Bedrijfsvoorheffing Wettelijk Samenwonen

Noctem
Topic Starter

Bedrijfsvoorheffing Wettelijk Samenwonen

#1 , 02 sep 2013 02:50

Beste,

Ik ga binnenkort samenwonen (huren) met m'n vriendin, zij heeft net gedaan met haar studies en heeft op dit ogenblik geen inkomen.

Als wij nu een verklaring afleggen van "wettelijk samenwonen",
heeft dit dan onmiddellijk invloed op de maandelijkse bedrijfsvoorheffing die van mijn loon word afgehouden (verminderde bijdrage) / of pas vanaf het jaar na de verklaring / of vanaf het volgende "fiscale jaar" m.a.w. vanaf januari 2014?

Vanaf het moment dat zij voltijds werk vind, is het dan fiscaal gezien niet voordeliger om feitelijk samen te wonen?
Heeft dit fiscaal dan nadelige gevolgen indien je de verklaring van wettelijk samenwonen terug intrekt?

Al de andere antwoorden op de vragen die ik had i.v.m. "wettelijk samenwonen" heb ik reeds online gevonden dus het gaat enkel over het fiscale aspect.

Alvast bedankt voor uw hulp & een fijne dag nog :-).

Vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2013 08:33

dat heeft onmiddellijk invloed op de maandelijkse bedrijfsvoorheffing, maar voor de belastingen (wat écht telt):
- zal dit betekenen dat je voor aanslagjaar 2014, inkomsten 2013, slechts een beperkte korting zal krijgen (aangezien dat jaar nog je een aparte belastingsbrief zal krijgen, gezien het eerste jaar samenwonen apart behandeld wordt). Je kan wel een kleine korting krijgen bij aangifte dat je vriendin gene inkomen heeft
- zal dit betekenen dat je daarna, elk jaar wél een gezamelijke aangifte zal hebben en bij een laag inkomen van je vriendin je fiscaal een groot voordeel zal hebben. Ik veronderstel dat dit niet de bedoeling is (dat laag inkomen).

Fiscaal, qua inkomstenbelasting dan toch, is het bij een groot inkomen niet echt voordeliger. Fiscaal qua erfenissen kan dit wel voordelig zijn (al ben je na 1 jaar samenwonen als ik het goed voorheb, sowieso beschermd).

j.demoor

#3 , 04 sep 2013 08:03

“Artikel 275(aj. 2013)§ 1. De bedrijfsvoorheffing wordt vastgesteld volgens de aanduidingen van de schalen opgesteld door de Koning...Artikel 296(aj. 2013) Met de belasting...wordt het bedrag van de geheven bedrijfsvoorheffing VERREKEND...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).’Verrekend’ houdt in dat de uiteindelijke belasting niet beïnvloed wordt door de voorheffing.

27 augustus 1993 Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992:
BIJLAGE III VAN HET KB/WIB (aj. 2013)(uittreksels) :
1.2. De wettelijk samenwonenden worden gelijkgesteld met gehuwden, en een wettelijk samenwonende wordt gelijkgesteld met een echtgenoot.
1.7. Gezinstoestand:
Voor de toepassing van de bedrijfsvoorheffing wordt verstaan : 2° onder alleenstaanden :...b) de gehuwde personen :
- voor het jaar van het huwelijk of van de verklaring van wettelijke samenwoning;
- voor het jaar waarin de wettelijk samenwonenden met elkaar in het huwelijk treden, worden zij als gehuwden aangemerkt, tenzij de verklaring van wettelijke samenwoning tijdens hetzelfde jaar is afgelegd;
Om de vermindering van de bedrijfsvoorheffing wegens gezinslasten vast te stellen, moet de gezinstoestand van de verkrijger van de inkomsten in aanmerking worden genomen zoals die zich voordoet op 1 januari van het jaar waarin de inkomsten worden betaald of toegekend.
De schuldenaar van de bedrijfsvoorheffing :- mag echter, bij wijziging van de gezinstoestand in de loop van het jaar, de nieuwe toestand in aanmerking nemen zodra hij daarover is ingelicht;
1.8. Gezinslasten:
A. Wanneer beide echtgenoten beroepsinkomsten verkrijgen, worden de verminderingen wegens gezinslasten, behalve...Die keuze moet worden uitgedrukt door middel van een attest waarvan het model is vastgesteld door de bevoegde administratie van de Federale Overheidsdienst Financiën.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”