verantwoordelijkheid hoge schouw

jantjeboy
Topic Starter

verantwoordelijkheid hoge schouw

#1 , 20 aug 2013 16:54

Ik woon in Gent in een oud burgershuis (bwj. 1868) , links en rechts geflankeerd door twee hoge appartementsgebouwen van 7 verdiepingen. Omdat mijn huis maar drie verdiepingen telt, ben ik dus maar half zo hoog... Daarom hebben beide (L & R) appartementen mijn schouwen destijds (bij hun bouw in de jaren 1960) wel 12 meter hoger tegen hun zijgevel opgemetseld. (wegens mogelijke rookhinder + het "trekken" van mijn schouwen) Nu doet het appartement rechts grote verbouwingswerken, en wil mij doen opdraaien voor de kosten van het hermetselen van de schouw .... Weet iemand wat de Wet hierover zegt ?
Het lijkt me onlogisch dat dit op mijn kosten moet gebeuren .... Ieder advies of tip is zeer welkom !
Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 aug 2013 17:15

Als de vme door werken die zij laat uitvoeren genoodzaakt is werken uit te voeren aan uw schouw is het de vme die de kosten hiervan dient te dragen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2013 19:44

Is deze schouw nog in gebruik? Anders laat je ze beter afbreken op kosten van de vme. Zij hebben ze trouwens meer dan 50 jaar geleden zelf gebouwd. Indien wel nog in gebruik moeten zij ze ook in stand houden, anders heeft uw schouw geen trek doordat hun gebouw er staat.

Reclame

jantjeboy
Topic Starter

#4 , 20 aug 2013 20:57

@ Mava 105 : Mijn twee schouwen zijn beiden nog in gebruik. De linkse voor de Gasketel voor de verwarming, de rechtse is een open haard ....

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2013 12:21

Ze moeten er dan wel voor zorgen dat ze in gebruik kunnen blijven. Als alternatief zou je hun kunnen voorstellen dat zij hun gebouw een aantal verdiepingen verlagen. :lol: Als uw schouw maar blijft trekken.
http://www.jotul.com/nl/wwwjotulnl/Main ... -en-trek-/" onclick="window.open(this.href);return false;
zie paragraaf: invloeden van de wind.

Terug naar “Archief”