Misleiding bij opgave van de huurlasten naast e huurprijs.‘

johny53
Topic Starter

Misleiding bij opgave van de huurlasten naast e huurprijs.‘

#1 , 28 aug 2013 19:19

Geplaatst op WO-av 28aug13 -
Beste allen,
Kan iemand mij juridisch advies geven of verwijzen naar advies of uitspraak op internet-site i.v.m. ‘ Misleiding bij opgave van de huurlasten ‘ ?
Dit is verboden volgens de huurwet, maar in de praktijk vang je blijkbaar (ik toch) bot bij de vrederechter . In contract staat 75 EUR/maand (privé-water-verbruik én CV inbegrepen). , maar de syndickosten blijken nu reeds 65 EUR/maand te zijn. Ik moet al 120 EUR betalen terwijl ik zeer zuinig ben met het privé-verbruik. En dit was ook zo reeds bij de vorige huurder , weet ik nu : toen reeds 60 EUR + 50 EUR = 110 EUR.
Het is een appartement met 2 SLPKs. Dit is dus duidelijk een geval van misleiding. Je kan moeilijk slechts een water- + CV- verbruik van slechts 10-15 EUR /maand hebben. En de vorige afrekening heeft de eigenaar immers ook zelf gekregen , en doorgerekend aan de vorige huurder.
Huurdersbond verwijzen mij ‘neem een advocaat’. Maar een vorige keer koste mij dit 2.500 EUR voor 2 besluiten , waarvan 2e = 1e + slechts 1,5 nieuwe blz. toegevoegd
zo’n probleem ‘misleiding huurlasten’ ? ?
Beste dank bij voorbaat,
J.
(ps: Deze vraag stelde ik reeds eerder op vroeger 28 april , maar toen iets teveel in detail (geen vooruitgang toen).: nu een meer ‘algemeen advies’ gevraagd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 aug 2013 19:29

Kan je de clausule algemene kosten in je huurcontract overnemen? Veel hangt af van de bewoording hiervan. Indien er in je contract een apparte clausule is opgenomen waarin de kosten in detail worden beschreven deze ook.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2013 19:54

Indien niet expliciet vermeld in de huurovereenkomst, mogen de syndicuskosten niet doorgerekend worden. Syndicus vertegenwoordigd immers de verhuurder, en niet de huurder.

Reclame

johny53
Topic Starter

#4 , 28 aug 2013 22:02

Indien niet expliciet vermeld in de huurovereenkomst, mogen de syndicuskosten niet doorgerekend worden. Syndicus vertegenwoordigd immers de verhuurder, en niet de huurder.

U hebt gelijk, dit las ik jammer genoeg ook reeds elders in internet van een jurist. Bij mij staat dit min of meer in het huurcontract zo : "De kosten voor onderhoud en beheer van privatieve en gemene delen van het gebouw zijn ten laste van de huurder."
Ik zal nu aan de rechter vragen dat ik slechts een deel (50 %) van de beheerskosten en ereloon van syndicus moet betalen, want minstens de helft van zijn werk is toch voor de eigendom en het onderhoud van de eigendom van de eigenaar ! Een deel van de kosten is doorgeschoven naar de huurder.
Wellicht zal de rechter in 't beste geval oordelen dat het dan verdeeld moet worden volgens het deel : kosten voor eigenaar tav. kosten voor huurder.

Maar dan zit ik met een bijkomend probleem : als de eigenaar toch bedrog mocht plegen bij huurcontract ivm. met de voorziene grootte van huurlasten = 75 EUR/maand. Dan vind ik het ook niet juist dat ik 20% meer moet betalen dan mijn gebuur , omdat ik een 10% groter appartement heb , en een afgesloten garage heb tav. een parkeerplaats.
Deze 'lastenverdeling' moet volgens de HuurWet óók in het huurcontract vermeldt staan , en ook vindt ik dat deze hogere verdeelsleutel specifiek verbonden is aan 'de eigendom' en niet aan de 'huurder' , aangezien ik als huurder niet meer de lift gebruik, noch meer van de tuin rondom geniet , noch meer van het onderhoud van gemeenschappelijk delen geniet dan mijn buren.

Weet u meer hierover ? Dank.

roharro

#5 , 28 aug 2013 22:18

"De kosten voor onderhoud en beheer van privatieve en gemene delen van het gebouw zijn ten laste van de huurder."

