Onderhoudsgeld partner

LegalLimbo
Topic Starter

Onderhoudsgeld partner

#1 , 07 aug 2013 09:46

Voor de kinderen zijn er blijkbaar verschillende methodes om een billijk voorstel te doen, de gezinsbond heeft een calculator, er is blijkbaar zoiets als de methode Renard, enzoverder.

Mijn vraag is echter, is er één of andere richtlijn wat billijk is voor onderhoudsgeld aan de partner? Ik wil mijn soon to be ex een billijk voorstel doen om een EOT te bekomen en een echtscheiding onherroepelijke ontwrichting EOO te vermijden. Nu is mijn vraag, wat stel ik haar dan best voor?

Ik weet dat ik via een procedure EOO maximum kan verplicht worden om 1/3 van mijn inkomen te betalen voor zolang als we getrouwd zijn. Wordt effectief 1/3 meestal toegekend? Ik heb wel al min of meer iopgevangen dat de duur die wordt toegekend van de rechter wel meestal effectief deze van het huwelijk is. En wat stel ik best voor als zij eenmaal werk gevonden heeft in de toekomst? Is dit dan totaal geen onderhoudsgeld of indien zij een (veel) lager inkomen heeft, hoeveel zou ik dan best voorstellen om bij te passen?
Laatst gewijzigd door LegalLimbo op 07 aug 2013 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2013 10:28

De rechter houdt rekening met het netto jaarlijks inkomen van partijen, de eventuele huur en leninglasten die moeten betaald worden.
Zonder die gegevens is het niet mogelijk een realistisch voorstel te doen.

LegalLimbo
Topic Starter

#3 , 07 aug 2013 10:53

De rechter houdt rekening met het netto jaarlijks inkomen van partijen, de eventuele huur en leninglasten die moeten betaald worden.
Zonder die gegevens is het niet mogelijk een realistisch voorstel te doen.
Mijn netto inkomen bij aanvang van een nieuw contract wordt straks verlaagd (zal misschien 2700 netto zijn, hopelijks), vrouw heeft geen inkomen, leninglast is enkel die van een gezinsauto ten belope van 278 euro per maand en de huur is sterk problematisch aangezien we nu 900 euro moeten betalen, het contract op onzer beider naam staat en mijn vrouw geen enkel realiteitsbesef heeft en niet net als ik zo snel mogelijk kleiner wil gaan huren. Waarmee ze denkt straks 900 euro huur te kunnen betalen weet ik niet.

Reclame

scorpioen

#4 , 07 aug 2013 12:23

Hoe oud is uw vrouw? Hoe lang werkt ze niet? Wat is haar opleiding? Wat zijn haar kansen om werk te vinden en welk werk?

LegalLimbo
Topic Starter

#5 , 07 aug 2013 13:45

Hoe oud is uw vrouw? Hoe lang werkt ze niet? Wat is haar opleiding? Wat zijn haar kansen om werk te vinden en welk werk?
35 jaar, drie diploma's: 1 master aquacultuur, 1 manama industrial watermanagement en 1 manama climatology, alle Engelstalige opleidingen. Kansen op werk te vinden:

1. Master aquacultuur: onbestaande, viskweek is er niet industrieel in België sinds sluiting VitaFish te Moeskroen en ze spreekt geen Frans, aan de universiteit ligt ze overhoop met ex thesis promotor, weigert te solliciteren bij Inve (visvoeder) en ILVO (Instituut Landbouw en Visserij Onderzoek) aangezien die nauw samenwerken met de universiteit en ze geen goede referenties heeft daar.
2. Industrial watermanagement: misschien via spontane sollicitatie bij bedrijven als Aquafin, als je vacatures bekijkt op VDAB voor Aquafin zoeken ze echter vaak een ingenieur daarvoor, haar Nederlands is verder nog steeds niet opperbest
3. Climatology: in de industrie zeer onwaarschijnlijk, aan universiteit beperkt (is wel geslaagd met algemeen goede cijfers maar kan vermoedelijk geen twee regels code programmeren, heeft daarvoor hulp gekregen)

Heb haar aangemaand nu onmiddellijk werk te zoeken aangezien zij eerst uitermate dringend wil scheiden, is achter mijn rug een stage aangegaan aansluitend bij haar laatste master na master opleiding. Stageduur is mij onbekend, maar zoals u weet is een stage (meestal) onbetaald.

Hoe lang werkt zij niet? Sinds 2005 (aankomst België) tot 2008 studies, geen werk, tot midden 2010 enkel een paar maand gewerkt in een hotel als kamermeisje, sinds midden 2010 gemiddeld twee dagen in de week in universitair restaurant als jobstudente (~400€/maand), sinds afstuderen dit jaar onbetaalde stage.

