BVBA opstarten, is dit een kost?

Johan2
Topic Starter

BVBA opstarten, is dit een kost?

#1 , 27 aug 2013 11:29

Beste Forumleden,

Graag wil ik even informeren voor het volgende:

Op dit moment heb ik een VOF, reeds 3 jaar actief. Graag wil ik met een vriend een BVBA starten, hiervoor moeten welk elk 5000 euro startkapitaal storten. De VOF blijft actief, de BVBA is een extra uitdaging.

Deze 5000 euro startkapitaal heb ik betaald met het geld van mijn VOF. Nu vraag ik mij af, had hier helaas nooit bij stil gestaan, maar ik hoop toch dat ik deze 5000 euro startkapitaal van de BVBA mag zien als een kost voor mijn VOF? Of is deze 5000 euro een privé aankoop?

Alvast erg bedankt voor jullie reactie,
Met vriendelijke groet,
Johan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2013 12:22

Het kapitaal is geen kost, maar een geld belegging, je kan enkel de kosten voor de notaris, boekhouder, publicatie, inbrengen als kost dus +/- 3500€.

Het kapitaal moet minstens 6400€ volstort zijn dat je eerst moet storten op een geblokkeerde rekening en na het verlijden van de oprichting akte krijg je een brief van de notaris zodat je terug over het kapitaal kan beschikken.

Dus je 5000€ is geen kost
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#3 , 27 aug 2013 13:38

En wie wordt (aandeel)deelbewijshouder van de bvba?
Uzelf of de vof?

Reclame

Johan2
Topic Starter

#4 , 27 aug 2013 14:12

Bedankt voor jullie reactie,

Het is inderdaad zo dat ik voorlopig 'zelf' aandeelhouder ga worden. Is het beter dat mijn VOF aandeelhouder wordt? Is dat een voordeel, of zijn er ook nadelen?

Klopt de volgende redenering:

Er moet dus een totaal bedrag van 6400€ volstort zijn. Nu hadden we afgesproken om elk 5000 euro te storten, samen 10.000 euro.

Is het dan beter dat we elk 3200 euro storten, zodat er 6400 op de rekening staat. De overige 3600 euro wou ik gebruiken om kosten te maken voor de BVBA. Kan ik deze kosten dan niet beter maken met mijn VOF en door factureren?

Franciscus

#5 , 27 aug 2013 14:53

Als uzelf deelbewijshouder wordt .... hoe wordt het geld dan uitgeschreven bij de Vof???

bartvdv

#6 , 27 aug 2013 15:52

Als uzelf deelbewijshouder wordt .... hoe wordt het geld dan uitgeschreven bij de Vof???
Als loon, dan kan er meteen ook belastingen en rsz over betaald worden. Ik wil er niet aan denken wat er met de bvba zou gebeuren mocht de vof failliet gaan.

Ik zou de TS aanraden een boekhouder op te zoeken.

Sirkii

#7 , 27 aug 2013 20:51

Bijna niemand gebruikt een VOF omdat de voordelen (bv géén jaarrekening moeten publiceren en de mogelijkheid om zonder startkapitaal (of startkapitaal in natura) te starten) niet opwegen tegen het grootste nadeel van de onbeperkte aansprakelijkheid van de vennoot in de schulden van de VOF. Een VOF is dus "beter" geen vennoot van een BVBA. Haal gewoon wat geld uit uw VOF als loon of als winstuitkering en "gun" de fiscus ook zijn deeltje ;-);-(

Zorg dat uw VOF "nooit" failliet gaat en stop de risico's in BVBA('s) en dergelijke.

Rene

#8 , 28 aug 2013 08:50

Het is ook beter (volgens mijn mening) om 2x 5000 euro te storten dan 2 x 3200. Later moet je het toch volstorten.
Zeker in het begin heeft een bvba veel (oprichtings) kosten en die moeten wettelijk betaald worden door de bvba.
Dus achteraf geld inbrengen kan in principe niet (wel via lening, rekening courant, volstorting kapitaal, ...)
Zoek een boekhouder die meedenkt met de plannen van de bvba of beheer het zelf.
Want de meeste firma's gaan overkop door slecht bestuur en administratieve verplichtingen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”