Deze clausule bindt u volledig. uitraard enkel voor die kosten welke ten laste kunnen worden gelegd van de huurder.

Dan vind ik het ook niet juist dat ik 20% meer moet betalen dan mijn gebuur , omdat ik een 10% groter appartement heb , en een afgesloten garage heb tav. een parkeerplaats.
De verdeelsleutel die geldt voor de eigenaar van het appartement geldt ook voor de huurder ervan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

johny53
Topic Starter

#6 , 28 aug 2013 22:20

Kan je de clausule algemene kosten in je huurcontract overnemen? Veel hangt af van de bewoording hiervan. Indien er in je contract een apparte clausule is opgenomen waarin de kosten in detail worden beschreven deze ook.
In mijn huurcontract staat : art. 6 : Algemene Onkosten. (is wat lang…)
“De kosten voor onderhoud en beheer van privatieve en gemene delen van het gebouw zijn ten laste van de huurder.
De huurder betaalt een bedrag van 75 eur/maand als voorschot op deze kosten, zoals vermeld onder artikel 3.
De afrekening geschiedt jaarlijks op grond van de afrekeningen van de verhuurder of de syndicus. Het bedrag van de provisie wordt ieder jaar bepaald op basis van de werkelijke bedragen van het afgelopen jaar.
In de kosten voor het syndic zijn inbegrepen kosten voor het verbruik en het onderhoud van het gebouw zoals de verbruiks- en onderhoudskosten voor de centrale verwarming en voor de bedeling van warm en koud water, gemeenschappelijke verzekeringen, de werkings- en onderhoudskosten van alle gemeenschappelijke installaties en diensten, de lift, de vergoeding van de syndicus, onderhoudspersoneel, enz….
De verhuurder en Immo '......' hebben verzekerd dat dit bedrag gemiddeld alle kosten dekt voor onderhoud gemeenschappelijke delen , de syndicus, zowel koud als warm water , alsook de verwarmingskosten, voor huurder die overdag thuis is , zoals vorige huurder. Op die basis werd een huurovereenkomst bedongen. Behoudens sterke wettelijke en commerciële verhoging van vermelde kosten , mag de gemiddelde kost voor huurder zeker niet hoger zijn dan 10% opleg bij jaarlijkse afrekening, aangezien de totaal som vrij belangrijk is voor de huurder.
Zijn tevens inbegrepen in de syndic-kosten het individueel verbruik van water en chauffageverbruik.
Ten laste van de verhuurder vallen enkel de grote herstellingen aan de ruwbouw en de structuur van het gebouw, en alle door de Wet en Testaankoop (Modelcontract anno 2012) voorziene herstellingen..
De huurder verklaart kennis genomen te hebben van de bepalingen van de basisakte en het reglement van inwendige orde en deze evenals de gebeurlijke beslissingen van de Raad van Beheer, te zullen eerbiedigen. Deze Reglementen zullen hem ten laatste tegen 1 maart bezorgd worden. “
Einde artikel 6.
Wat in ’t blauw staat heb bijgenoteerd bij het mij toegestuurd ‘standaardcontract. Maar dit was zo beloofd , en dat ik het contract mocht aanpassen was afgesproken , en ik heb het zo , in ’t blauw teruggestuurd naar het Immokantoor. Die heeft het (normaal gezien in onderling overleg aanvaard met de eigenaars) , want het werd integraal uitgeprint , alles in ’t zwart , in 3 exemplaren. Nadien werd alles nog eens samen herlezen , en er werden ervóór en erna 3 kleine wijzigingen aangebracht met en ‘parafe’ van beide partijen. En huurcontract dan ook ondertekend door bedien.
Ik weet : nu achteraf gezien, heeft mijn advocaat reeds gezegd dat : mijn clausule is ‘niet goed’.
En de rechter aanvaardt die clausule niet : hij zegt “is duidelijk het werk van de huurder in zijn eigen belang om er profijt uit te halen… en ik werd nog eens temeer bedrogen door de eigenaars : het warm water gebeurt met een aparte elektrische boiler… en elektriciteit zit niet in de syndickosten. Dus ‘een tegenstrijdigheid …. En zo ‘winnen de eigenaars’….
Maar op die manier is het onmogelijk voor de huurder om gemaakte belofte in een geldige clausule te gieten…
Ik vind dat , zoals de Wet altijd zegt’ , de ‘zwakkere partij moet beschermd worden: er is hier op zijn minst duidelijk bedrog door de eigenaars gepleegd :
- omtrent de hoogte van 75 EUR /maand (= ze wisten dat de syndickosten 7 maand eerder al 60 EUR bedroegen, zonder het meegerekend privé gebruik van water en CV. Wordt nu bij nieuwe afrekening = 65 EUR syndic + 55 EUR privé /maand =algemene huurlasten. .

