fiscale aftrek woning

alex.xxx
Topic Starter

fiscale aftrek woning

#1 , 21 aug 2013 00:39

Mijn partner en ikzelf hebben elk een woning die fiscaal wordt ingebracht. We betalen elk onze eigen lening.

Dit was op heden geen probleem daar m'n partner nog steeds gedomicilieerd was in haar eigen woning.

We overwegen om te gaan trouwen.

Natuurlijk dienen we ons dan op éénzelfde adres in te schrijven.

Kan zijn haar woning dan nog fiscaal inbrengen?
Zijn hier oplossingen voor?
Of wordt dit een huwelijk met heel veel fiscale gevolgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 21 aug 2013 09:00

Zij kan haar woning dan nog perfect fiscaal inbrengen. De voorwaarde van "eigen" woning is enkel van toepassing op het jaar van de lening. Indien de belastingplichtige in de loop van een later belastbaar tijdperk de woning niet meer zelf bewoont maar verhuurt, dan blijven de bestedingen van de lening vanaf dat belastbaar tijdperk in aanmerking komen voor de aftrek enige, eigen woning.

alex.xxx
Topic Starter

#3 , 25 aug 2013 03:53

Dat lijkt me niet echt logisch, maar dat mogen we dan ook niet verwachten van de Belgische staat...

Badankt voor het antwoord. Dit maakt het ons een stuk makkelijker.

Vreemd dat mijn bankdirecteur hier geen antwoord op kon geven.

Waar zou ik dit ergens terug kunnen vinden?

Reclame

JPV

#4 , 25 aug 2013 10:10

Een oude link (maar de wetgeving errond is niet veranderd):
http://www.abvv.be/web/guest/publicatio ... ifecycle=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Pagina 106-109 gaat over de exacte voorwaarden, maar op pg 108 vind je het stuk over "eigen woning"

Terug naar “Archief”