Heeft een burgemeester evenveel macht als de politie?

apoxam
Topic Starter

Heeft een burgemeester evenveel macht als de politie?

#1 , 09 aug 2013 16:30

Hey,

Ik had een vraag in hoeverre een burgemeester evenveel macht heeft als een politie agent.

Ik bedoel hiermee of een burgemeester een wagen mag staande houden, een pv opstellen, een ID-kaart opvragen (waarbij je ze effectief ook moet overhandigen),etc...

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 aug 2013 00:20

Burgemeester heeft geen tekenen van zijn ambt (denk niet dat de sjerp hier onder valt), en kan dus geen wagen staande houden. Als ambtenaar kan een burgemeester PV's opstellen, maar dan wel enkel over de zaken waarover hij bevoegd is. Indien hij zich kan legitimeren, en dit binnen zijn bevoegdheden valt, kan hij ook uw ID-kaart opvragen. Bij weigering kan hij dan ook de politie oproepen die de identiteit zullen komen vaststellen.

wanton

#3 , 10 aug 2013 12:39

Opletten : een burgemeester is steeds hoofd van de politie. Maar of hij zomaar PV's mag en kan opstellen , denk ik niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Archief”