LegalLimbo
Topic Starter

#6 , 07 aug 2013 14:07

Heb onderstaande gevonden op website van een bekend advocatenkantoor. Ik zal eens kijken of ze iets hiervan hebben in de bibliotheek van de faculteit rechten van mijn universiteit.

ONDERHOUDSUITKERING NA ECHTSCHEIDING OP GROND VAN ONHERSTELBARE ONTWRICHTING
Auteur: Van Roy Christine
Tijdschrift: Tijdschrift voor Familierecht
Uitgever: Kluwer

DE GERECHTELIJKE BEGROTING VAN ONDERHOUDSUITKERINGEN TUSSEN EX-ECHTGENOTEN
Auteur: Roodhooft Jan
Uitgever: Kluwer
Jaargang: 1996
ISBN nummer: 9055831972

ONDERHOUDSBIJDRAGE TUSSEN ECHTGENOTEN IN ECHTSCHEIDING: BEGROTING, AANREKENING EN WOONSTVERGOEDING
Auteur: Mosselmans Sven
Uitgever: Larcier
Jaargang: 2007
ISBN nummer: 9782804426385

scorpioen

#7 , 07 aug 2013 15:09

Een echtscheiding zal financieel zeer moeilijk worden. Voorlopig (de vrouw heeft nog geen inkomen) moeten met 2.700 euro twee woningen gehuurd worden en de kosten betaald worden.

Bij een echtscheiding op grond van duurzame ontwrichting zal de rechter vermoedelijk rekening houden met het feit dat mevrouw nog maar 35 jaar oud is en dus in staat moet zijn om een inkomen te verwerven. Voor een beperkte tijd en om haar op weg te helpen (zij heeft nu nog geen inkomen) zal ze wel onderhoudsgeld krijgen.

Een mogelijke uitspraak van een rechter zou kunnen zijn: de man neemt de auto en de lening op zich. Hij betaalt gedurende één jaar 1.000 euro per maand aan mevrouw. Dan moet ze in staat zijn om een inkomen te verwerven, dat weliswaar lager zal zijn dan dit van de man, laat ons aannemen 1.500 euro. De man betaalt na dat jaar nog 300 euro per maand.

Ik zeg wel: dit is een mogelijke uitspraak van een rechter; maar op dit vlak zijn alle soorten uitspraken mogelijk.

LegalLimbo
Topic Starter

#8 , 07 aug 2013 15:19

Een mogelijke uitspraak van een rechter zou kunnen zijn: de man neemt de auto en de lening op zich. Hij betaalt gedurende één jaar 1.000 euro per maand aan mevrouw.
Dit zal meer dan 1/3 van mijn inkomen bedragen. Als het na één jaar (serieus) lager is, is dit nog acceptabel. Dus concreet als billijk voorstel naar haar toe bv.: 1000 euro per maand eerste jaar, daarna bv. 300 euro? Ik heb de indruk dat er in die boeken enkel wat richtlijnen gaan staan en dat zoals u zegt vanalles mogelijk is. Ik weet echter nu al dat ze zal zeggen dat ze op één jaar tijd geen job zal vinden en wat als ze dan effectief ook geen werk heeft? Ziet er mij een echtscheiding onherroepelijke ontwrichting uit. Wij gaan nog eens langs op 15 augustus naar een scheidingsbemiddelaar, misschien dat die objectief haar kunnen vertellen wat zij redelijk van mij kan verwachten.

scorpioen

#9 , 07 aug 2013 17:13

Ik was de 1/3 regel uit het oog verloren. Het onderhoudsgeld zal dus beperkt worden tot 900 euro per maand. Let wel op: je moet het gemiddeld maandelijks inkomen nemen, rekening houdend met dubbel vakantiegeld en eindejaarspremie.

LegalLimbo
Topic Starter

#10 , 07 aug 2013 18:09

Ik was de 1/3 regel uit het oog verloren. Het onderhoudsgeld zal dus beperkt worden tot 900 euro per maand. Let wel op: je moet het gemiddeld maandelijks inkomen nemen, rekening houdend met dubbel vakantiegeld en eindejaarspremie.
Dank. Ik doe dan het voorstel van 1/3 voor het eerste jaar. Stel dat zij dan nog werkloos is, wat dan? Zeg ik bv. 150 euro minder dan 1/3 (redelijk, meer/minder?) voor het tweede en de opeenvolgende jaren tot maximum 5 jaar (redelijk, wij zijn getrouwd in october 2007?) en zij vindt om welke reden dan ook (niet genoeg moeite, gebrekkig nederlands, blabla...) geen job, kan zijn dan nadien de volle 1/3 eisen?

Terug naar “Echtscheiding”