Graag had ik jullie opinie gehoord over volgende situatie. Ik probeer het zo kort en bondig te beschrijven.
Ik ben getrouwd onder het huwelijkstelsel van gemeenschap van aanwist en wij hebben 2 kleine kinderen van 2 en 4 jaar oud.
Mijn ouders hebben beslist om mij een schenking te doen van hun tweede woning (waarde geschat op 400.000 euro) met de volgende voorwaarden:
1) ik moet mijn (enige) broer de helft betalen (dus 200.000 euro)
2) er zijn twee specifieke clausules:
a) Verbod op vervreemding en verbod op inbrengen in een huwgemeenschap of eender ander welke gemeeenschap, zodat het goed steeds een persoonlijk goed dient te blijven
b) Bedongen terugkeer ingeval van overlijden van de begiftigde vóór de schenker, ingeval de begiftifgde sterft zonder wettige afstammelingen in leven, zonder dat dit bedongen recht van terugkeer zou kunnen schaden aan de schenkingen en legaten, die de begiftigde heeft gedaan aan zijn echtgenote
Mijn vrouw en ik zijn nogal verbaasd over deze twee clausules, vooral om wij kinderen hebben.
Onze vragen richten zich vooral tot de positie van mijn vrouw. Zij zou mee investeren in het huis door de helft van het deel van mijn broer (dus 100.000 euro) mee te betalen.
Vraag 1: Wat gebeurt er op het ogenblik dat ik zou sterven terwijl mijn kinderen nog minderjarig zijn? Krijgt mijn vrouw het volledige huis als erfenis? Of 50 procent voor haar en 25 procent voor elk kind? Of krijgt zij helemaal niets omdat er "een verbod is op inbrengen in de huwgemeenschap"?
Vraag 2: Wat gebeurt er op het ogenblik dat ik zou sterven terwijl mijn kinderen meerderjarig zijn? Krijgt mijn vrouw 50 procent van het huis of helemaal niets?
Vraag 3: Als mijn vrouw en ik een contract opstellen waarin duidelijk vermeld wordt dat zij 25% van de waarde van het huis heeft geïnvesteerd, hoe zal de erfenis verlopen na mijn dood?
Vraag 4: Als mijn ouders sterven, ben ik dan vrij om te doen wat ik wil met het huis, met andere woorden kan ik haar wettelijk mede-eigenaar maken voor 50% van het huis