Vanaf wanneer kan schadevergoeding geeist worden?

LindseyLedoux
Topic Starter

Vanaf wanneer kan schadevergoeding geeist worden?

#1 , 30 aug 2013 12:21

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb echter wel een vraag / situatie waar ik geen raad mee weet.

Ik trouw binnenkort en had vorige zomer hiervoor een fotograaf aangeschreven.
Deze fotograaf had ik gevraagd om een datum vrij te houden voor onze trouw. Echter deze heeft nooit naar ons de annulatievoorwaarden doorgestuurd, noch een voorschot gevraagd. Niet mondeling en ook niet schriftelijk.

Er was geen contract, met uitzondering wel een email waarbij ik vraag de datum vrij te houden.
Maar geen specifieke voorwaarden.

Deze zomer heb ik gemaild om dit af te melden.
Pas toen heeft deze opgemerkt dat ze ons nooit een voorschot gevraagd heeft en dus nooit ontvangen heeft.
Nu wil deze fotografe me kosten aanrekenen. Ik heb haar gemaild dat gezien er geen annulatievoorwaarden vooraf zijn meegedeeld, noch een contract is opgesteld, noch nooit een vraag tot betaling van voorschot geweest is en ik dus niet bereid ben nu te betalen. Tot op vandaag weet ik zelfs nog niet welke de grootte van het voorschot zou zijn geweest (dat heb ik haar ook gemaild).

Nu is mijn vraag:
Kan zij mij verplichting iets te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 30 aug 2013 12:37

Hangt er van af wat er juist in mail stond om te vragen die datum vrij te houden. Vroeg u om info, en gaf u die datum mee als bijkomende info voor de fotograaf, dan is er geen contract. Vroeg u letterlijk om die datum vrij te houden, dan was er wel een contract, dat u verbroken heeft. Zodra iemand een contract verbreekt, kan de andere partij een schadevergoeding eisen.

De grootte van de schadevergoeding ligt oftewel contractueel vast, of moet aangetoond worden. In dit geval heeft u zich niet expliciet akkoord verklaard met de AV, dus moet de fotograaf zijn werkelijke schade aantonen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2013 16:21

Heeft de fotograaf schriftelijk bevestigd dat zij die bepaalde datum en uur aanwezig zou zijn voor de fotoshoot? Indien niet denk ik niet dat er contract is.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 30 aug 2013 18:44

Hangt er van af wat er juist in mail stond om te vragen die datum vrij te houden. Vroeg u om info, en gaf u die datum mee als bijkomende info voor de fotograaf, dan is er geen contract. Vroeg u letterlijk om die datum vrij te houden, dan was er wel een contract, dat u verbroken heeft. Zodra iemand een contract verbreekt, kan de andere partij een schadevergoeding eisen.

De grootte van de schadevergoeding ligt oftewel contractueel vast, of moet aangetoond worden. In dit geval heeft u zich niet expliciet akkoord verklaard met de AV, dus moet de fotograaf zijn werkelijke schade aantonen.
Dit wil ik toch wel even nuanceren. De fotograaf die schadevergoeding wenst moet zijn schade bewijzen, een fout (wettelijke of contractuele tekortkoming) en een causaal verband tussen beiden.

Schade: dit bewijs wordt moeilijk, aangezien er geen contract was
Fout: ook een contractuele of wettelijke fout wordt moeilijk te bewijzen bij gebreke aan een contract.
Causaal verband: het causaal verband wordt mogelijks doorbroken als de schadelijder een eigen fout kan worden verweten. Mij lijkt het niet uitgesloten dat een rechter zal oordelen dat ook de fotograaf niet erg voorzichtig is geweest door een datum vrij te houden wie hem een jaar eerder enkel mondeling was meegedeeld.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Turaki

#5 , 30 aug 2013 20:16

Een mail is nog steeds schriftelijk, dacht ik. En of er een contract is of niet zal afhangen van wat er in de mail staat, en eventueel of er een voorgaande of navolgende mail was van de fotograaf. Mail kan namelijk gebruikt worden als begin van bewijs om het bestaan van een contract aan te tonen.

ganapathi tantre

#6 , 31 aug 2013 19:58

ik vermoed evenwel dat de fotograaf kans maakt op een vergoeding van zijn winstderving. Dat zal dan wel geen effectieve schadevergoeding zijn maar toch
Anderzijds zou men toch even zijn eigen ethische overtuiging meten raadplegen voor aleer excuses te zoeken waarom men zo handelt. Dit in de zin vanzou ik
dat zelf nu accepteren moest ik fotograaf zijn of nog beter dat de eigenaar van de geplande feestzaal of de traiteir/catering een paar weken vooraf annuleert wegens betere deal of andere reden.Me zou het horen donderen in Keulen. Kvind dit beetje misbruik maken van de persoon in wie m'n zijn vertrouwen stelt

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2013 20:32

????
Vroeger werd een overeenkomst of een verkoop gesloten met een eenvoudige handdruk(markten en andere), en wee u als je deze niet nakwam!

Nu veel papieren en mails, en zelfs nu met al deze middelen kan men zijn woord zelfs niet meer nakomen, dit brengt me bezorgdheid voor de toekomst mee!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ganapathi tantre

#8 , 31 aug 2013 21:37

Lowie ik kon het niet beter samenvatten

Terug naar “Archief”