Wanneer eindigt vruchtgebruik?
Doorgaans eindigt vruchtgebruik door het overlijden van de vruchtgebruiker. Het kan ook eindigen door eraan te verzaken (bij notariële akte) of door afloop van de termijn waarvoor het vruchtgebruik werd gekocht of geschonken.
Het vruchtgebruik van moeder eindigde bij haar overlijden, vader kan nog aan zijn vruchtgebruik verzaken en het door zijn kinderen laten afkopen.
http://www.notarishendrickx.be/juridisc ... chtgebruik" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is perfect mogelijk dat moeder en vader een
aanwas van het vruchtgebruik voorzien hebben... (laat ons hopen van niet gezien de achtergrond, maar ik neem aan dat er op moment van opsplitsing vruchtgebruik/naakte eigendom er een betere verstandhouding moet geweest zijn, dus volgens mij echt iets waar rekening mee moet worden gehouden)
Als dit niet herroepen werd in de echtscheiding (ook hier, laat ons hopen van niet...) werpt dit een héél ander licht op de situatie, zoals ik eerder al zei...
Vandaar dat de TS best uitzoekt of dergelijke clausule er was, van daaruit zal hij veel beter en gerichter advies kunnen krijgen op de rest van zijn vragen...