roharro

#7 , 28 aug 2013 22:33

In syndicuskosten kunnen nooit de kosten van verwarming inbegrepen zijn. Syndicuskosten is enkel het ereloon van de syndicus en eventuele bijkomende vergoedingen voor occasionele prestaties door hemzelf geleverd. Het "aangepaste artikel 6" staat inderdaad vol met tegenstrijdigheden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#8 , 29 aug 2013 10:28

Dan vind ik het ook niet juist dat ik 20% meer moet betalen dan mijn gebuur , omdat ik een 10% groter appartement heb , en een afgesloten garage heb tav. een parkeerplaats.
Deze 'lastenverdeling' moet volgens de HuurWet óók in het huurcontract vermeldt staan .
Is het appartement van uw gebuur van dezelfde eigenaar? Iedere eigenaar kan vrij zijn huur en onkosten bepalen, onafhankelijk van de andere mede-eigenaars.
We spreken hier toch over de onkosten in het appartement. Staat er bij dat het om een forfait gaat of over een voorschot. Daar zit een groot verschil in. Bij een forfait is en blijft dit bedrag ONVERANDERD gedurende de hele duur van het contract en ka de verhuurder geen bijkomende kosten opvragen. Gaat het om een VOORSCHOT, dan kan de verhuurder u op het einde van het jaar bijkomende kosten vragen (zeker als het over waterverbruik en CV gaat) mist voorlegging van de betreffende facturen. De lastenverdeling waarvan u spreekt gaat over de quotiënten, vermeld in de basisakte. En verhuurder kan onmogelijk het bedrag vermelden voor verbruik van water en CV indien het om een voorschot gaat. Dat zal afhangen van uw eigen verbruik en bewoningswijze.

johny53
Topic Starter

#9 , 29 aug 2013 13:33

Deze 'lastenverdeling' moet volgens de HuurWet óók in het huurcontract vermeldt staan .
Is het appartement van uw gebuur van dezelfde eigenaar? Iedere eigenaar kan vrij zijn huur en onkosten bepalen, onafhankelijk van de andere mede-eigenaars.
We spreken hier toch over de onkosten in het appartement. Staat er bij dat het om een forfait gaat of over een voorschot. Daar zit een groot verschil in. Bij een forfait is en blijft dit bedrag ONVERANDERD gedurende de hele duur van het contract en ka de verhuurder geen bijkomende kosten opvragen. Gaat het om een VOORSCHOT, dan kan de verhuurder u op het einde van het jaar bijkomende kosten vragen (zeker als het over waterverbruik en CV gaat) mist voorlegging van de betreffende facturen. De lastenverdeling waarvan u spreekt gaat over de quotiënten, vermeld in de basisakte. En verhuurder kan onmogelijk het bedrag vermelden voor verbruik van water en CV indien het om een voorschot gaat. Dat zal afhangen van uw eigen verbruik en bewoningswijze.

Dank, Mava. Juist wat u zegt , ik heb die zaken al teruggevonden in mijn boek ‘huurwet’ en Huurwet -op internet, maar alles is wat complexer hier.
Het volledige artikel over mijn Huurlasten staat iets hoger , als antwoord op de vraag van de moderator , zodat ik hier slecht s kort zal herhalen :.
- de syndic maakt de kosten op voor de verhuurder. En deze kan dan doorrekenen aan de huurder . Maar de syndic gebruikt de verdeelsleutel uit de basisakte (heb opgevraagd , en klopt , maar dit is voor ‘eigendom’). Blijkbaar mag die verdeelsleutel ook toegepast worden voor de huurder,, alhoewel hij voor die posten niets meer ‘gebruikt of niet’ dan zijn buren.
De eigenaars gebruiken in zelfde gebouw wel de afrekeningsmethode van de syndic, met hun verdeelsleutel = zelfde voor de versch. eigenaars . De eigenaar staat vrij om dit kunnen verminderen tav. de huurder, maar men kan het zeker niet verhogen tav. afrekening van syndic. Dit zou de rechter zeker niet aanvaarden.
- ja , er staat : ‘voorschot’ , MAAR:
1e) Ik liet een clausule toevoegen met hun afspraak : dat dit voorschot maximum 75 EUR zou bedragen als ik niet meer verbruik dan vorige huurder. Dit is een akkoord voor plafonnering van het voorschot . Dit was om mij in te dekken in geval die opgegeven 75 EUR ‘bedrieglijk’ was…. Maar: de rechter aanvaardt die clausule niet … eigenaars zeggen dat zij dit niet gelezen hadden … dat ik dit opgestuurd had hun Immo … die het teruggestuurde contract ook onachtzaam heeft uitgeprint (stond ’t blauw ; en met vermelding dat er hier en daar aanpassingen waren in ’t blauw ; uitprinting was wel in ’t zwart , met al mijn aanpassingen) . Alles werd aldaar herlezen , en ondertekend door beide partijen. De rechter volgt hun stelling , en keurt die clausule af : die ook ‘niet goed’ geformuleerd is , en zogezegd tegenstrijdig is met ‘voorschot’ ?!

