huurder dreigt niet te zullen vertrekken

jdh
Topic Starter

huurder dreigt niet te zullen vertrekken

#1 , 13 nov 2007 13:13

De situatie:
- wij kochten een apaartement (in Brussel), en zijn momenteel nog zelf huurder (in Gent).
- Het door ons gekochte appartement is verhuurd, wij gaven de opzeg (volgens de regels) aan de huurder, 31/01/2008 zou hij moeten uittrekken
- zelf gaven wij onze opzeg, 31/01/2008 zouden wij hier moeten uittrekken.
- wij willen zelf intrekken in ons appartement in Brussel.
- Nu dreigt de huurder ermee niet te zullen uittrekken op die datum, en stelt nu reeds dat dat zijn recht is. De rottige situatie waar ik voor vreesde begint dus werkelijkheid te worden....

De vragen:
1 - hoe lang kan hij er na 31/01 nog inblijven, of maw hoe lang loopt een procedure bij de vrederechter.
2 - kunnen we nu reeds naar de vrederechter stappen? de huurder stuurde ons een aangetekend schrijven met de impliciete mededeling dat hij misschien niet zal uittrekken.
3 - als hij er niet uit gaat, kunnen wij dan ook hetzelfde doen, en er hier ook gewoon niet uit gaan? (wetende dat we zelf onze opzeg gaven?)

Veel veel dank, joost en nele

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 nov 2007 11:43

Ik ga ervan uit dat inderdaad inzake huuropzegging van het gekochte appartement voldaan is aan art.9 Woninghuurwet 20 februari 1991.

‘Nu dreigt de huurder ermee niet te zullen uittrekken op die datum, en stelt nu reeds dat dat zijn recht is’ zegt niet op welk recht die bewering steunt.

“Art.11.Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Niets belet u de huurder NU reeds te laten oproepen bij de vrederechter in minnelijke schikking betreffende dat beweerde recht.
De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.

De uitzetting met schadevergoeding kan u slechts vorderen NA het verstrijken van opzegtermijn.

Als hij er niet uit gaat kunnen jullie ook aan UW vrederechter om verlenging verzoeken,overeenkomstig art.11 Woninghuurwet.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Toya_tje

#3 , 28 dec 2007 12:20

Kan u als eigenaar niet gewoon de sloten vervangen? Immers, bij het verstrijken van de opzegtermijn is er toch sprake van een onrechtmatige bezetting door de huurder? Uzelf bent hem op dat moment niets meer verschuldigd.

Lijkt mij dus: gewoon sloten vervangen en zijn boeltje op straat zwieren.

Of ziet hier iemand een probleem? (in de veronderstelling dat hij uiteraard de verlenging niet aangevraagd heeft).

Ter info: ik zit met een gelijkaardig probleem en schreef de huurder reeds aan in de zin dat "alle voorzieningen zullen afgesloten worden en de sloten vervangen"

Reclame

Ellen21

#4 , 28 dec 2007 14:28

Hier ook hetzelfde probleem. Huurder moet het huis verlaten op 31/12. Ik vrees dat hij dan nog altijd in het huis zal wonen (heeft nog geen andere verblijfplaats gezocht).

Wat zijn de eerste stappen die ik als verhuurder moet nemen ? Vrederechter, deurwaarder, advocaat ?

Beachcomber

#5 , 28 dec 2007 14:58

Sloten vervangen en boeltje op tsraat zwieren zijn misschien zaken die u als eigenaar wel toe gerechtigd bent, het getuigt van weinig respect voor de medemens en kan aanleiding geven tot aansprakelijkheid indien met de goederen van de huurder die niet wil vertrekken iets gebeurt. ik zou daar heel hard mee opletten met zulke praktijken.

De vrederechter is een goedkope en betrouwbare oplossing om een oplossing te vinden voor weigerachtige huurders.

JohnD

#6 , 29 dec 2007 00:18

Kijk een aantal jaren geleden heb als huurder ooit iets dergelijk meegemaakt. Op een bepaald ogenblik krijg ik van de eigenaar te horen dat iemand geinteresseerd was in de woning waar ik reeds 15 jaar woonde. De woning was in feite nooit te koop gesteld. Er zijn echter mensen die niet op zoek gaan naar woningen die te koop zijn; maar gewoon een huis zoeken dat hun interesseert en de eigenaar opzoeken en hem een voorstel doen dat hij moeillijk kan weigeren. Dus de woning werd een jaar later verkocht en de nieuwe eigenaar moest dus een opzeg geven. Hij belde mij; zonder dat ik op de hoogte gebracht was dat de verkoop dan toch was doorgegaan en zei heel arrogant dat hij verwachtte dat ik de woning binnen de 3 maanden zou verlaten en dat hij dat per aangetekend schrijven zou bevestigen. Zijn notaris had hen reeds vermoedelijk een antal maanden tevoren gezegd dat de opzeg slechts 3 maanden was. Groot was de verbazing van de nieuwe eigenaar dat het 6 ipv 3 maanden vooropzeg was omdat het kontrakt geregistreerd was. De nieuwe eigenaar had reed een bedrijf aangesproken en een voorschot betaald om veranderingswerken te beginnen op een datum 3m later.

Toen ik 6m later nog geen gepaste woning had gevonden heb ik uitstel gevraagd per aang. schrijven. Dat werd geweigerd en op de daaropvolgende verschijning voor de vrederechter heeft deze mij nog 3m uitel verleend. Ik had dan na 2,5 een nieuwe woning gevonden. In totaal heeft de nieuwe eigenaar dus nog 5,5 m langer moeten wachten.

Gedurende al die tijd kan die toch geen nieuw slot of zo laten zetten of mocht hij zelfs de woning niet betreden zonder mijn toestemming.
Dus wat Toya_tje hier beweert kan zware gevolgen hebben voor de nieuwe eigenaar (inbraak - huisvredebreuk ... etc..). En wat Toya_tje schrijft "alle voorzieningen zullen afgesloten worden en de sloten vervangen" is het recht in eigen handen nemen en hij kan hiervoor een veroordeling oplopen; het feit dat hij dit dan nog bevestigd in een schrijven is wel niet erg snugger.

En @Beachcomber daar hebt ge groot gelijk in en ik zou die nieuwe eigenaars dan ook voor de vrederechter dagen en in afwachting PV laten opstellen door de politie indien de nieuwe eigenaar iets onwettelijk begaat.

Een uitzetting kan enkel gebeuren door de deeurwaarder na een (vonnis) uitspraak en bevel van de rechter in dit geval.

Terug naar “Huren”