Verzekering trailer met boot

roos61
Topic Starter
Berichten: 8

Verzekering trailer met boot

#1 , 17 aug 2013 15:04

Wij beschikken over een trailer (met boot -totaliteit meer dan 750kg) die verzekerd wordt via de verzekering van onze wagen (met bijpremie).
Er is ook nog een aparte verzekering voor de boot zelf.
Het gebeurt regelmatig dat deze trailer (met boot) door een andere wagen wordt getrokken.
Moet deze andere wagen deze trailer ook laten opnemen in zijn verzekering ( mits betaling van een bijpremie waarschijnlijk) of is het voldoende dat de trailer al verzekerd is via onze eigen verzekering ?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje
Berichten: 234
Locatie: burcht

#2 , 17 aug 2013 16:30

elk trekkend voertuig dient verzekerd te zijn.
elk trekkend voertuig dient gekeurd te zijn om te trekken.
dwz elk jaar keuring ook bij nieuw voertuig.

Sirkii
Berichten: 5819

#3 , 17 aug 2013 22:44

En BE Rijbewijs als sleep meereden MTM 3500 kg is (of MTM aanhanger groter is dan leeggewicht trekker)

Trailer van meer en 750 km heeft z n eigen q-plaatsen eigen verzekering.

Trekkend voertuig moet gekeurd zijn voor meer dan 750 kg en verzekerd zijn voor trailer : jumbojet dus 3 groene kaarten bij hebben : auto, trailer en groene kaart om de trailer te trekken.

Reclame

lohabra
Berichten: 1039

#4 , 25 aug 2013 20:19

En BE Rijbewijs als sleep meereden MTM 3500 kg is (of MTM aanhanger groter is dan leeggewicht trekker)
Dat klopt niet meer. De bijkomende voorwaarde dat de MTM van de aanhangwagen niet groter mag zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig om de sleep met een rijbewijs B te mogen besturen, is geschrapt sedert 1 mei 2013.

Bron (althans voor wie de moed heeft om eraan te beginnen): klik >>> hier.

5° Categorie B :

auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze
categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.

Aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4
250 kg bedraagt.

Vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;

6° Categorie B+E :

samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg;


Art. 21.

In artikel 15 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

a) punt 2° wordt vervangen als volgt :
« 2° paragraaf 2 wordt vervangen als volgt :

« § 2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten
massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B met de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa
van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.



Kortom, als de MTM van de aanhangwagen > 750 kg, maar de MTM van de sleep is niet hoger dan 3.500 kg, volstaat voortaan het rijbewijs B. Het speelt niet langer een rol, of de MTM van de aanhangwagen wél of niet groter is dan de ledige massa van het trekkend voertuig. Deze laatste bijkomende (absurde) voorwaarde, is geschrapt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Algemeen”