2e) De Huurwet zegt duidelijk dat de eigenaars de huurder een juiste geschatte huurlast moeten doen = op basis van vorige afrekening ev. gecorrigeerd met ‘aantal personen’ (moet de eigenaar dan uitleggen).
In mijn geval stond 75 EUR /maand , maar nu wordt 120 EUR gevraagd , terwijl ik intussen reeds de afrekening van vorige huurder bekomen heb. Het was hetzelfde problemen : eigenaar beloofde ook 75 EUR, en hij moest al 112 EUR betalen.
Als reactie schrijft men altijd in forum : maar de eigenaar kan niet weten hoeveel jij zal verbruiken, welnu , mijn privé-verbruik was , staat duidelijk apart , en is minder dan vorige verbruiker.
Hoe dan ook = als men schrijft in Huurcontract - bij Huurlasten : ‘voorschot van 75 EUR/ mnd , inbegrepen ‘algemene lasten van het gebouw’ én privé-verbruik ‘water en cv’ , dan kan men moeilijk zeggend at dit geen misleiding is , als de ‘algemene lasten’ vorige afrekening = 60 EUR , en altijd stijgen .;en nu 65 EUR zijn. Hoe kan de eigenaar nog een privé-verbruik van water en CV rechtvaardigen van slechts 10-15 EUR/mnd , en zeggen … ‘ ’t is omdat hij te veel verbruikt’…
Dit is duidelijk ‘Misleiding van de Huurlasten’ zoals duidelijk in Huurwet omschreven is. Maar er staatwel geen sanctie bij vermeldt…. Dit wordt overgelaten aan advocaten en rechter …
** Ik zocht dit op in het Internet : 1x vond ik een bestraffing terug, uitgesproken door de rechter voor een commerciële verhuring wegens ‘misleiding van de huurlasten’. Maar dit blijkt een uitzondering te zijn, en wsch. weinig zo uitgesproken door de vrederechter ter bescherming van de huurder. De Huurder blijkt dus hier zéér zwak te staan … ook voor alle beloftes die hij onderhandelt : als je ze in het contract laat toevoegen , zelfs met akkoord van Immo (: ten gunste van eigenaar : zelfs als de bedoeling van de afspraak duidelijk is, en de eigenaar het kwaadwillig niet toepast : over is het juridisch niet perfect geformuleerd, ofwel is het te stek in voordeel van huurder (zegt vrederechter i mijn geval) , en telt het toch niet.
Dat de eigenaar dan valselijk zegt dat hij de plaatsbeschrijving niet opgemaakt , noch getekend heeft (dus mij beschuldigd van valsheid in geschrifte) , maar dat ik het tegengestelde kan bewijzen met 5 andere originele handtekeningen , dat is dan niet erg. Er wordt er zelfs niet over gepraat. En wat in het document staat , nu ter sprake in mijn voordeel, wordt toch niet meegerekend. Maar ik ben zeker dat bij het beëindigen van het huurcontract , wat in mijn nadeel is in zelfde document , wel zal meetellen , als de eigenaar de huurwaarborg niet wil aftekenen.

(Sorry , een beetje lang… maar minder leidt tot misverstand … )

mava105

#10 , 29 aug 2013 19:45

Ik denk dat jij juist in de problemen bent gekomen door overal opmerkingen en bemerkingen bij te schrijven.

Terug naar “Archief”