Nooit gedacht dat het tot een scheiding zou komen, maar nu is het onvermijdelijk.
Ik lees hier op het forum interessante zaken, maar toch zit ik met een hoop vragen.
Toestand:
- Het huis is van mij (schenking vader).
- Vrouw heeft geen job, al 10 jaar huismoeder. Heeft medische klachten, maar onvoldoende voor invaliditeit.
- 2 kinderen die nu al kiezen voor de mama als we uiteen zijn
- Ik ben van plan te verhuizen naar een studio/appartement spoedig na het opstarten van de echtscheiding.
Vragen:
- Het huis is van mij, er is dus geen onverdeeldheid mogelijk. Ze mag daar tijdelijk blijven van mij. Moet zij huur aan mij betalen? Zij huur betalen, ik alimentatie, lijkt me onlogisch en zorgt voor nutteloze transacties. Kan dit geregeld worden dat ik geen alimentatie betaal zolang ze daar verblijft? Wat met de alimentatie voor de kinderen?
- Vermits ze geen enkel inkomen heeft valt ze dus in een zwart financieel gat. Als ik verhuis heb ik zelf kosten en kan er dan nog verwacht worden dat ik ze financieel volledig onderhoud? Na verloop van tijd wil ik mijn normale leven ook terug opbouwen. Wat met de storting van mijn loon (op persoonlijke rekening), mag haar volmacht op de rekening ingetrokken worden? Heeft zij meteen recht op een leefloon?
- Ik had al gelezen dat er 1/3 van mijn loon als alimentatie kan afgetrokken worden. Nu staan de kinderen uiteraard bij mij ten laste, na de scheiding bij haar als ze daar gaan wonen. Mijn loon gaat dus een pak lager worden, ook zij is ten laste van mij (=3 pers.). Wordt de alimentatie meteen op het aangepaste loon op berekend?
- Naast mijn dagjob, ben ik zelfstandige in bijberoep. Wat met die inkomsten? Kan daar aanspraak op gemaakt worden?
Enfin ik lees hier triestige verhalen met vechtscheidingen, daar wil ik me toch wel op voorbereiden om dat te vermijden. Beide partijen zullen altijd verlies lijden, maar hoe simpelder het gehouden kan worden hoe liever. Het is allemaal al pijnlijk genoeg.
Bedankt alvast voor de info en reacties.