teveel BTW aangerekend

Jef 007
Topic Starter

teveel BTW aangerekend

#1 , 01 sep 2013 10:51

gisteren gaan shoppen in een grote doe het zelf zaak : als ik mijn kasticket nakijk, blijkt dat er artikels aan 21% BTW gerekend werden .Ze dienden aan 6 % aangerekend te worden. De zaakvoerder lachte mijn argumenten weg. Welke weg moet ik bewandelen om gelijk te krijgen en mijn verschil in betaalde BTW terug te krijgen? (21 - 6) .Dus ik betaalde 15 % teveel. En wat met al die andere klanten die hetzelfde kopen want de "fout" zit blijkbaar in hun kassasysteem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 01 sep 2013 12:07

Over welke artikels gaat het ? Ik kan me niet voor ogen halen welke artikels in een doe-het-zelf-zaak aan zes procent zouden kunnen zijn.

Jef 007
Topic Starter

#3 , 01 sep 2013 12:27

veevoeders en granen

Reclame

bartvdv

#4 , 01 sep 2013 12:51

Hier staat een lijst met btw-tarieven.
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zou mij niet verbazen mochten hulpgoederen om het veevoer samen te stellen onderworpen zijn aan zes procent, maar het eindproduct aan 21%. Telefoontje naar het hoofdkantoor van de doe-het-zelf of naar het plaatselijk btw-kantoor ? Ik heb jammer genoeg zelf geen factuurtjes van A**** meer liggen om het te controleren.

Jef 007
Topic Starter

#5 , 01 sep 2013 12:59

zoals vermeld in de lijst VII, 1 is 6% BTW van toepassing en GEEN 21%
deze granen werden niet aangekocht bij Av...maar elders
waar kan ik de teveel betaalde BTW terugkrijgen, de zaakvoerder lacht met mij?
wat met al de andere klanten?

bartvdv

#6 , 01 sep 2013 13:31

Brief met rekeningnummer naar het hoofdkantoor. De andere klanten hebben pech gehad (als de btw inderdaad verkeerd zou zijn, tenminste). Tenslotte vloeit de btw naar de staat en niet naar de zaak.

puttemanp

#7 , 01 sep 2013 14:45

De zaakvoerder is vooral heel dom!

Veevoeders en granen zijn aan 6% btw onderworpen (een ezelbruggetje: alle voer voor dieren die kunnen gegeten worden (en nu geen commentaar over wat in China gegeten wordt) is onderworpen aan 6% BTW).

Door de verkoop van deze voeders aan te geven aan 21% BTW snijdt de zaakvoerder in z'n eigen vel want z'n marge wordt drastisch verminderd. Voor jou maakt het geen verschil. Je hebt gewoon de prijs in het rek betaald, dus dat is correct.

Greetz

P.

Jef 007
Topic Starter

#8 , 01 sep 2013 15:01

hm, de prijs in het rek is verkeerd berekend wegens fout BTW tarief ( fout btw tarief staat zelfs op mijn kasticket)
mi gaat u te kort door de bocht

puttemanp

#9 , 01 sep 2013 16:30

Eerder kort door de bocht om te zeggen dat de prijs in het rek verkeerd berekend is...

Is me ook al voorgekomen van een fout BTW tarief in de PC te zetten, maar wel de juiste prijs in de rekken te zetten... (zeker met sommige twijfelgevallen 6% btw, 21% btw). De enige die ik daarmee 'jos', is mezelf, in die zin dat ik ipv. 6% af te dragen, er 21 af draag, daar waar de prijs in de rekken wél aan 6% berekend is. Gevolg: lagere marge, tot zelfs producten met historisch gezien een lage marge (zoals kippegraan, hennegraan, poeljengraan, paardenkorrels) uiteindelijk met verlies te verkopen.

Voorbeeldje. Ik koop een product in specifiek voor een klant. In dit geval een specifiek hooi voor konijnen. Traditiegetrouw zijn op de prijslijsten aan de kassa geen aankoopprijzen te zien, noch BTW tarieven, enkel de geadviseerde verkoopprijs voor de consument. Ik verkoop dit aan de geadviseerde verkoopprijs die ik opzoek in de lijst van de fabrikant, en tik aan de kassa 'knaagdier benodigdheden 21%'.
Maw: de prijs die jij betaald is volledig correct.
Achteraf blijkt uit de factuur, die ik paar dagen na de levering krijg, dat er 6% btw aangerekend wordt, en ik dus eigenlijk 6% had moeten intikken aan de kassa. Hoois is immers voeding (ook al wordt het ook gebruikt als nestmateriaal) en is dus 6%B btw.

Op jouw kasticket is de prijs nog steeds correct, maar ik heb verlies gelegen vermits ik bij mijn btw aangifte 21% zal afdragen op deze verkoop.

Ook bij grote ketens waar prijzen naar de kassa's/winkels gepushed worden vanuit een centraal systeem gebeuren zulke fouten (geloof me, ik kan het weten...). Er zijn zoveel uitzonderingen op de 6% 21% regel (zo is bijvoorbeeld voeding voor konijnen 6% btw, voeding waar ook maar op de verpakking vermeld staat dat ze naast konijnen ook aan cavia's en hamsters gegeven mag worden (snacks bv.) 21%, ook al staat het er niet textueel op, een foto van een cavia is genoeg). Ook in dit geval wordt de aanbevolen verkoopprijs door de fabrikant meestal gerespecteerd, en is de prijs die de consument betaald correct. Het is echter de handelaar die verlies lijdt. Het kan soms weken duren voor zulk een foutje aan het licht komt.

Nog een voorbeeldje: je wil een aquarium kopen met alles erop en eraan. Op het hele aquarium, inrichting, vissen, ... betaal je 21% BTW, maar de plantjes die je erin zet: 6% BTW. Zet je er dan weer plastic planten in: 21% BTW. Wil je je vissen voeden, betaal je uiteraard 21% BTW, behalve als je in je aquarium bv. pangassius zet, en specifieke voeding voor pangassius koopt. Dan is het 6% BTW (pangassius is immers een consumptievis). Begrijpe wie begrijpen kan...

Greetz

P.

Sirkii

#10 , 02 sep 2013 12:45

Hier staat een lijst met btw-tarieven.
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zou mij niet verbazen mochten hulpgoederen om het veevoer samen te stellen onderworpen zijn aan zes procent, maar het eindproduct aan 21%. Telefoontje naar het hoofdkantoor van de doe-het-zelf of naar het plaatselijk btw-kantoor ? Ik heb jammer genoeg zelf geen factuurtjes van A**** meer liggen om het te controleren.
Ik lees in uw lijst : Van deze rubriek (6% BTW) zijn uitgezonderd de goederen te koop aangeboden als voedsel voor honden, katten, kooivogels zoals papegaaien en zangvogels, voor aquariumvissen, voor hamsters, guinese biggetjes en andere troeteldiertjes.

De hamvraag lijkt dus of het "veevoeder" verkocht werd als voeder voor "troeteldiertjes" ...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”