Persoonlijke lening

Christine Kepkens
Topic Starter

Persoonlijke lening

#1 , 08 aug 2013 12:39

Een aantal jaren geleden heb ik bepaalde tijd samengewoond met iemand die een firma had die naar ik achteraf vernam bijna failliet was. Om de boel te redden heb ik hem voor een aanzienlijk bedrag een persoonlijke lening gegeven, zogezegd om de BTW te kunnen betalen. Achteraf is die firma toch op de fles gegaan. De relatie is ook na bepaalde tijd stukgelopen. Gelukkig had ik hem wel een overeenkomst doen tekenen waarin staat dat hij iedere maand tegen een bepaalde datum een bepaald bedrag moet storten.
Nu heb ik hem in januari gevraagd of hij niet bereid was om het bedrag mits een korting te vereffenen in één keer (ik heb geen zin om nog 5 jaar te wachten tot de ganse som vereffend is). Ik heb daar nooit antwoord op gekregen tot onlangs dat hij het aan het overwegen was en dat ik hem een voorstel moest doen. Ik heb geantwoord dat het niet aan mij was om een voorstel te doen, maar wel aan hem, en nu krijg ik weer geen antwoord meer.
Komt daarbij dat hij sedert die periode al 2 x verhuisd is en hertrouwd, op de bankverrichtingen staat nog zijn oud adres, en telefoon wordt ook niet opgenomen, totaal onmogelijk dus om contact te krijgen met hem. Hij is als van de wereld verdwenen.
Kan ikzelf hem een voorstel doen voor betaling van de ganse som ineens mits aftrek van een korting of kan hij daarmee naar een advocaat en de rechtbankt stappen dan en is dit strafbaar ? Ik heb wel nog zijn oud e-mail adres. En kan ik de ganse som in één bedrag terug eisen ? Op de overeenkomst staat wel dat hij maandelijks een bedrag moet vereffenen....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2013 12:58

Als deze man persoonlijk failliet verklaard is dus geen vennootschap, en hij is verschoonbaar verklaart dan zal je niks meer van hem kunnen eisen, deze schuld is dan in het faillissement gebleven, is het een vennootschap kan je ook niks meer eisen daar door het faillissement de vennootschap ontbonden is en niet meer bestaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#3 , 08 aug 2013 13:50

Hoezo, waarom niet ? Zij heeft de man een lening verschaft. Natuurlijk kan zij dat geld terugvorderen.

Reclame

Christine Kepkens
Topic Starter

#4 , 08 aug 2013 14:34

de lening werd NIET opgenomen in de vennootschap, het ging om een persoonlijke lening, de curator wilde deze lening dus niet opnemen

mapleleiah

#5 , 08 aug 2013 18:59

Ontvangt u nu nog maandelijks dat afgesproken bedrag? Zo ja, dan zou ik al blij zijn in uw plaats ... Maar ik begrijp wel dat u dit hoofdstuk wilt afsluiten. Helaas bent u met die persoon een overeenkomst aangegaan: u leent geld uit en hij betaalt dat maandelijks terug. Hij moet die overeenkomst naleven, maar ook u kunt die niet zomaar veranderen. U kunt dus niets afdwingen ... maar enkel voorstellen en hopen dat de ander er op in gaat. Mocht hij daar toch mee akkoord gaan, zet dan zeker alles op papier (o.a. dat de vorige overeenkomst verbroken wordt en vervangen wordt door een nieuwe afspraak).

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

denlowie

#6 , 08 aug 2013 19:06

dubbel
Laatst gewijzigd door denlowie op 08 aug 2013 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie

#7 , 08 aug 2013 19:09

Hoezo, waarom niet ? Zij heeft de man een lening verschaft. Natuurlijk kan zij dat geld terugvorderen.

Wanneer iemand persoonlijk failliet gaat en word verschoonbaar verklaart dan vervallen alle schulden van voor het faillissement vonnis.

Hier is het dus anders, TS heeft hem persoonlijk geld geleend en niet aan de vennootschap, dus hij is niet failliet maar zijn vennootschap.

Christine Kepkens
Topic Starter

#8 , 09 aug 2013 06:56

maar kan ik persoonlijk hem dan een voorstel doen voor een vervroegde terugbetaling met aftrek van een zogenaamde korting voor vervroegde terugbetaling ? Kan hij daarmee naar een advocaat stappen en is dit strafbaar ?

josi

#9 , 09 aug 2013 08:42

Ik heb hetzelfde voor gehad in 1996 en heb mijn geld nooit terug gekregen! Neem zo spoedig mogelijk een advocaat want na 10 jaar is de schuld verjaard.

Gebruiker21

#10 , 09 aug 2013 08:52

maar kan ik persoonlijk hem dan een voorstel doen voor een vervroegde terugbetaling met aftrek van een zogenaamde korting voor vervroegde terugbetaling ? Kan hij daarmee naar een advocaat stappen en is dit strafbaar ?
Ja, u mag hem altijd dit voorstel doet, maar hij is nooit verplicht dit te aanvaarden. Het feit dat u het voorstelt is niet strafbaar, hij kan daar dus niet mee naar een advocaat stappen (ik zou niet weten wat hij u in dat geval ten laste zou leggen).

Het is dus zoals mapleleiah zegt: u mag hem altijd een voorstel doen en vragen om in één keer af te betalen, maar hij hoeft dit niet te aanvaarden. Als hij besluit dat hij zich aan de oorspronkelijke overeenkomst wil houden en maandelijks afbetalen, is dit zijn goed recht, en kan u daar weinig tegen beginnen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”