waar ik me niet kan in vinden maar soit, dat zien we dan wel :-) Vriendelijk bedankt al voor uw hulp

Oude Belg

#14 , 30 jul 2013 13:17

Controleer of je contract geregistreerd is. Indien niet, dien je geen schadevergoeding te betalen. Het is dus echt belangrijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ikkete
Topic Starter

#15 , 30 jul 2013 13:19

HOE KAN IK DIT ZIEN ?

Terug naar “Huren”